V pořadí již třináctým románem Agathy Christie, v němž vystupuje malý bystrý belgický detektiv, potěšilo koncem loňského roku všechny milovníky klasických detektivek vydavatelství OneHotBook. Tentokrát se ale režisér Michal Bureš pustil do odvážnější hry, protože na rozdíl od předešlých příběhů, jejichž hlasem byl výhradně Lukáš Hlavica, uslyší posluchači z nahrávky Vražda v Mezopotámii hned trojici interpretů. Michal Bureš totiž využil formy, jakou je kniha napsána, a text místy drobně poupravil tak, aby vznikla do značné míry dramatizovaná četba. Vypravěčkou podstatné části románu je ošetřovatelka Amy Leatheranová, které, stejně jako promluvám všech ženských postav, propůjčila svůj hlas herečka Dana Černá. Většinu mužských charakterů svěřil režisér Miloslavu Mejzlíkovi. Výjimku tvoří pochopitelně pouze Hercule Poirot, který k posluchačům promlouvá tradičně prostřednictvím Lukáše Hlavici.
Provedené úpravy sice tu a tam vynechávají některé drobnosti z původní předlohy a nejde tak o doslovné načtení knihy, zásahy ale nebyly nijak drastické a omezily se spíše na detaily nebo trochu nešikovné formulace v jinak kvalitním, nicméně už ne nejmladším překladu Jana Zábrany. Co naopak audiokniha nabízí oproti knize navíc, to je pochopitelně hudební doprovod. Ten bývá u OneHotBook tradičně kvalitní, tentokrát ale melodie Richarda Mlynáře sedí k náladě příběhu ještě lépe, než obvykle. Snad je to tím, že se autor mohl chytit atraktivního motivu orientálního prostředí, z nějž dokázal vytěžit maximum. Výsledná hudební koláž dotváří napínavou atmosféru s přídechem exotiky, jakou si tento román rozhodně zasluhuje. A pozadu pochopitelně nezůstávají ani výkony protagonistů.
Popisovat způsob, jakým se Lukáš Hlavica převtěluje do svérázného Belgičana, by bylo nošením dříví do lesa. Tentokrát se mohl soustředit čistě na dialogy (a dalo by se říci i typicky poirotovské monology), což dynamice nahrávky výrazně prospělo. Plnohodnotné rozhlasové hry na motivy románu s Herculem Poirotem jsme se v českém prostředí doposud nedočkali a tak představuje Vražda v Mezopotámii patrně nejbližší představu o tom, jak by mohl Poirot v Hlavicově podání v takové formě znít. Jistě si proto jeho pojetí většina posluchačů patřičně užije. Ani výkony ostatních dvou herců ovšem v nejmenším nezaostávají. Dana Černá svůj talent pro práci s mikrofonem předvedla již tolikrát, že by cokoliv jiného, než přesvědčivá, jistá interpretace, byla v jejím podání nečekaným překvapením. Miloslav Mejzlík má sice oproti nim na kontě řádově méně audioknih, každý, kdo ale slyšel přinejmenším jeho četbu románu Lolita (vydal OneHotBook, 2016) nemohl být překvapen, že si i s množstvím různorodých charakterů dokázal poradit hravě. Ve spolupráci s režisérem se mu podařilo vtisknout klíčovým mužským postavám dostatek individuality na to, aby se vzájemně příliš nepletly.
Sečteno a podtrženo, Vražda v Mezopotámii nejenže patří mezi nahrávky, které vyčnívají z řady. Co se týče zápletky, je možná tento román maličko nepravděpodobnější, než některé jiné, vyvažují to však reálie, které autorka v příběhu použila. Rekvizity a prostředí vykopávek, ba dokonce i některé charaktery, totiž čerpala z vlastních zkušeností z obdobných výprav, na nichž doprovázela svého manžela, archeologa Maxe Mallowana.