Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Po hodině čtení potřebuju kafe a cigárko

Datum: 

Autor článku: 

Martin Stránský
Martin Stránský

Martin Stránský je jedním z našich nejobsazovanějších audioknižních interpretů. Ostatně za svůj přínos tomuto oboru obdržel při slavnostním vyhlášení cen Audiokniha roku 2014 Zvláštní cenu Asociace vydavatelů audioknih. Na počátku jeho kariéry stála práce na trilogii Milénium Stiega Larssona, která se nyní dočkala pokračování v podobě knihy Dívka v pavoučí síti.

U příležitosti vydání její audiopodoby poskytl Martin Stránský vydavatelství OneHotBook rozhovor, který přinášíme v nekrácené podobě.

Jak jste se cítil coby jeden z mála lidí, kteří si před ještě vydáním směli přečíst jinak přísně tajný text?
Je to hodně zvláštní pocit, když máte v ruce něco, co je dočasně uzavřeno pouze pro hrstku lidí a najednou je vám to jistým způsobem přisouzeno. Něco podobného jsem zažíval i se Staříkem, kde tištěná kniha a audiokniha vycházela také zároveň, ale nejsem si jist, jestli to bylo takhle najednou po celém světě. V tomhle je Milénium jedinečné.

Díky tomu, že jste se ujal četby předchozích tří audioknih MILÉNIA, jste s Larssonovým stylem dobře obeznámen. Jak se tedy podle vás Lagecrantzovi daří na něj navázat? 
Řekl bych, že se s tím popasoval docela dobře. Ono je asi hrozně těžké psát za někoho, kým nejste a kdo už není mezi námi. Ale myslím, že se s tím nakonec zdárně vypořádal, ten larssonovský styl z toho rozhodně cítit je. Zdá se mi, že oproti Larssonovi se mu nedaří tak dobře členit vnitřní kapitoly v jednotlivých částech – to však není zas takové mínus, aby mi to jako interpretovi při čtení nějak vadilo. Pak mi připadalo, že se na některých místech možná moc rozepisoval a chvílemi mu to utíká někam trošku jinam.

Jak se vám osobně nová kniha líbí jako čtenáři ve srovnání s předchozími?
Přiznám se, že jsem doufal ve větší navázání na známé spojení Mikael a Lisbeth. Ale to bylo jen moje soukromé čtenářské očekávání a musím říct, že v důsledku mě to nezklamalo. Navíc když se na to podívám zpětně, s tím odstupem, že už je audiokniha natočená, tak si vlastně uvědomuji, že tam jsou obě postavy přítomné docela dost. Takže mi to nakonec nechybělo.

banner 1200x150

Bylo pro vás v něčem jiné číst tenhle nový text, než když jste četl třeba audioknihu Muži, kteří nenávidí ženy? 
U toho předchozího Milénia jsem měl tu výhodu, že než se začalo natáčet, už jsem to aspoň lehce znal a věděl jsem, o co tam jde. Zatímco tady jsem byl takový prvočtenář. A navíc ten „přísně tajný“ text přišel až na úplně poslední chvíli…

Jak se na takové rozsáhlé čtení ve studiu připravujete?
Když vy si vždycky vyberete takové ukrutné bichle. Já fakt toužím po nějaké audioknize, která bude mít k přečtení tak sto padesát, dvě stě stránek, zkrátka takový normální formát. Ale nakonec mě to baví a vlastně s tím nemám problém – vydržím to. Vždycky si hodinu čtu a pak si potřebuju dát kafe a cigárko. A potom si zase hodinu čtu… a ta frekvence těch několika hodin tak docela příjemně uplyne.

Musel jste si před čtením Dívky v pavoučí síti nějak připomínat děj předchozí trilogie?
Já to mám docela v hlavě. Jsem založený tak, že si dobře pamatuju věci, které mě baví. Takže jsem se k těm předchozím nahrávkám a textům nemusel vracet. Ovšem je fakt, že jsme řešili, jak udělat Holgera Palmgrena – jestli stejně, jako předtím. Jeho postava měla v první knize mrtvici, ale tady u Lagercrantze má najednou třístránkový monolog. A buď uděláš ten projev jakoby po té mrtvici, kdy ale hrozí, že se to bude trochu vléct a že to začne být nuda. Nebo to ztvárníš o něco decentněji… což si myslím, že tomu docela prospělo. U toho jsme se lehce pozastavili a vraceli jsme se s Jitkou zpátky, ale jinak v podstatě nebyl žádný problém.

