Vyhledat
Vražda pro štěstí
Vražda pro štěstí

Jedním z velmi vítaných a bohulibých projektů Českého rozhlasu a vydavatelství Radioservis je uvedení společného díla Jana Zábrany a Jiřího Škvoreckého. Jde o třídílnou sérii kriminálních příběhů s hlavním protagonistou doktorem Pivoňkou. Dosud vyšly dva ze tří případů. Jak si rozhlasoví tvůrci při převedení tohoto díla do zvuku vedli?

S trojicí románů Vražda pro štěstí, Vražda se zárukou a Vražda v zastoupení jsme se knižně mohli poprvé setkat mezi lety 1962-1967. Ještě v oněch šedesátých letech se díky úspěchu dočkaly příběhy doktora Pivoňky ze soukromé detektivní kanceláře druhého vydání. Třetího pak v osmdesátých letech a čtvrtého po roce 2000. Ani filmoví a televizní tvůrci nepřehlídli, jaké oblibě se díla těší, a tak mimo jiné vznikl na počátku nového tisíciletí i úspěšný seriál Případy detektivní kanceláře Ostrozrak, v hlavní roli s Ondřejem Vetchým.
 
První díl trilogie nám představuje hlavního protagonistu, detektivní kancelář, kde pracuje, jeho šéfa, přítelkyni Boženku Skovajsovou, komickou postavu továrníka Zdeborského a dále celou plejádu charakterů točících se kolem pochybného časopisu Osvobozená lyra, který žije z peněz, jež sami autoři platí redakci za otištění jejich básní. Krácenou rozhlasovou úpravu Vraždy pro štěstí jsme mohli na rozhlasových vlnách slyšet už v srpnu 2020, o necelé dva roky později následovala četba na pokračování druhého dílu Vražda se zárukou.
 
Co se týče vydání na zvukovém nosiči a pro download, Radioservis, ať už z jakýchkoli důvodů, ovšem začal trilogii vydávat od prostředka. Tři měsíce po premiéře stejnojmenné četby na pokračování totiž nejprve vydal Vraždu se zárukou. Vyprávění doktora Pivoňky, se v tomto případě v režii Tomáše Soldána zhostil Michal Bumbálek. Což je s podivem, jelikož v archivu rozhlasu tou dobou již rok a půl dlela nahrávka předchozího dílu, tedy Vraždy pro štěstí. S podivem proto, jelikož Vraždu pro štěstí načetl pod zkušeným režijním vedením Aleše Vrzáka Martin Preiss a jeho přínosu audioknižnímu dílu, stejně jako celému vyznění nahrávky, není co vytknout – jak se nyní mohou posluchači přesvědčit.
 
Zatímco Bumbálek „přiřazuje postávám místy až komické zabarvení hlasu“ (jak jsme psali v recenzi zde), Preiss ve Vrzákově režii přistupuje k dílu velice citlivě a poslech literárně důmyslného vyprávění nabitého lehkým, inteligentním humorem se tak stává lahodným posluchačským zážitkem. Tvůrci dokázali zužitkovat potenciál tohoto odlehčeného detektivního díla, na němž je znát, že jej přední čeští spisovatelé tvořili s radostí a láskou k literatuře i žánru.
 

 
Také hudební předěly mezi dějovými úseky a zvukovými stopami se v případě obou vydaných dílů liší. Vraždou se zárukou se průběžně line několik hudebních motivů, z nichž skladba Erika Truffaze působí extrémně rušivým dojmem, který rozbíjí pracně budovanou atmosféru a nutí posluchače posunout se ve zvukové stopě dál nebo přeskočit na další. O nic lépe s dílem nekoresponduje ani aranžmá téhož tvůrce pro skladbu Nature Boy (z roku 2008), kterou celá audiokniha začíná. Naproti tomu La Petite Bal Milese Davise (z roku 1957), která doprovází Vraždu pro štěstí (poprvé vydanou 1962), je posluchačsky mnohem komfortnější a v kombinaci s Preissovou interpretací, která nás uvádí do každodenního života soukromého očka pracujícího pro pražskou kancelář Ostrozrak, působí příjemně kompatibilním noirovým dojmem. Což jde navíc ruku v ruce se záměrem autorské dvojice, která na trilogii pracovala coby na holdu v zahraničí tou dobou tak oblíbené hard-boiled school, jenžto žánr pojala počesku a se značnou mírou nadsázky – jak lze ostatně číst ve Škvoreckého Nápadech čtenáře detektivek. Navíc je zmíněná skladba jaksi „historicky věrná“ – tedy žánru, nikoli časovému umístění příběhu, ten se odehrává na počátku třicátých let.
 
