Vyhledat
Jiří Dvořák (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Jiří Dvořák (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)

Herec Jiří Dvořák už romány Petera Maye dobře zná, vždyť byl interpretem úspěšné série z ostrova Lewis. Nyní se k audioknižním posluchačům vrací s detektivkou Ostrov Entry.

Se „skotskými“ detektivkami Petera Maye už jste docela sžitý. Jak do toho zapadl Ostrov Entry?
Na Ostrov Entry jsem byl poté, co jsem do audia načetl trilogii Lewis, sám docela zvědavý. Takže jsem si román přečetl ještě před tím, než jsem byl osloven, zda bych se rovněž neujal jeho četby. Trilogie Lewis se mi totiž moc líbila, i když je v něčem jiná; ačkoli princip míchání minulosti a budoucnosti je i v novince stejný. Petera Maye mám rád a mám pocit, že mu rozumím.

V čem je vám autor nejvíc blízký?
Stylem vyprávění a způsobem, jakým vede příběh. Líbí se mi, jak mísí současnost s tím, co se událo třeba před dvěma sty či sto padesáti lety. Jeho próza je plná nečekaných momentů, kdy pokaždé „přeskočí“ někam jinam, což je vzrušující a dodává to četbě na dramatičnosti. Navíc ten příběh je vždycky velice silný.

Tentokrát jde autor v jedné z linií ještě hlouběji do minulosti než dříve. Snažil jste se tedy četbu nějak více odlišit?
Jsou to dva příběhy, které se nakonec spojí – jde o dvě linie, které jsou součástí jednoho celku. Nesnažili jsme se to tedy násilně odlišit jinak, než intonacemi nebo tím, co si vyžádal samotný styl vyprávění daného příběhu. Ale řekl bych, že minulost byla dynamičtější, protože v ní docházelo k dramatičtějším situacím.

banner 1200x150

Baví vás u Petera Maye také prostředí, v jakém se jeho detektivky odehrávají?
I v tom určitě tkví jeho působivost – dokonce jsem přemýšlel, že se na ty lokality zajedu podívat. Autor dokáže neuvěřitelně krásně popsat tu syrovost, z níž sice vyplývá, že tam asi opravdu není snadné žít, ale zároveň jí dodává zvláštní ponurost a tajemno, které působí lákavě. Ta místa musí mít neobyčejnou vnitřní sílu a Mayovi se daří ji přenést do svých knih.
 

A co „oblíbená“ výslovnost ve skotské gaelštině?
Výslovnosti hlídá režisérka. Jenže já to navíc vždycky okamžitě zapomenu. Kdykoli jsme tedy došli ke stejnému jménu, byť třeba jen o půl strany dál, tak jsem se opět ptal, jak se to vyslovuje. Je až neuvěřitelné, nakolik je výslovnost ve skotské gaelštině opravdu naprosto jiná, než jak se ta slova píšou. Když jsem si konečně zapamatoval, že se čte „Máršlí“ a „Fjúlak“, nastoupil Sime Mackenzie a celé to začalo zase znovu.

Jak vás oslovily popsané události týkající se Vyklízení Vysočiny?
Vždycky když kvůli zisku jednoho trpí ti druzí, je to špatně. V románu Ostrov Entry je to popsáno natolik syrovým způsobem, že to člověka zkrátka nemůže nechat chladným. Navíc si to vždycky spojujete třeba i s vlastní zkušeností nebo s jinými událostmi. Princip je totiž naneštěstí vždycky stejný – takové nespravedlnosti mají v celé historii podobný scénář – a to je na tom ta hrůza. Jenže to platí, platilo a bohužel to asi bude platit i dál. Nicméně jsem předtím, než jsem se do románu začetl, vůbec netušil, že Vyklízení Vysočiny takhle probíhalo. Takže věřím, že tahle audiokniha může být nejen poučením, ale třeba i impulsem, aby se posluchač dozvěděl se něco nového; zejména pokud se zajímá o historii.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Podivínský genius, velký mystifikátor, básník a melancholik napsal morbidní "povídku hrůzy" o záhadných vraždách v zamčeném pokoji. Strašidelný příběh napsal ve čtyřicátých letech 19. století a položil v něm základy principů detektivního žánru. Přivedl na scénu hrdinu, prvního velkého detektiva, Augusta Dupina, který metodou racionální analýzy, pouze na základě výpovědí svědků a nepatrného množství stop,…
Hotel Bertram. Ten si slečna Marplová zvolila jako místo, které chce navštívit. Když ji synovec Raymond West s manželkou Joan zvali na dovolenou, navrhovali různá přímořská letoviska, ona si ale vybrala londýnský hotel, ve kterém už bydlela kdysi v dětství. Může to vypadat jako výlet do starých časů – koblihy s marmeládou z opravdových jahod,…
Sedmdesátá léta v Oslu. Olav Johansen nedokáže jezdit autem pomalu, je měkký jako máslo, příliš snadno se zamilovává, v afektu ztrácí hlavu a je mizerný v matematice. Něco málo přečetl, ale moc toho neví a rozhodně nemá takové znalosti, které by byly k něčemu užitečné. A je trochu dyslektik. K čemu se tedy hodí? Je…

