Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Vyšetřování naslepo

Datum: 

Autor recenze: 

Anima
Anima

Na filmy se hlavně díváme. Aspoň většina lidí si to myslí a v kině divákům opravdu nezbývá nic jiného než upínat zrak na plátno. Zvukovou stopu pomíjíme.

Doma už je to jiné. Od obrazovky odbíháme, snažíme se při sledování filmů a seriálů vařit, večeřet či žehlit, z obrazu nic moc nezachytíme a v ději se orientujeme především podle dialogů. Leckoho tedy už možná napadlo, zda by se zážitek z televizního seriálu nedal zprostředkovat pouze audiální. Tedy vše podstatné sdělovat jen hlasem a zvukem, doprovodný obraz nechat na představivosti posluchače. Mysteriózní Anima z produkce Audiotéky se o takový poslechový krimiseriál snaží.

Označení superprodukce, které Audiotéka používá, mi sice nepřirostl dvakrát k srdci, ale chápu, že se vydavatelství snaží upozornit na odlišnost od rozhlasových her. Loni při udělování cen Audiokniha roku však Audiotéka bodovala právě v kategorii dramatizace, a to titulem Vlastníci, připraveném podobně jako novější Úča musí pryč, Agent či zmiňovaná Anima v moderně pojatém audioknižním formátu. Do popředí se dere inspirace filmem i populárními seriály. Kupříkladu Anima k poslechu nabízí deset dílů první série, která si, nejen scenáristicky, nezadá s americkým Temným případem či českou Pustinou z produkce HBO.
 
I když je děj situován do zapomenutého českého pohraničí nedaleko polských a německých hranic, reálie tak úplně česky nepůsobí. Opuštěný kraj by mohl být na jakémkoli konci světa, za lesem, přes který nikdo nechodí, se vsí, ze které lidé bez ohlédnutí odcházejí. Scenáristka Kinga Krzemińska ostatně Animu napsala pro polskou Audiotéku, která ji posluchačům představila již před dvěma roky. Nyní se v českém znění a v podání českých herců představuje našim posluchačům. Režisér Petr Gojda měl tedy před ušima polský originál, audiokniha přebírá i působivou hudbu Wojciecha Błażejczykého a promyšlený zvukový plán Tomasze Bogackého. Přesto celkové vyznění není totožné.
 
Děj, jehož hnacím motorem je výhradně přímá řeč, nás zavádí na oblastní policejní stanici malého městečka, které se začíná těšit na Vánoce. Ani komisař Jakub Willer tedy není nadšen, když mu pošťák přijde oznámit zmizení celé vesnice. Na rozdíl od své nadřízené Šírové to považuje za vtip. Nakonec se z hlášení popleteného Šulka stane děsivá noční můra, která rozleptává celé město a nejvíce samotného komisaře.
 
Herec Jiří Vyorálek modeluje svého Willera s rozmyslem, hlasem, který zprvu odráží znuděnost policejní rutinou, postupně však nabírající rozhodnost, která se v závěru láme až do maniakální posedlosti vypátrat, co se s pětadvaceti vesničany stalo. Koneckonců Vyorálek patří mezi oblíbené interprety detektivního žánru. Posluchači si ho zamilovali v audioknižním vydání knih Henninga Mankella popisujícími vyšetřování komisaře Wallandera. Jenže v případě Animy jakýkoli vypravěč chybí, a tak Vyorálek svým hlasem zprostředkovává posluchačům jen to, co sobě či spíše ostatním postava Willera říká.
 

