první webový magazín o audioknihách

Ztratit se na ostrově příběhů

Datum: 

Autor recenze: 

Ostrov
Ostrov

Bianca Bellová patří bezesporu k nejznámějším a nejúspěšnějším tuzemským prozaičkám. Zejména její román Jezero, za který získala několik prestižních cen, a který byl přeložen do množství jazyků, jí zajistil místo na piedestalu současné české literatury. V letošním roce však vydala román dost odlišný od své dosavadní tvorby. Ostrov, který také vyšel v audioknižní podobě.

Bianca Bellová doposud vydala šest románů a novel, jednu povídkovou sbírku a může se pyšnit oceněními jako jsou Magnesia Litera (a to rovnou v nejprestižnější z kategorií Kniha roku), Cena Evropské unie za literaturu nebo cena Česká kniha – vše za román Jezero, který se jako její první kniha dočkal audioknižního zpracování (vydalo Tympanum v roce 2018). Následovala prozatím jediná autorčina sbírka povídek Tyhle fragmenty (jako audioknihu vydalo minulý rok opět Tympanum) a letos i nejnovější román Ostrov, který jako audioknihu vydal OneHotBook v podání Taťjany Medvecké a Jana Vlasáka v režii Hynka Pekárka.
 
Představovat režiséra a dvojici interpretů posluchačům audioknih by bylo přinejmenším zbytečné – ve všech třech případech jde o jména známá, a navíc zaručující určitou kvalitu. Režisér Pekárek je podepsaný pod desítkami audiálních zpracování pestrého záběru: od thrillerů Joa Nesbøho přes historické romány až k současné české próze nebo například životopisům. Z úctyhodného počtu nahrávek znají posluchači i oba interprety s nezaměnitelnými hlasy i projevy, nehledě na angažmá v dabingu či na jejich desítky let trvající herecké kariéry jak filmové tak divadelní, které snad není třeba detailněji rozebírat. Jak se ovšem popasovali s novým románem Biancy Bellové, jehož načtení může být nečekanou výzvou?
 
Ostrov je narativně roztříštěný román, definovaný mnohostí příběhů a divokostí ve vyprávění, centralizovaného a zároveň rozbíhajícího se kolem ústředních linií: první se soustředí na osudy lidí žijících na ostrově (konkrétně jde o příběh kněžny a o peripetie „hovnařova kluka“; tyto pasáže čte Taťjana Medvecká), druhá na cesty mořeplavce, který, mimo jiné, občasně k tomuto bezejmennému ostrovu připlouvá (jeho zápisky čte Jan Vlasák).
 
Více než o životní příběhy tří zmíněných hlavních postav jde však v knize o oslavu vyprávění a vypravěčství a o radost z příběhu pro příběh samotný. K tomu je celé dílo umístěné do exotických orientálních kulis v blíže neurčené dávnější minulosti. To vše odpovídá pozvolna nastupujícímu trendu české prózy v posledních několika málo letech (připomeňme alespoň román Největší lekce dona Quijota Štěpána Kučery nebo letošní povídkovou sbírku Smrt staré Maši Vratislava Maňáka).
 

Při poslechu Ostrova Biancy Bellové se může zdát, že režisérovi poněkud chyběla jasnější vodítka k interpretaci. A to ne snad proto, že autorka napsala román zcela jiný a jinak, než jaké psala doposud. Ostrov patří mezi ty prózy, které na jednu stranu sice odkazují k původnímu ústnímu vypravěčství, na druhou může být poněkud komplikované je uchopit a interpretovat tak, jak by měly vyznít dnešnímu posluchači.
 
Jan Vlasák i Taťjana Medvecká knihu předčítají profesionálně, dikce obou zkušených herců se příjemně poslouchá, avšak místy se zdá, jako by si ani interpreti ani režisér nebyli zcela jisti, o čem nejnovější próza Bellové vlastně je a k čemu spěje. Zejména u jindy výborného Vlasáka chybí emoce, což ovšem lze přisoudit i tomu, že čte méně emotivní party původního textu, zatímco Medvecká má k dispozici o něco více situací, jež lze nějak citově zabarvit, nicméně i ona je v tomto relativně úsporná. Absence emocí je ve skutečnosti jen zdánlivá, jejich utlumení v projevu obou herců má svůj význam: autorka trousí vypjaté či kruté situace, stejně tak humorné narážky nebo bizarní momenty, bez varování a nakládá s nimi jako s těmi nejvšednějšími a nejobyčejnějšími věcmi. To, že interpreti je přesně takto i čtou, neznačí nedostatek citu, ale naopak pochopení textu, ačkoli by se mohlo zdát, že opak je pravdou.
 
Výsledek díky tomu přesto působí na první poslech občas poněkud sterilně, což zároveň koresponduje s literárním dílem, které sice oslavuje vypravěčství jako takové, přestože příliš nenechává vnímatele do něho (pro svůj úsporný rozsah a mnohost jednotlivých dějů) plně proniknout a zůstává tak jakousi „vzdálenou zemí“, ostrovem viděným z odstupu. Avšak posluchači, kteří se rádi ztratí v příjemně plynoucím široce imaginativním vyprávění, aby se nakonec nechali vyvést z labyrintu slov ven, budou určitě spokojeni.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Tak tohle Maigret za svou třicetiletou kariéru u policie nezažil! Když ho vyděšená dívka Nicole nenadále požádá o pomoc, zachová se jako gentleman a opilou…
Hercule Poirot, jehož naléhavý telegram odvolá z Istanbulu do Anglie, jen tak tak získá místo na palubě luxusního rychlíku Orient-expres, který je mimo sezónu nečekaně…
Čínský detektiv Li Jen pátrá spolu s americkou soudní lékařkou Margaret Campbellovou po vrahovi vysoce postaveného vědce, jehož ohořelá mrtvola byla nalezena v pekingském parku.…

Recenze ze stejného žánru

Audiokniha Mlha je takřka povinná pro všechny posluchače, kteří se seznámili s předchozími romány Bouře a Ledoborec ze série o Augustu Strindbergovi švédské autorky Kristiny…
Šéfinspektorka Erika Fosterová se pouští dalšího případu, tentokrát je ale vše jinak. Má sice příležitost dopadnout zločince, který jí připravil o manžela, ale jediný způsob,…
Vydavatelství Tympanum se s nasazením pustilo do příběhů s policejním inspektorem Battlem. Po Tajemství Chimneys a Záhadě sedmi ciferníků, které stačily vyjít v loňském roce, přichází s románem Vždyť…

Dále od recenzenta

Horor zažívá i u nás v posledních letech malou renesanci a vedle „starých známých potvor“ se v tom tuzemském konečně pozvolna začínají objevovat i bytosti…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Audiokniha Ostrov
Mia se vrátila na ostrov Hitra s úmyslem udělat za svojí policejní kariérou tlustou čáru. Jedenáctiletá Sofie ji však přemluví, aby se pokusila vyřešit záhadné zmizení jejího kamaráda. Místnímu policistovi Eriksenovi zase dělá starost znesvěcený oltářní obraz v kostele. Pátrání po pachateli ho zavede až do vyřazeného člunu, v jehož podpalubí čeká hrůzná podívaná. Na místo je povolán vyšetřovatel Munch. Ustojí malé společenství nejkrásnějšího norského ostrova otřes vyvolaný bestiálními zločiny? 
Přejít nahoru