Rozhovory ze stejného žánru

Když britský televizní producent Jim Grant přišel v roce 1995 ve svých jedenačtyřiceti letech o práci v televizní stanici Granada, rozhodl se, že se dá na dráhu spisovatele na volné noze. Ze všech žánrů ho nejvíc lákal thriller a ze všech prostředí pak Spojené státy. Uvažoval takto: v USA thriller vznikl, zde má domov a…
Příběhy Sherlocka Holmese jsou poslední dobou poměrně oblíbené, za což nejspíše může jak vypršení autorských práv na dílo Arthura Conana Doyla, tak popularita série Sherlock z produkce BBC. Se zvukovými nahrávkami jeho dobrodružství jako by se poslední dobou roztrhl pytel, což platí zejména o tom nejslavnějším z nich, Psu baskervillském. Příběh s prvky gotického románu o přízraku psa…
V posledních letech se stává spíše pravidlem než výjimkou, že po odvysílání premiérové rozhlasové četby na pokračování se daný příběh téměř vzápětí objeví v prodeji. Nejinak tomu je i v případě původně čtrnáctidílné četby z románu Michaela Crichtona Velká vlaková loupež. V napínavém příběhu se posluchač přenese do jara roku 1855, kdy se spolu s…
Steampunk je poněkud specifický, ale pořád velmi oblíbený subžánr fantastiky. I na české půdě se mu úspěšně věnuje několik autorů. Navzdory tomu, že povídek, které se tímto tématem zabývají, existuje celkem dost, na první český steampunkový román si fanoušci museli počkat až do roku 2015. Tehdy se na pulty dostala kniha Petry Slovákové, Démon z East…

Další zajímavé rozhovory

Jindřiška Nováková
Rozhovory

Mám práci, která má smysl a naplňuje mě

AudioStory bylo založeno na začátku 90. let jako první soukromé audioknižní vydavatelství u nás. S jeho majitelkou, paní Jindřiškou Novákovou, jsme si proto povídali především ...
Číst dál →
Veronika Kubařová a Matěj Ruml (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Rozhovory

Romeo a Julie ve 21. století

Veronika Kubařová s Matoušem Rumlem si spolu v Divadle v Celetné už zahráli Julii a Romea. Teď věnovali svůj hlas jiným tragickým milencům, jejichž láska ...
Číst dál →
Jana Plodková a Martin Myšička (foto: OneHotBook)
Rozhovory

Jak vznikal Pán ohně

U příležitosti vydání audioknihy Pán ohně přizvalo vydavatelství OneHotBook oba interprety ke společnému rozhovoru. Mluvili o postavách, které v audioknize ztvárnili, o čtení čínských výrazů, o ...
Číst dál →
Jan Vondráček (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Rozhovory

Takové čtení do ouška…

Vydavatelství OneHotBook vyzpovídalo u příležitosti vydání audioknihy Sběratel kostí jejího interpreta Jana Vondráčka. Toho můžete znát nejen z Divadla v Dlouhé, z filmů a televizních seriálů, ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

Recenze této audioknihy

Příběh plný propletených osudů, které z dávné historie směřují do současnosti a ke svému konci. Příběh, u kterého nebudete chtít, aby skončil, a zároveň budete toužit po odhalení všech souvislostí. Peter May ve své nejlepší formě. To je Ostrov Entry.
Přejít nahoru