Z téměř třicítky herců, kteří se na nahrávce podíleli, je nepřeslechnutelná zejména Vanda Hybnerová v roli Willerovi nadřízené, která odstiňuje svůj hlasový projev od nadřazené odměřenosti k chápající kolegyni. Ani Šulek Miroslava Hanuše nemá jen jednu polohu, dokáže být zmatený, vychytralý i vtipný, přestože scénář sám jej k tomu vyloženě nevybízí. A přesně tenhle herecký přístup, který se nevyleká vážností a až hororovým formátem celé kauzy, ale ponechává si lehký odstup a hravost, odlišuje českou Animu od polského originálu. Koneckonců i hlas Aleny Zárybnické linoucí se z rádia při předpovědi počasí je odkazem, který pobaví.
 
Ve spojení špičkových hereckých výkonů a dokonalé zvukové stopy pak vynikne jedinečnost této dramatizace. Zlo, které za hrůznými zločiny v odlehlé vesnici stojí, se ohlašuje zvukem. Postavám šumí v uších, ony ani posluchači netuší, co doopravdy slyší a co jsou halucinace. Někteří raději neslyší vůbec. Z poslechu mrazí, i když se se sluchátky na uších procházíte slunečným jarním dnem. Přesto však podobnost s filmovým zpracováním občas vkrade do podvědomí nutkání aspoň na chvíli se podívat na obrazovku a zkontrolovat, jak scéna vypadá. Poslech bez zastřešujícího vyprávění přece jen vyžaduje jiný typ soustředění.
 
Na závěr si neodpustím jednu výtku – Anima ze současných seriálových zvyklostí přebírá i jeden nešvar. První sérií případ k rozřešení nedospěje, a tak nezbývá než měsíce čekat na další pokračování.

Recenzovaná audiokniha: 

Dále od recenzenta

Před téměř dvaceti lety, když byly moje velké děti malé, jsme objevili fantastický titul Kocour Fiškus a vánoční skřítek. Kniha, kterou ze švédského originálu přeložila Jana Svatošová, nás zavedla na zasněžený sever, kde o Vánocích nikdy nechybí sníh a závějemi cupitají, poskakují a někdy bloudí roztodivné bytosti. Většinou na lyžích, i když někdo vlastní jen…
Recenzování knih současných českých autorů píšících pro děti běžně nevyhledávám. Při hodnocení kvalit mluveného slova se posouzení literární předlohy nevyhnete a já bych se nerada pasovala do role literárního kritika, když sama pro dětské publikum tvořím. U knihy Dům doktora Fišera jsem ale zábrany překonala. Na audioverzi knihy Petry Braunové jsem byla totiž velmi zvědavá.
Když svět nezadržitelně klouže vstříc chaosu, je třeba popřát sluchu příběhům, které si s Armagedonem poradí s vtipem a nadhledem. Knihu Dobrá znamení napsali před třiceti lety Terry Pratchett a Neil Gaiman. Svět, do kterého nás zvou, má však rozhodně blíže k Pratchettovu literárnímu stylu. Vtipné slovní přestřelky, neopakovatelná přirovnání, absurdní situace a britský humor…
Miliony lidí sestupují do metra s knihou, aby nemuseli hledět do zoufalých tvářích ostatních cestujících. Dost na tom, že musí dýchat stejný vzduch čpící pachem zpocených těl a nepraných svrchníků. Poslech audioknihy nám umožní vzhlédnout a popustit uzdu fantazii.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Anima
Za okny mrzne až praští, je slyšet zpěv koled, a zbývá jen nazdobit stromeček. Jenže s každým tónem se blížíme hrůznému odhalení. Všechno začne neuvěřitelným hlášením na policejní stanici severočeského městečka: z vesnice za lesem náhle a nevysvětlitelně zmizeli všichni obyvatelé. Poručík Jakub Willer z místní policejní stanice začne postupně rozkrývat pochybné přeshraniční obchody i dávné křivdy zapadlých vesničanů. Čím hlouběji se ale do pátrání noří, tím víc se drolí kontury logických vysvětlení. Za každým důkazem stojí les děsivých možností. Odvážíte se naslouchat pravdě, které se nejvíc bojíte? A jak mrazivá je duše lesa?
Přejít nahoru