Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Vlk ze Stockholmu

Datum: 

Autor recenze: 

Spotify
Spotify

Ač Švéd, mohl by Daniel Ek demonstrovat typický americký sen. Jak jinak totiž nazvat jeho cestu se službou Spotify od několika nadšenců v jeho domovině až po prakticky celosvětové ovládnutí trhu se streamingem hudby?

V edici Hvězdy se vydavatelství Jan Melvil Publishing věnuje známým značkám a osobnostem. Mohli jsme si poslechnout jak příběhy se špatným koncem (Zlá krev), tak inspirativní příklady toho, jak přemýšlet či podnikat (třeba nedávná novinka Pravidlo žádných pravidel o společnosti Netflix). Titul Spotify nese na českém obalu spoiler hned ve svém podtitulu: Příběh inovátorů, kteří porazili Apple, Google a Amazon.
 
Skutečně. Při poslechu příběhu o švédské streamovací platformě se stěží vyhneme respektu k týmu, který dokázal ze Spotify nejen udělat celosvětově známou značku, ale i vypořádat se s konkurencí, která na poli technologií sotva snese srovnání. Pravděpodobně právě tyto konfrontace budou posluchače zajímat nejvíce, možná snad ještě víc než to, kde se vůbec nápad na stream hudby a koncept, na němž Spotify vyrostla, vzal. Dvojice autorů, Sven Carlsson a Jonas Leijonhufvud, nás naštěstí ani o jedno zmiňované dobrodružství neochudí. Přesto jde jejich kniha (naštěstí) dál – snaží se nahlédnout do nitra byznysu a otevírat téma, jak nejen k distribuci, ale i poslechu hudby přistupovat.
 
Slůvko „snaží“ zde ale nepadlo náhodou. Autoři totiž neměli při psaní biografie hudební platformy možnost skutečně vstoupit do útrob firmy. Kniha Spotify je tedy spíše výsledkem jejich detektivní práce nežli insiderského vhledu. Čas od času je tíha zavřených dveří do Spotify znát: přeci jen bychom chtěli více nahlédnout do mysli zakladatele i do smluv s hudebními vydavatelstvími. Spotify to ovšem coby knize příliš neubližuje.
 

 

Kde však autorské duo nevyužilo potenciál, to je kritičtější hodnocení ducha Spotify. Nebojí se citovat z Ekova prohlášení směrem ke konkurenci, v němž podle něj Apple hudbu využívá pouze k tomu, aby prodával svůj hardware. Už se ale neptají, co je tedy skutečným záměrem Eka? Na čem stojí Spotify? Dovídáme se, že si švédská firma klade za cíl doprovázet nás každou chvíli dne, už se ale nedoslechneme nic o tom, jak takový přístup poslech degraduje a dělá z hudby pouhou kulisu. Autoři se neptají, co vlastně tento zábavní průmysl ve výsledku udělal, bavíme-li se o vztahu mezi posluchačem a hudbou (a tedy vlastně i muzikantem).
 
I v jiných oblastech Leijonhufvud s Carlssonem jen něco naznačí: třeba otevře-li se problém plateb autorům. Jak férový či neférový je postoj Eka a jeho týmu směrem k hudebnímu průmyslu a muzikantům? Proč dle dostupných zdrojů právě Spotify vyplácí za stream průměrně nejméně ze všech platforem? Zdá se, že si autoři dali tu práci vypátrat pozadí vzniku a dílčích konfliktů s konkurencí, také nás obeznámí s tím, jak se služba postupně proměňuje a technologicky vyvíjí (a zlepšuje). Odhlédnout od „obyčejných“ procesních věcí a chodu společnosti však jako by nedokázali, a tak palčivější problémy zůstávají v lepším případě nadhozené, v horším (častějším) zcela opomíjené.
 
Zvukové zpracování se, obdobně jako u jiných titulů dané edice, k textu náramně hodí. Jazyk ani tentokrát není nikterak složitý, strukturu knihy navíc utváří nejen členění do kapitol, ale i v rámci nich pak celá řada oddílů. Poslech lze proto bez potíží dávkovat po kouscích, aniž by to narušovalo smysl. Beze smyslu ovšem je ponechání názvů oddílů v kapitole v anglickém jazyce: nejeví se totiž být nějakými jazykovými hříčkami a je spíše rušivé, když interpret musí poměrně často přecházet ze své přirozené řeči do angličtiny.
 
Příběh o Spotify načetl Ondřej Halámek, pro kterého je to už šestá „melvilí“ publikace. Zkušenosti nasbíral velmi rychle a i díky němu je poslech audioknihy Spotify svižný. Promítlo se do něj i leccos z dvojice titulů Austina Kleona, kde Halámek prokázal, jak umí do své modulace hlasu vnést lehkost a až jistou dávku nadsázky. Tu naštěstí v případě Spotify upozadil, ale pocit neformálního vyprávění zůstává. K textu se takový přístup hodí, neboť jak je z výše uvedených výtek patrné, kniha je spíše metodickou příručkou (chvílemi až oslavnou písní) o švédském úspěchu nežli kritickým zhodnocením.
 