S jakou postavou ze série MILÉNIUM byste se rád potkal? A o čem byste si povídali?
Asi s Lisbeth, že by mě třeba naučila něco na počítači… (směje se)

Byl byste poté, co jste dočetl čtvrtý díl MILÉNIA, zvědavý i na další pokračování? O kterých motivech nebo postavách byste se toho chtěl dozvědět více?
Příběh toho autistického kluka je jímavý sám o sobě – a možná by klidně stál ještě za jednu knížku. Ale ta rozvolněná spolupráce investigativního novináře a holky magora, která se vyzná v počítačích, poskytuje velké pole působnosti v tom, co dalšího vymyslet.

Máte audioknihy rád i jako posluchač?
Audioknihy mi často zpříjemňují noční návraty autem domů, protože trávím hodně času přejížděním z jedné práce do druhé. Jednu z posledních, kterou jsem slyšel, a která mě hodně bavila, bylo Jsem mrtvý, neplačte od Heleny Rytířové.

Audioknihy ze stejného žánru

Komisaře Kurta Wallandera opustila žena, dcera s ním příliš nekomunikuje a jeho otec propadá senilitě. Pocity vyčerpanosti a zmaru vyvrcholí brzkým ranním výjezdem ke zdánlivě rutinnímu případu na osamělé farmě.
Druhý díl celosvětově úspěšné detektivní řady s komisařem Joonou Linnou od švédské autorské dvojice píšící pod pseudonymem Lars Kepler nazvaný Paganiniho smlouva vychází nově rovněž jako audiokniha v podání herce Pavla Rímského.

Rozhovory ze stejného žánru

Dvanáct vražedných případů vymyšlených pro pobavení a zamyšlení televizního diváka podle dvanácti znamení zodiaku v seriálu Vraždy v kruhu spisovatelkou a scénáristkou Ivou Procházkovou našlo svůj literární doplněk v podobě tří detektivních románů Muž na dně, Dívky nalehko a zvukově zatím nezpracovanými Doteky zabitých.
Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat Igora Bareše coby Harryho Holea, a s ním více než čtyřicítku dalších herců, při vyšetřování okolností nezvyklého bankovního přepadení. S kladným posluchačským přijetím, kterého se náročné dramatizaci dostalo, souzní i…
Paříž třicátých let se svými bulváry, bufety a hospůdkami. Pro mnohé krásné a kouzelné místo, pro někoho ale rejdiště zločinců všeho druhu. Druhý pohled by zřejmě platil i pro věčně nabručeného komisaře Maigreta, který se v ulicích hlavního města tentokrát honí za vrahem, o kterém věděl ještě dříve, než se zločin stal, přesto mu ale…
„Jestliže čekáte na chodbě na svého terapeuta, čekejte na svého terapeuta. Jestliže se hádáte s manželkou, hádejte se s manželkou. Jestliže se při čekání na svého terapeuta v duchu hádáte s manželkou, není to všímavost.“ Nic lépe nevystihuje rozdíl mezi multitaskingem a singletaskingem jako celý román Karstena Dusseho přeložený Zuzanou Guldanová jako Sústreď sa na…

Další zajímavé rozhovory

alena-mornstajnova-rozhovor
Rozhovory

Alena Mornštajnová: Teď už myslím, že umím psát

Sedm románů a šest knížek pro děti má na kontě autorka Alena Mornštajnová, která v rozhovoru prozrazuje, s čím se potýkala v období před napsáním ...
Číst dál →
slavikova-zadrazil-rozhovor
Rozhovory

Pratchettův Elanius vládnoucím elitám: Já ten chochol nosit nebudu

Zuzana Slavíková a Jan Zadražil – interpreti, kteří věnovali mnoho času a vášně práci na audioknihách Terryho Pratchetta. Zatímco Zuzanu Slavíkovou režíruje jako vždy s ...
Číst dál →
barbara-lukesova-rozhovor
Rozhovory

Barbara Lukešová: Život je už tak dost těžký na poslouchání krutosti

Barbara Lukešová se spolu kolegy účastnila na Světě knihy besedy Za oponou zločinu, věnované true crime. Po jejím skončení nám věnovala rozhovor, v němž se ...
Číst dál →
Petra-Dvorakova-rozhovor-SQ
Rozhovory

Petra Dvořáková: Na lidskou hloupost se zvyknout nedá

Letos v únoru vyšel audioknižně román renomované autorky Petry Dvořákové s titulem Návrat, a to s interpretkou Terezou Jarčevskou pod hlavičkou vydavatelství OneHotBook. V následujícím ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

Recenze této audioknihy

Chvíle, kdy jeho trilogie Milénium uchvátila svět a odstartovala de facto celou vlnu severských detektivek, se autor Stieg Larsson nedožil. Fanouškům, kteří litovali, že jejich oblíbení hrdinové se už v novém dobrodružství neobjeví, se ale splnil sen. Přichází Dívka v pavoučí síti – čtvrté pokračování série. Všechno ovšem mohlo být jinak.
Přejít nahoru