Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Ztratit se na ostrově příběhů

Ostrov
Ostrov

Bianca Bellová patří bezesporu k nejznámějším a nejúspěšnějším tuzemským prozaičkám. Zejména její román Jezero, za který získala několik prestižních cen, a který byl přeložen do množství jazyků, jí zajistil místo na piedestalu současné české literatury. V letošním roce však vydala román dost odlišný od své dosavadní tvorby. Ostrov, který také vyšel v audioknižní podobě.

Bianca Bellová doposud vydala šest románů a novel, jednu povídkovou sbírku a může se pyšnit oceněními jako jsou Magnesia Litera (a to rovnou v nejprestižnější z kategorií Kniha roku), Cena Evropské unie za literaturu nebo cena Česká kniha – vše za román Jezero, který se jako její první kniha dočkal audioknižního zpracování (vydalo Tympanum v roce 2018). Následovala prozatím jediná autorčina sbírka povídek Tyhle fragmenty (jako audioknihu vydalo minulý rok opět Tympanum) a letos i nejnovější román Ostrov, který jako audioknihu vydal OneHotBook v podání Taťjany Medvecké a Jana Vlasáka v režii Hynka Pekárka.
 
Představovat režiséra a dvojici interpretů posluchačům audioknih by bylo přinejmenším zbytečné – ve všech třech případech jde o jména známá, a navíc zaručující určitou kvalitu. Režisér Pekárek je podepsaný pod desítkami audiálních zpracování pestrého záběru: od thrillerů Joa Nesbøho přes historické romány až k současné české próze nebo například životopisům. Z úctyhodného počtu nahrávek znají posluchači i oba interprety s nezaměnitelnými hlasy i projevy, nehledě na angažmá v dabingu či na jejich desítky let trvající herecké kariéry jak filmové tak divadelní, které snad není třeba detailněji rozebírat. Jak se ovšem popasovali s novým románem Biancy Bellové, jehož načtení může být nečekanou výzvou?
 
Ostrov je narativně roztříštěný román, definovaný mnohostí příběhů a divokostí ve vyprávění, centralizovaného a zároveň rozbíhajícího se kolem ústředních linií: první se soustředí na osudy lidí žijících na ostrově (konkrétně jde o příběh kněžny a o peripetie „hovnařova kluka“; tyto pasáže čte Taťjana Medvecká), druhá na cesty mořeplavce, který, mimo jiné, občasně k tomuto bezejmennému ostrovu připlouvá (jeho zápisky čte Jan Vlasák).
 
Více než o životní příběhy tří zmíněných hlavních postav jde však v knize o oslavu vyprávění a vypravěčství a o radost z příběhu pro příběh samotný. K tomu je celé dílo umístěné do exotických orientálních kulis v blíže neurčené dávnější minulosti. To vše odpovídá pozvolna nastupujícímu trendu české prózy v posledních několika málo letech (připomeňme alespoň román Největší lekce dona Quijota Štěpána Kučery nebo letošní povídkovou sbírku Smrt staré Maši Vratislava Maňáka).
 

Při poslechu Ostrova Biancy Bellové se může zdát, že režisérovi poněkud chyběla jasnější vodítka k interpretaci. A to ne snad proto, že autorka napsala román zcela jiný a jinak, než jaké psala doposud. Ostrov patří mezi ty prózy, které na jednu stranu sice odkazují k původnímu ústnímu vypravěčství, na druhou může být poněkud komplikované je uchopit a interpretovat tak, jak by měly vyznít dnešnímu posluchači.
 
Jan Vlasák i Taťjana Medvecká knihu předčítají profesionálně, dikce obou zkušených herců se příjemně poslouchá, avšak místy se zdá, jako by si ani interpreti ani režisér nebyli zcela jisti, o čem nejnovější próza Bellové vlastně je a k čemu spěje. Zejména u jindy výborného Vlasáka chybí emoce, což ovšem lze přisoudit i tomu, že čte méně emotivní party původního textu, zatímco Medvecká má k dispozici o něco více situací, jež lze nějak citově zabarvit, nicméně i ona je v tomto relativně úsporná. Absence emocí je ve skutečnosti jen zdánlivá, jejich utlumení v projevu obou herců má svůj význam: autorka trousí vypjaté či kruté situace, stejně tak humorné narážky nebo bizarní momenty, bez varování a nakládá s nimi jako s těmi nejvšednějšími a nejobyčejnějšími věcmi. To, že interpreti je přesně takto i čtou, neznačí nedostatek citu, ale naopak pochopení textu, ačkoli by se mohlo zdát, že opak je pravdou.
 