 
Na tomto místě je možné prozradit, že v roce 2023 plánuje Radioservis vydat poslední díl trilogie, čili Vraždu v zastoupení, který by měl opět načíst Martin Preiss. Nezbývá tedy než se těšit a doufat, že jeho přípravě pro zvukové vydání bude věnována stejná péče a cit pro dílo a jeho atmosféru, jako v případě Vraždy pro štěstí.  
 

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Náhoda svede dohromady slečnu Marplovou s Heather Badcockovou, znalou nejžhavějších místních klepů, především o nových obyvatelích Gossington Hall - filmové hvězdě Marině Greggové a jejím manželovi, režiséru Jasonu Ruddovi. Zanedlouho se v jejich sídle koná dobročinný večírek a jedna z návštěvnic na něm za podivných okolností umírá. Místní policie je bezmocná a Scotland Yard s…
Anne Beddingfeldová, mladá a inteligentní žena se smyslem pro dobrodružství, se po náhlém skonu otce ocitne v tíživé situaci a přemýšlí, jak naložit se životem. Osud však rozhodne za ni, když se v londýnském metru stane svědkyní podivného úmrtí neznámého muže a nalezne lístek, který mrtvému sebral a poté poblíž místa nehody ztratil jiný, neméně…
Horké léto, dovolená právě začala, dvěma francouzským policistům však běhá mráz po zádech. Poručík Lucie Henebelleová z Lille, svobodná matka dvou dětí, má všeho právě tak dost, když jí uprostřed noci zavolá její bývalý přítel a prosí ji o pomoc. Po zhlédnutí anonymního krátkého filmu z padesátých let přišel o zrak. Henebelleová sice neoslepne, ale…
Zoznámte sa s Harrym Boschom. Policajtom, ktorý najradšej pracuje na vlastnú päsť a môže sa hrdo zaradiť medzi detektívov "tvrdej americkej školy" ako sú Phil Marlowe alebo Steve Carell. A nedovolí zákonu, aby mu zabránil v úspešnom vyriešení prípadu.

Recenze ze stejného žánru

Dalším pokusem o vylepšení nevalné pověsti české detektivky jsou prozatím čtyři romány jindřichohradeckého autora Martina Stručovského, které dohromady tvoří sérii s hlavním hrdinou Matějem Mlynářem, který je bývalý policajt a momentálně knihkupec a příležitostné soukromé očko.
Karel Tichý – bývalý elitní detektiv, známý především díky kauzám kolem Františka Mrázka a Radovana Krejčíře, a také vedoucí vyšetřování nemalého množství politických kauz. Ostatně právě odhalování propojení vysoké politiky a mafie se stalo Tichého kariéře osudným, byl „odstaven“ a proběhly snahy o jeho diskreditaci. Nejen o tom vypráví ve svých pamětech Lovec mafiánů. Audioknihu…
Od vydání první šarády Jefferyho Deavera pro forenzního vyšetřovatele, geniálního kvadruplegika Lincolna Rhyma a jeho „nohy a oči“ Amelii Sachsovou, uplynulo sedmadvacet let. S českým knižním a momentálně i audioknižním vydáním patnáctého dílu série, románu Noční návštěvník, se naskýtá vhodná příležitost prozkoumat, kam se série posunula, a zjistit, nakolik ještě stojí za pozornost.
Autorka detektivek Agatha Christie se, jakožto dobře situovaná Britka i manželka archeologa, musela za život potkat s bezpočtem starších důstojníků, kteří s sebou vozili zásoby fotografií a rádi se do omrzení chlubili tím nebo oním dobrodružstvím. Kdo ví, jestli si také někdy nepřála, aby zhynuli nějakou ošklivou smrtí. Tak jako tak se svůj postoj k těmto mužům…

