Vyhledat
Smrtka
Smrtka

Trilogie Neala Shustermana Žatva smrti se u nás v roce 2018 stala výrazným trendem mezi čtenáři young adult literatury, podobně jako cosplaye stavěné na plášti pastelové barvy a kose. A rozhodnutí začít pracovat na kvalitní zvukové podobě celé série lze považovat za svého času velmi výrazný krok na poli české audioknižní scény.

Spisovatel Neal Shusterman u nás vstoupil ve známost románem Bez šance, který si na český překlad počkal celých devět let a audioknižního vydání se zatím nedočkal vůbec. Jinak tomu bylo s jeho trilogií o smrtkách: první díl série publikoval v roce 2016, dva roky na to ho u nás stejně jako následující díly vydalo v překladu Petra Kotrleho vydavatelství Yoli. Audioknihu pak v roce 2020 vypustil tou dobou zcela čerstvý label Témbr. Cesta od originálu k českému audioknižnímu vydání však byla díl od dílu rychlejší. Série si totiž získala značnou čtenářskou oblibu.

Žánrově jde o young adult sci-fi a první díl s názvem Smrtka se objevil na českém trhu právě, když vrcholila zlatá éra takzvaného českého booktubu a bookstagramu. Jinak řečeno, cílová skupina tohoto druhu četby o sobě a svých knihách dávala masivně vědět na sociálních sítích a Smrtka český bookstagram prakticky zahltila. Vzhledem k tomu, že ale tatáž skupina už léta drží krok s nejmodernějšími technologiemi, je jen přirozené, že audioknihy vyšly pouze pro digitální download a nikoli na nosičích.

Smrtka nás zavádí do budoucnosti, kde lidstvo zvítězilo nad nemocemi, stárnutím i nad smrtí. Můžou za to všudypřítomní nanoboti, konstruovaní tak, aby živé bytosti netrpěly a rychle se regenerovaly. Vše řídí umělá inteligence zvaná Nimbus, tedy až na hrozící problém přelidnění. Ten svého času dostal na starost cech ctihodných smrtek – lidí, kteří na sebe vzali ten nelehký morální úděl vybírat rozličné jedince k „pokosení“ a nezvratně, nicméně důstojně, ukončovat jejich život. Sledujeme především osudy dvou mladých lidí Citry a Rowana, ale prozkoumáme i velmi širokou škálu charakterů jednotlivých smrtek a můžeme sledovat jejich uvažování nad otázkami etiky a morálky. O něco delší Nimbus pak rozšiřuje naše povědomí o postmortálním světě, jeho fungování a stratifikaci moci. Více tentokrát sledujeme umělou inteligenci a její přístup k problematice lidství. Do toho vzrůstá rozkol mezi „starou gardou“ smrtek a „novým řádem“. Z tohoto hlediska je druhý díl jakousi přípravou na velké finále, kterým je Zvon.
 

banner 1200x150

Shusterman logicky předpokládá, že náctiletí čtenáři Smrtky do vydání Zvonu zestárli o tři roky. Třetí díl je tedy výrazně delší než první a druhý, zahrnuje velké množství rozličných postav a klade jisté nároky na orientaci v ději, jelikož příběh je vyprávěn souběžně ve dvou, respektive třech časových rovinách. Jde o velmi účinně vybudovanou mozaiku, která slibuje propojení nejen v rámci příběhu Rowana, Citry a dalších postav, které sledujeme, ale v rámci daleké budoucnosti lidstva. Výsledný dojem je tedy velice silný.

Režie audioknižního vydání série se pro Témbr ujal zkušený a progresivní Petr Mančal. Audioknihy díky tomu mají švih a příjemnou dynamiku. Atmosféru pak skvěle podporuje a později i buduje hudba Jonáše Rosůlka, která mimo jiné pracuje i se samply broušeného ostří.
 

