Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Snažili jsme se to příliš nedojit

Datum: 

Autor článku: 

Jaroslav Plesl (foto: Tereza Špetlíková, naposlech.cz)
Jaroslav Plesl (foto: Tereza Špetlíková, naposlech.cz)

Velké válečné konflikty minulého století byly a jsou silným tématem literárních děl. První světovou válku na vlastní kůži zakusil i Erich Maria Remarque – výjimečný spisovatel, pacifista a otevřený odpůrce pozdějšího nacistického režimu. Jeho slavný román Na západní frontě klid právě v režii Michala Bureše natáčí jako audioknihu herec Dejvického divadla Jaroslav Plesl.

Proč myslíte, že je první světová válka stále zajímavým tématem?
Na západní frontě klid popisuje ještě takovou tu válku v nejhorším slova smyslu – muž proti muži. Ti kluci proti sobě bojovali na bodáky, v zákopech trčeli měsíce, roky, v bahně, v zimě, ve vedru, za nelidských podmínek. Remarque je brilantní nejen jako spisovatel, ale i jako novinář, díky čemuž má jeho román obrovský dokumentaristický rozměr.

Jaké bylo vaše první setkání s Remarqem?
Já jsem Na západní frontě klid četl asi v šestnácti. Tenkrát mě zajímaly jiné věci, ale tím, jakým způsobem Remarque popisuje nejen bitevní scény, ale třeba i krajinu, nebo jak mluví o vztazích, o přátelství, o všem, co tam ty kluky provázelo, jak popisuje strašlivé zážitky těch jednotlivých smrtí, ale třeba i ty zábavnější okamžiky, jak tam spolu putují, přeplavou řeku a jdou za holkama, jak se setká doma s maminkou, otcem, tak to vše je nejenom popisováno s dokumentární pregnantností, ale i s velkým citem a s lidským rozměrem. Ten přesah se mě velmi dotýkal a často mě zasáhnul tak, že jsem skoro nemohl číst.

Takže jste byl na dnešní četbu připraven?
Tenkrát jsem neměl šanci tento román docenit a vstřebat. Teď, když jsem se na něj připravoval, jsem byl nadšený, že ho můžu dělat. Přistupoval jsem k němu s velkým respektem, protože to není lehká literatura. Kniha je psaná novinářským způsobem, až deníkovou formou, a to je interpretačně těžké. Věty bývají často krátké, hodně sdělné, a to není jen tak.  Jsem moc rád, že si producent Martin Pilař s režisérem Michalem Burešem vybrali jako interpreta právě mě. Doufám, že jsem alespoň částečně schopný postihnout všechny vrstvy románu. Je to mistrovské dílo.
 

Jaký je váš osobní vztah k válečné historii?
K historii mám hluboký vztah a jsou okamžiky, kdy ji mám radši než herectví. Ale zrovna třeba militárie mě na hradech a zámcích zajímají úplně nejmíň. K historickým zbraním mám vztah jen jako k artefaktům, obdivuji víc jejich řemeslné zpracování než účel, kvůli kterému vznikly. Jsem spíš pacifista, a proto bylo pro mě v tomto románu daleko důležitější zabývat se tím, co ten hrdina prožívá, jaké má vztahy. Pro mě to není román o válce, ale o přátelství, hrdinství, o vztazích mezi lidmi, v rodině. Tím je vlastně velmi aktuálním. To, s jakou přesností, do jaké hloubky a s jakým až filozofickým rozměrem se Remarque prostřednictvím postavy Paula k věcem staví, je až dech beroucí.

banner 1200x150

Jaké myslíte, že román v lidech vyvolává pocity, jak na ně působí?
Ten příběh musí posluchače strhnout. Román tvoří několik vrstev, do kterých se nemusíte ani snažit nějakým způsobem prolamovat, vtáhne vás do nich sám. Najednou se ztotožníte s hlavním hrdinou, s celou tou dobou, a proto na vás tak intenzivně působí. Doufám, že posluchač bude často zasažený, ačkoliv my jsme se snažili tu knihu nedojit. Jakmile jsem propadal do nějakých emocí, vracel mě Michal Bureš zpátky a snažili jsme se to udělat více s nadhledem, moderním způsobem.
 