Dále od recenzenta

Autorka detektivek Agatha Christie se, jakožto dobře situovaná Britka i manželka archeologa, musela za život potkat s bezpočtem starších důstojníků, kteří s sebou vozili zásoby fotografií a rádi se do omrzení chlubili tím nebo oním dobrodružstvím. Kdo ví, jestli si také někdy nepřála, aby zhynuli nějakou ošklivou smrtí. Tak jako tak se svůj postoj k těmto mužům…
Když Kristýna Sněgoňová vstoupila se svým příběhem Krev pro rusalku do světa románové fantastiky a později i do říše audioknih, byl vypravěčem knihy Dominik Stolbenko a interpretem nahrávky Michal Jagelka. Pro návrat do světa brutálně dravých víl si ale vybrala kriminalistku, a tak když se ptáme, jak se lidská žena vypořádala se světem divoženek, můžeme…
Dílo Vladimíra Körnera s sebou nese témata existenciální úzkosti, odosobnění či absence naděje, což může svádět k určitému typu interpretace. A to nejen interpretace textu, kterou každý čtenář nebo posluchač provádí sám za sebe, ale i interpretace režijní a následně narátorské. Jak se s více než čtyř a půl hodinovou četbou Körnerovy novely Adelheid z…
Dětský čtenář je holt nesmlouvavý. Když se nebaví, tak se nebaví, s tím se nedá nic dělat. A s dětským posluchačem je to úplně stejné. Dítě si neřekne „možná teď jenom potřebuji jiný typ příběhu“ nebo „určitě se to po pár kapitolách rozjede“. O to uspokojivější je sledovat, když se děti ve vzácné shodě s…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Vražda pro štěstí
Kdo stojí za vraždou šéfredaktora svérázného literárního časopisu? Detektivka Josefa Škvoreckého a Jana Zábrany Vražda pro štěstí nás zavede do světa pražské prvorepublikové smetánky i mezi hospodské povaleče a zlodějíčky. „Vymýšlení fabule u detektivky se dost podobá vědeckým experimentům. Stanovíte si pracovní tezi, jdete úspěšně podle ní, a najednou Bum! Dál to nejde. Museli jsme se po každém krachu logiky vrátit na začátek a najít jinou cestu.“ Takto vyprávěl Josef Škvorecký o práci nad detektivními příběhy, které společně s Janem Zábranou psali v průběhu šedesátých let. Knihy pak vyšly pouze pod Zábranovým jménem. Básník, prozaik a překladatel Jan Zábrana měl pro žánr detektivky slabost. Překládal Agathu Christie, Arthura Conana Doyla či Eda McBaina, sestavil antologii z anglické a americké detektivní povídky pod názvem 15 pátračů. S Josefem Škvoreckým napsali tři detektivní příběhy, které se odehrávají v prvorepublikovém Československu: Vražda pro štěstí (1962), Vražda se zárukou (1964) a Vražda v zastoupení (1967). Oba autoři prý společně vymýšleli děj, zápletku, řešení a vyrobili si k tomu detailní osnovu. Škvorecký poté text sepsal, Zábrana ho redigoval a zároveň přidával i různé básně, jejichž témata byla součástí příběhu. O tom, že díla vznikala společnými silami, svědčí akrostich, který oba autoři zapracovali do posledního dílu série, Vraždy v zastoupení. Když se přečtou první písmena každé nové kapitoly, vznikne věta „Škvorecký et Zábrana fecerunt ioculum“, tedy „Škvorecký a Zábrana spáchali žertík“. Autoři si tak vystřelili z tehdejšího režimu a díky Zábranovu „pokrývačství“ mohly tyto detektivky vycházet i v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy už byl Škvorecký zakázaným autorem.
Přejít nahoru