V součtu oněch osmačtyřicet hodin stopáže, kterou zabírá audioknižní Žatva smrti, uteče překvapivě rychle. A to především díky živému a svižnému tempu četby Vasila Fridricha, který celému vyprávění dává nádech dobrodružství a zaujetí. Od začátku rozehrává svůj um na plné obrátky a takže velice brzy dokáže posluchače nadchnout pro autorem budovaný svět i příběh. V prvním dílu z roku 2020 mu místy sekunduje Jana Stryková, která si vzala na starost četbu deníků jedné z nejstarších smrtek, ctihodné smrtky Curiové. Tatáž interpretka se vrací i ve třetím dílu, o dva roky později. Nimbus je také vícehlasou četbou, ovšem zde Fridrichovi pouze v několika minutách „vypomáhá“ Jiří Suchý z Tábora. Jde o pasáž, která sestává pouze z jednoho dialogu s Nimbem, avšak ti, kteří Fridricha znají, vědí, že by celý dialog zvládl hravě sám a celkové vyznění by bylo poněkud kompaktnější a ničím nerušené. S povděkem lze však kvitovat, že toto je jediné místo v celkovém objemu nahrávky, s ním lze z koncepčního hlediska polemizovat. 
 

Smrtka v roce 2020 demonstrovala, že je na čase oslovit nové, mladé posluchače, a to nepůjde jinak, než prostřednictvím důmyslně koncipované a kvalitní nahrávky. Z toho důvodu na audioknižní Žatvě smrti pracovali jedni z nejlepších, což přineslo své ovoce. Trilogie se tak stala příkladem elegantní tvůrčí spolupráce – od osobité a velice pozorné režie, přes ostřílenou interpretaci až po invenční hudební stopu.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Neotřelá orwellovská dystopie, která jde ve zkoumání temných hlubin lidské duše až na dřeň Samec, samice. Bytost. Stvoření. Šlechtěný druh. Speciální maso. Ale ne člověk. Nikdy ne člověk. Svět změnil virus, který znemožnil konzumaci zvířat, lidskou populaci ale nenapadl. Ve společnosti se tak postupně stal přípustným a později dokonce systémově podporovaným kanibalismus. Hlavní hrdina Marcos…
Bestseller Atlas mraků ověnčený British Book Award a nominovaný na cenu Arthura C. Clarka, Nebula a Man Bookerovu cenu byl po loňské filmové adaptaci převeden rovněž do zvukové podoby. Poslechněte si šestici příběhů rozkročených od 19. století až do daleké budoucnosti, které vypovídají o nezdolném hledačství a touze po smyslu i svobodě v každém z…
Dystopická vize ukazuje blízkou budoucnost na půdě dnešních Spojených států amerických, které se proměnily v republiku Gileád a vlády se chopil klerofašistický režim, jenž militantně volá po návratu k tradičním hodnotám. Země se potýká s ekologickými katastrofami a ztrátou lidské plodnosti, takže ženy, které ještě mohou mít děti, jsou jako „služebnice“ nuceny k sexuálnímu otroctví…
Velká Británie prohrála válku o Falklandy a Alan Turing se věnuje vývoji umělé inteligence… To je alternativní historie 80. let minulého století z pera jednoho z nejvýznamnějších anglických prozaiků. Důležitým tématem knihy je však také láska – respektive otázka, jak se vyrovnáme se skutečností, že umělá inteligence patrně nebude umět lhát. Nebude totiž chápat ani naše…

Recenze ze stejného žánru

Recepturu pro sepsání románu Kosmonaut z Čech jako by vytvářel stroj. Dostatečně inteligentní na to, aby vytušil, jaké ingredience dobře zafungují při ambici oslovit dostatečně široké čtenářstvo, a jak přitom uchovat punc jinakosti a odér artu.
Zpěv drozda amerického spisovatele Waltra Tevise patří v žánru science fiction ke klasikám a má své pevné místo mezi nejoriginálnějšími dystopiemi konce minulého století. Byť autor je dnes znám převážně jinými díly, i Zpěvu drozda se bezmála čtyřicet let po vydání dostává zasloužené pozornosti, kterou u nás oživuje aktuální vydání audioknihy.
Za průkopníka české audiofantastiky je všeobecně považováno vydavatelství Walker & Volf a rozhodně nelze tvrdit, že neprávem.  Před rokem se odvážně pustilo do dosud nezčeřených vod a nabídlo fanouškům jejich oblíbená, ba často kultovní díla ve zvukovém provedení. A i když v několika případech odbočilo od vytyčené linie žánru, nelze mu upřít zásluhy o rozšíření…
Už před více jak třiceti lety nám Josef Pecinovský na stránkách Rodokapsu otevřel přízračné dveře do dystopického světa Plástve. Místo, v němž se lidské bytí po válce smrsklo na život podobný tomu ve včelím úlu. Ovšem, svůj lore autor, držící cenu Karla Čapka, rozšířil hned o další čtyři knihy. Je vlastně s podivem, že na svůj…