 

Audioknihy ze stejného žánru

Jak spravedlivý je svět, v němž o celém tvém životě rozhodne krádež jednoho bochníku chleba? Radoslav Brzobohatý jako Jean Valjean v rozhlasové dramatizaci úspěšného románu Victora Huga.
Francis Scott Fitzgerald, „autor jazzového věku“, dokázal jedinečným způsobem zvěčnit atmosféru prvního poválečného desetiletí v USA. Ve svém nejznámějším románu Velký Gatsby vypráví příběh velké lásky, oslnivého společenského vzestupu i tragické deziluze.
Slavný operní příběh v dramatizaci Jana Jiráně podle původního libreta s ukázkami nejslavnějších hudebních pasáží v podání největších českých operních pěvců.

Rozhovory ze stejného žánru

Těžko si představit alespoň svátečního čtenáře, který nikdy neslyšel o Virginii Woolfové, britské spisovatelce, intelektuálce a jedné z nejvýznamnějších představitelek modernismu a patrně také jedné z nejdůležitějších literárně činných osob dvacátého století. Posluchači audioknih mají však doposud možnosti vcelku omezené. Částečné nápravy se jim teď dostává díky vydavatelství Supraphon, jenž letos připravilo jeden z vrcholů…
Na železničních kolejích byla v únoru nalezena nahá mrtvola malého chlapce s rozpáraným břichem, podivnou smyčkou kolem kotníku a s pusou plnou hlíny. Očividnou vraždu přesto státní orgány vyhodnotily jako nešťastnou nehodu. Jak je to možné? Odpověď je jednoduchá – případ se odehrál v Moskvě roku 1953, tedy v době, kdy v Sovětském svazu zločinnost…
Před vypuknutím Druhé světové války dopsal Stefan Zweig svůj melodramatický příběh, snad jako rozloučení s lidskou morálkou. Jako výpověď o mravnosti a cti, kterou může pohltit zbaběle netrpělivé srdce.
Představovat Limonádového Joea by bylo nošením dříví do lesa, však filmová verze scenáristy Jiřího Brdečky a režiséra Oldřicha Lipského z roku 1964 je díky řadě zlidovělých hlášek a písní dodnes známá.

Další zajímavé rozhovory

Krystof-Bartos-rozhovor-foto
Rozhovory

Kryštof Bartoš: Trainspotting jsme natáčeli i vleže či hlavou dolů

Nejlepší audioknihou jednohlasé četby roku 2024 byla vyhlášena ta, která se nechová jako jednohlasá, protože její interpret Kryštof Bartoš v ní obstará doslova cokoliv a ...
Číst dál →
Jitka-Jezkova-rozhovor-foto
Rozhovory

Interpretka roku Jitka Ježková by ráda načetla Mistra a Markétku

Díky sametovému hlasu Jitky Ježkové, který oplývá širokou škálou prostředků, si můžeme vychutnat audioknihu Dům v Matoušově ulici vydavatelství Témbr. Právě tento román Terezy Boučkové ...
Číst dál →
Pavel-Rimsky-rozhovor-foto
Rozhovory

Pavel Rímský: Zprvu jsem nechápal, k čemu jsou audioknihy dobré

Pavla Rímského není třeba dlouze představovat. Výkony tohoto oblíbeného herce můžeme obdivovat jak ve filmu, tak na prknech Vinohradského divadla. Jeho hlasem zní v dabingu ...
Číst dál →
Petra-Schultze-photo
Rozhovory

Petra Schultze za Audiolibrix: osobní rozvoj vyzkoušený na nás

Na počátku nakladatelství Audiolibrix bylo mluvené slovo. A tím spojovacím zájmem zakladatelů Ivana Sabo, Michala Kočího a Petry Schultze byl žánr osobního rozvoje. Z tohoto ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

Recenze této audioknihy

V kontextu vydavatelské činnosti OneHotBook působí Remarquova slavná próza takřka až nepatřičně. Literární klasika, kterou bychom spíše čekali u pozastavené (?) ediční řady Mistři slova vydavatelství Bookmedia, ovšem dostala pevné režijní vedení a procítěnou interpretaci.
Přejít nahoru