Tomuto odpovídá i hudební složka audioknihy. Hravá až veselá krátká melodie uzavírá každou z kapitol, dává tušit, že věci se vyvíjejí či budou vyvíjet dobře, a to i přesto, že se – naštěstí – autoři nevyhýbají ani chybám či drobným neúspěchům společnosti.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Vynikající český herec Luděk Munzar se v roce 1998 poprvé představil také jako spisovatel. Autobiografická kniha „…když jsem to slíbil!“ sleduje příběh chlapce, který se okouzleně dívá k obloze a šeptá tatínkovi: „Budu pilotem.“ Slib daný otci pak v mužném věku zopakuje u lůžka nemocného přítele a tomu slibu podřizuje běh svého života.
POHLED DO MAGICKÉ MYSLI GÉNIA Vlastní biografie nejvýznamnějšího vynálezce všech dob, objevitele střídavého proudu a rádiových vln, který už na počátku 20. století předpověděl bezdrátové přenosy dat mobilními sítěmi. Vlastní biografie nejvýznamnějšího vynálezce všech dob.
Rozhovor Aleše Palána s Miloslavem Nevrlým Pro tuláky všeho druhu je Miloslav Nevrlý beze sporu legendou. Pro ty, kteří o cestách jen sní, může být tento rozhovor skutečným objevem. I dnes je totiž možné být přírodě blízko, zažívat ji a chápat.
Žijeme ve věku, který nabízí jedinečné příležitosti k inovacím. S nástupem internetu, cloudových technologií a open source softwaru se náklady na vytváření produktů čím dál více snižují. A přesto se šance na vybudování úspěšného startupu příliš nezlepšily. Většina startupů doposud selhává.

Recenze ze stejného žánru

Když v roce 2015 zemřel Terry Pratchett, ztratil (nejen) literární svět jeden z nenahraditelných hlasů a také možná jednoho z nejplodnějších „prvoligových“ autorů fantastiky. Kromě mnoha dalších věcí byla jen otázka času, kdy se někdo chopí autorova života a napíše knihu naopak o něm. Pomyslnou rukavici naštěstí nesebral žádný senzacechtivý břídil.
Karel Gott bezesporu patří k nejznámějším tuzemským zpěvákům populární hudby, přestože jeho hvězda byla nejvýše někdy v době normalizace. Jeho jméno je ovšem dostatečně známé i současné mládeži, zejména proto, že kolem něj byl i v porevoluční době a v letech nového milénia pečlivě pěstován náležitý kult. Je až s podivem, jak chudá je, vzhledem…
Jiří Anderle je jedním z nejvýznamnějších českých výtvarných umělců. Pro jeho šíři záběru a zejména pro výjimečný vypravěčský talent ho ovšem mohou znát i posluchači rozhlasu a audioknih. Nejnovějším přírůstkem Anderleho „zvukové stopy“ jsou Zázraky na Hradčanech.
Když Spirituál kvintet ohlásil konec kariéry a na kulaté výročí svého působení v roce 2020 několik posledních koncertů, bylo to pro někoho překvapení, pro jiného logické vyústění 60 let trvající hudební činnosti. Do plánů na konečné datum nakonec zasáhl covid, z plánovaných koncertů se mohly uskutečnit pouze dva, ty zbylé proběhly až během loňského září a října.…

Dále od recenzenta

V roce 1969 přišel rozhlasový režisér Jiří Melíšek s nápadem zaznamenat formou rozhovorů životní vzpomínky Jana Wericha. Od září každou sobotu se tak z rádia linul hlas tohoto velkého pábitele. Počátkem následujícího desetiletí na dvou LP vyšel pouze dvouhodinový výběr, až od letošního května máme možnost si takřka devítihodinový cyklus poslechnout v jeho úplnosti.
Co je to prostor a čas? V jakém smyslu jsme my součástí vesmíru? V jakém smyslu je vesmír součástí nás samých? Podobné otázky si klademe, aniž bychom četli anotaci knihy Astrofyzika pre zaneprázdnených. Podobné – a mnohé další – vyvstanou při čtení i poslechu, naštěstí však nezůstane pouze u otázek. Neil deGrasse Tyson nám na…
V loňském roce vypustilo nakladatelství Paseka do českého knižního prostoru dva tituly, u jejichž zrodu stálo vítězství Donalda Trumpa. Ne snad, že by se myšlenky obsažené jak v Snyderově Tyranii, tak Taberyho Opuštěné společnosti tolik fixovaly na Trumpovu osobnost, ale coby „poučení z krizového vývoje“ této americké události slouží pro aktuální časy (a další dny)…
Jen velmi zřídka se objeví knižní titul, kdy chuť si jej okamžitě přečíst mnou cloumá, ale nepolevím, neboť vyčkávám až na její zvukovou verzi. OneHotBook si sice se zpracováním závěrečného dílu tzv. skotské trilogie Petera Maye (nakl. HOST) dalo načas, s ohledem na dosavadní nadstandardní kvalitu prvních dvou částí mi však toto čekání nevadilo. Těšil…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Spotify
Příběh nejslavnějšího švédského startupu. To, jakým způsobem dnes posloucháme hudbu se zdá samozřejmostí, vývoj současných možností avšak trval téměř dvě desetiletí. A není u konce. Hledání investorů, boj o práva, vyjednávání s Markem Zuckerbergem, vstup na akciové trhy, v této knize najdete všechno to, co se skrývá na cestě od geniálního nápadu až k dominantnímu postavení na trhu streamování hudby.
Přejít nahoru