Dále od recenzenta

V pořadí třetí z nových případů Hercula Poirota nese název Záhada tří čtvrtin. Že nejde o dílo „královny detektivek“ Agathy Christie, nýbrž autorky psychothrillerů (byť taktéž britské) Sophie Hannah, není informace nijak nová. Mohla by však být klíčem k tomu, proč autorka jako by dosud hledala kompromis právě mezi thrillerem a stylem vyprávění, jaký by…
Když Kristýna Sněgoňová vstoupila se svým příběhem Krev pro rusalku do světa románové fantastiky a později i do říše audioknih, byl vypravěčem knihy Dominik Stolbenko a interpretem nahrávky Michal Jagelka. Pro návrat do světa brutálně dravých víl si ale vybrala kriminalistku, a tak když se ptáme, jak se lidská žena vypořádala se světem divoženek, můžeme…
Dílo Vladimíra Körnera s sebou nese témata existenciální úzkosti, odosobnění či absence naděje, což může svádět k určitému typu interpretace. A to nejen interpretace textu, kterou každý čtenář nebo posluchač provádí sám za sebe, ale i interpretace režijní a následně narátorské. Jak se s více než čtyř a půl hodinovou četbou Körnerovy novely Adelheid z…
Velmi krátce po nadmíru vydařeném audioknižním vydání románu Petra Eidlera Na šábes se nevraždí přichází vydavatelství Tympanum s dalším dílem autorovy detektivní série s židovskou tematikou, a to s titulem Nahá s Davidovou hvězdou. Dočkáme se při poslechu i tentokrát kýženého balzámu na nervy s dobře načasovaným napětím i laskavým humorem?

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Smrtka
Ve světě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemocí, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak „smrtky“. Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla – což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit „umění“ brát život, a přitom mít na paměti, že když se jim to nepodaří, mohou vlastní život ztratit. Okolnosti je postaví proti sobě a brzy je jasné, že pokud jeden z nich vyhraje, druhý musí zemřít.
Nimbus
Rowan se rozhodl, že na vlastní pěst napraví cech smrtek a podrobí jej zkoušce ohněm – a to doslova. Po zimním konkláve zmizel v ústraní a od té doby podniká útoky na zkažené smrtky — nejen ve StředoMerice, ale na celém kontinentu. Stal se z něj lidový hrdina – smrtka Lucifer – který v černé róbě odevzdává zkorumpované smrtky plamenům. Citra, z níž se pod dohledem smrtky Curieové stala mladší smrtka, zkaženost vidí a chce ji změnit zevnitř, ale na každém kroku nachází překážky, a dokonce se ocitá v ohrožení života. Rozkol mezi „starou gardou“ a „novým řádem“ se vyostřuje a vzájemné soupeření přechází od slov k činům. Nad tím vším bdí vševědoucí Nimbus – jediný, kdo má moc řešit závažné problémy dokonalého světa. Ale vloží se do toho, nebo bude jen přihlížet, jak se dokonalost mění v úpadek?
Zvon
Ve světě smrtek je všechno jinak. Citra a Rowan zmizeli. Plovoucí město Trvalka je pryč. Zdá se, že už nezbývá nic, co by mohlo smrtkovi Goddardovi zabránit, aby uchvátil absolutní moc. Když se teď Nimbus odmlčel, zůstává otázka: Může ho ještě někdo zastavit? Odpověď mohou dát Tón, Zvon a Hrom. V dlouho očekávaném závěru bestsellerové trilogie New York Times povstávají diktátoři i proroci a vzrůstá napětí. Bude ve světě, jenž si podmanil smrt, lidstvo nakonec zničeno bytostmi, které samo stvořilo?
Přejít nahoru