Jak se cítíte jako interpretka roku 2024 a jak vzpomínáte na natáčení Domu v Matoušově ulici?
Pro mě je čest, že jsem ji načetla a toho, že audioknihu porota takhle ocenila, si velmi vážím.
Máte možnost vybírat si audioknihy k načtení?
Ne, já si samozřejmě nevybírám. – I když teď si vzpomínám, že na knihu Alicina síť, kterou jsme načetly s Vilmou Cibulkovou, jsem dala tip Martinovi Pilařovi z OneHotBook (audiokniha autorky Kate Quinn vznikla v roce 2024, pozn. red.). – Jinak ale čekám, s čím mě kdo osloví, přečtu si to, a když se mi to líbí, tak to načtu.
Čím vás nejvíc zaujal tento vítězný titul, Dům v Matoušově ulici?
Je to neuvěřitelný příběh, je pravdivý, nejsilněji mě zaujal autorčin přístup, jak už jsem kdesi zmínila: chybí tam odstup, který je většinou normální, přičemž mně se líbí, že se nebála ukázat to své citové zaangažování, a díky tomu celý příběh člověk vnímá mnohem intenzivněji.
Jakou máte zkušenost s režijním vedením při natáčení audioknih a jaký přístup vám nejlépe vyhovuje?
Je pravda, že příliš režijních pokynů nedostávám, asi je to tím, že mi většinou režiséři důvěřují. Upřímně si myslím, že když už si mě někdo vybere, tak už ví, jakým způsobem pracuju, protože já to méně čtu a více hraju. Tím pádem mě nemají potřebu tlačit režijně někam, kam bych nechtěla. – Musím však říci, že to platí až na Víta Malotu, režiséra, který se octl také mezi oceněnými: když jsme dělali věc, která nebyla příliš blízká mému srdci, i když to obdivuji. Byla to 0 TU českého autora Jakuba Hussara, neuvěřitelné dílo, které se mě však osobně nijak zvlášť nedotýká. To, že režisérem byl někdo, koho to maximálně oslovovalo, audioknihu obohatilo, protože tento režisér si myslím mě velmi režíroval. (Audioknihu 0 TU vydalo vydavatelství OneHotBook v roce 2022 a spolu s Jitkou Ježkovou ji načetl Lukáš Hlavica, pozn. red.)
Máte nějaký vysněný titul, který byste si přála interpretovat?
Mistra a Markétku nebo Krakatit. Musím se podívat, jestli tyhle audioknihy už vznikly, a divila bych se, kdyby ne.
Z knih, které jste interpretovala, ční náročnými scénami vícehlasá četba románu Stephena Kinga To, v níž znázorňujete děsivé situace, jimiž prochází dospívající dívka a později dospělá žena. Jak na to vzpomínáte a jaký máte vztah ke Stephenu Kingovi?
Při téhle práci si vzpomínám, že mě více děsilo, jak zle se k sobě dokážou chovat lidi, a to hlavně k dětem, než všechny ty vraždy a krvárny. Jinak vlastně nemám žádný vztah ke Stephenu Kingovi, jeho knížky nečtu. Knihu To jsem samozřejmě přečetla, než jsem nabídku ji načíst přijala a spolunamluvila. Pochopila jsem, že jde o kvalitní literaturu, ale není to nic pro mě.
Na jaké audioknize nyní zrovna pracujete?
Nedávno jsem dočetla knihu spisovatelky Jakuby Katalpy, která se jmenuje Úlice. Je to velmi dobré, i když to rozhodně není žádná sranda. Sama jsem tu autorku předtím neznala. Dále jsem načetla s režisérem Janem Drbohlavem, který režíroval i Dům v Matoušově ulici, další díl od britské autorky Sam Holland, v jejíchž knihách umírá vždycky minimálně dvacet lidí. Naštěstí je přeložena velmi dobrým překladatelem, takže člověk má radost, že se setká s dobrou češtinou. Bude to se stejnou vyšetřovatelkou, jako předchozí kniha Kopírák, a jmenuje se to Pán loutek. Teď se chystám na novou Cizinku pro vydavatelství OneHotBook, bude to pátý díl, a novou Kim Stone, což bude v režii Heleny Rytířové pro Témbr.