Až příliš častý příběh mužů středního věku, kteří unikají z domovů, aby se uklidnili v práci, kde je rovněž šikanuje věčný stres, uchopil Karsten Dusse s mimořádnou originalitou. Hlavním hrdinou je Björn Diemel, navenek úspěšný a bohatý právník poněkud problematických klientů (jsou víc než jen trochu gangsteři). Ve firmě poskytující právní služby si ale nepřijde dostatečně respektován, jeho vztah s manželkou má obrovské trhliny, navíc svou dceru Emily takřka nemá šanci vídat, protože se vrací pozdě z práce. Od manželky proto dostane ultimátum, že buď začne navštěvovat kurz soustředění, aby našel rovnováhu mezi prací a rodinou, nebo zůstane sám. Na kurzu ovšem nečekaně zjistí, že řešením jeho situace může být i vražda.
Celý děj autor situoval do pouhých sedmi dní. Za tuto dobu se spolu s Björnem setkáme s koučem mindfulness (neboli všímavosti) Joschkou Breitnerem, poselstvím jeho knihy Předbíhejte pomalu, a také prožijeme s postupně stále více bezskrupulózním Björnem obrat o 180 stupňů. Jako v každém dobrém kriminálním románu i zde nalézáme v Björnovi záporáka, s nímž rádi a pak lehce proti své vůli sympatizujeme. Až příliš často se setkáváme s podobnými problémy i v našich běžných životech, které se obvykle neobjeví na stránkách románů. Máme na mysli například situaci, kdy bychom byli jako rodiče schopni vraždit pro umístění našich dětí do školky. Napovězme ale jen tolik, že Björn je dobrý otec a manžel. Prozrazovat další části důmyslných dějových zvratů bychom mohli totiž rovněž označit za zločin.
Interpret Milo Kráľ perfektně pochopil podstatu unikátní výbušné směsi všednosti, brutality Björnových klientů a pouček všímavosti, která dohromady tvoří groteskní výsledek s řadou komických prvků. Za zdánlivě věcným tónem ukrývá takřka bezedná ložiska sarkasmu. Například zkratku registračního systému vyslovuje důsledně jako GRC a nikoliv jako Gé eR Cé, aby podtrhl komickou absurditu byrokratického molocha.
Několik slov je třeba věnovat také české audioknižní verzi vydané sepjetím sil vydavatelství Audiotéka a Host. Pod názvem Vraždi všímavě jí věnoval hlas Petr Čtvrtníček. Jeho podání lze přirovnat tak trochu k mírnému rytmu plážového volejbalu, zatímco Milo Kráľ nemilosrdně sází věty jednu za druhou, jako by štípal sekyrou polena. V hlase při tom nechává zaznít stálý lehký sarkasmus, pokud tedy ovšem zrovna nemluví tónem kouče Joschky Breitnera, promlouvajícího rozvážně za zvuků meditační hudby. Kouzla celého umění všímavosti a především kvality stavby příběhu Karstena Dusseho si všiml i filmový průmysl, takže právě nyní máte možnost se podívat na německé seriálové zpracování na Netflixu. V osmi dílech hraje hlavní úlohu toho nejlepšího vraždícího tatínka na světě berlínský rodák Tom Schilling.