Výsledek díky tomu přesto působí na první poslech občas poněkud sterilně, což zároveň koresponduje s literárním dílem, které sice oslavuje vypravěčství jako takové, přestože příliš nenechává vnímatele do něho (pro svůj úsporný rozsah a mnohost jednotlivých dějů) plně proniknout a zůstává tak jakousi „vzdálenou zemí“, ostrovem viděným z odstupu. Avšak posluchači, kteří se rádi ztratí v příjemně plynoucím široce imaginativním vyprávění, aby se nakonec nechali vyvést z labyrintu slov ven, budou určitě spokojeni.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Je jaro roku 1937. Německý kancléř Adolf Hitler vytrvale hovoří o míru, svými činy však jako by dělal vše proto, aby západním spojencům došla trpělivost. Schizofrenní geopolitická atmosféra dusí i britský Fulworth, sídlo pensionovaného Sherlocka Holmese, kde nedávno našel útočiště manželský pár německých emigrantů, manželů Steinerových, kteří převzali starost o detektivovu domácnost po zesnulé paní…
Humorná parodie na detektivní román o hloupých podvodnících a neomylném amatérském detektivovi, který zločince odhalí. Pošetilé podvody, jimiž podvodník Jiří Teston způsobil velkým mezinárodním bankám škodu dosahující výše asi pěti Kč, byly policií vyhodnoceny jako šaráda geniálního mozku, který si takto testuje zranitelnost peněžních ústavů. Přestože byl posléze Teston obklopen nimbem geniálního šejdíře, na jeho…
Tak tohle Maigret za svou třicetiletou kariéru u policie nezažil! Když ho vyděšená dívka Nicole nenadále požádá o pomoc, zachová se jako gentleman a opilou dceru státního návladního dopraví do bezpečí. Druhý den je však obviněn z pokusu o znásilnění a mladý policejní prefekt, jehož arogantní chování komisař k smrti nesnáší, ho postaví mimo službu.…
Jako domácí Sherlocka Holmese už si paní Hudsonová musela projít mnohým. Ale nic ji dosud nevyděsilo tak moc, jako když je detektiv příliš nemocný a nezvládne ani vstát z postele. Údajně umírá na vzácnou tropickou nemoc, kterou chytil během vyšetřování jednoho případu. Paní Hudsonová zavolá jeho partnera, doktora Watsona, aby mu přišel pomoci. Přivede Watson…

Recenze ze stejného žánru

Přestože je jméno hvězdy americké detektivní prózy Jefferyho Deavera spojeno především s rozsáhlou knižní řadou s geniálním kvadruplegikem Lincolnem Ryhmem v ústřední roli, nikdy se o něm nedalo tvrdit, že je mužem jedné série. Nejde jen o další napínavé série, například s bývalým filmovým kaskadérem Johnem Pellamem, kterou napsal pod pseudonymem William Jefferies, nebo s agentkou Kathryn Danceovou, nýbrž…
Autorka detektivek Agatha Christie se, jakožto dobře situovaná Britka i manželka archeologa, musela za život potkat s bezpočtem starších důstojníků, kteří s sebou vozili zásoby fotografií a rádi se do omrzení chlubili tím nebo oním dobrodružstvím. Kdo ví, jestli si také někdy nepřála, aby zhynuli nějakou ošklivou smrtí. Tak jako tak se svůj postoj k těmto mužům…
Vydavatelství OneHotBook vydává sérii románů se slavným vyšetřovatelem Maigretem již od roku 2016. Po celou dobu má interpretaci v režii Hynka Pekárka na starosti Jan Vlasák. Co se ale za tu dobu změnilo? A jak se to odráží na nejnovější audioknize ze série?
Podobně jako jsme svého času brali s povděkem, že stejného zahraničního herce v televizních snímcích pravidelně daboval tentýž herec, přijímáme povětšinou vděčně, pokud v průběhu knižní série nedojde ke změně interpreta – tedy za předpokladu, že byla prvotní volba správná. Volba Filipa Švarce pro audioknižní podobu kriminálek Davida Urbana ovšem jednoznačně správná byla.

Dále od recenzenta

Horor zažívá i u nás v posledních letech malou renesanci a vedle „starých známých potvor“ se v tom tuzemském konečně pozvolna začínají objevovat i bytosti u nás lépe domestikované, původem české a slovanské. Mezi ty patří i postava klekánice, kterou si jako hlavní zdroj děsu vybral pro svůj audiodebut Šimon Fuxa.
Britského spisovatele japonského původu Kazua Ishigura asi netřeba dlouze představovat. Tento držitel Nobelovy ceny není českým čtenářům a čtenářkám nijak neznámý: V překladu vyšlo všech osm jeho románů a k tomu jedna sbírka povídek. Nejčerstvější román Klára a Slunce vzbudil zaslouženou pozornost a audiokniha tak byla jen otázkou času.
Jedna noc ve společnosti nešťastného manželského páru: prominentních straníků v totalitním Československu snažících se přežít čistky v padesátých letech. Dvojici dožene do mezní situace nejen nefunkční manželství, ale hlavně přítomnost vozu tajné policie venku na ulici a odposlechu – ucha – přímo v domě. Hodinovou orwellovsky dystopickou audiohru, která je nesmírně silnou adaptací neméně působivé…
Julie Caplinová je britská spisovatelka a cestovatelka, známá právě tím, jak se jí daří propojit obě tyto své vášně. Čtenářsky přitažlivá kombinace jednoduchého vypravěčského stylu, romantických zápletek a atraktivních lokací, kam děj svých románů umisťuje, jí přinesla oblibu také u českých čtenářek a čtenářů. Není divu, že se jejího díla chopilo i audioknižní vydavatelství.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Audiokniha Ostrov
Mia se vrátila na ostrov Hitra s úmyslem udělat za svojí policejní kariérou tlustou čáru. Jedenáctiletá Sofie ji však přemluví, aby se pokusila vyřešit záhadné zmizení jejího kamaráda. Místnímu policistovi Eriksenovi zase dělá starost znesvěcený oltářní obraz v kostele. Pátrání po pachateli ho zavede až do vyřazeného člunu, v jehož podpalubí čeká hrůzná podívaná. Na místo je povolán vyšetřovatel Munch. Ustojí malé společenství nejkrásnějšího norského ostrova otřes vyvolaný bestiálními zločiny? 
Přejít nahoru