Co se musí stát, aby agentura zabývající se reklamou začala z ničeho nic vydávat audioknihy?
Nebylo to úplně z ničeho nic. Naše první vydavatelské počiny byly knižní – romány spisovatelky Alexandry Potter. Dvacet let jsem se naplno věnoval reklamě, žil pod obrovským stresem, musel jsem dělat věci ze dne na den, a tak už jsem si chtěl prostě odpočinout a dělat něco jiného. Začali jsme vydávat knížky a pak jsem přišel s nápadem vydat audioknižně Forresta Gumpa.
U Forresta jsem poprvé v oboru audioknih zaznamenal nějakou rozsáhlejší a viditelnější propagační kampaň. Zaznamenal jsem billboard, polepujete tramvaje, inzerujete v televizi, v rozhlase. Funguje to? Prodává se víc audioknih?
Víc se o nich ví. Zmiňované knižní potterky jsme vydávali s veškerým marketingem, a protože to to bylo milé čtení, prodávaly se velmi dobře. Pak jsem se rozhodl vydat Forresta Gumpa a očekával jsem stejný úspěch. Kvalitní titul, velmi dobrý interpret, k tomu veškerý marketing, ale prodeje nebyly takové, jaké jsem očekával. Hodně jsem o tom přemýšlel a byl to vlastně ten moment, který mě přivedl k myšlence založení Asociace vydavatelů audioknih. Abychom společnými silami dali lidem vědět, jak jsou audioknihy krásné, jak mohou posunout čtenářství ještě o úroveň výš.
Máte pocit, že to pomáhá? Že je povědomí o audioknihách větší?
Jsem si tím naprosto jistý.
Dalším vaším zásadním audioknižním počinem jsou Postřižiny. Zjevně jste si na nich dali záležet: režíroval je Aleš Vrzák, četla Tereza Bebarová a hodně jste vsadili i na hudební složku.
Už název naší agentury Kristián prozrazuje můj vřelý vztah k prvorepublikové době. Takže volba Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers s nimiž spolupracujeme jako agentura už dlouho, byla pro Hrabalovy Postřižiny jasná.
Jak se audioknižním Postřižinám daří?
Reakce posluchačů jsou nadšené a já jsem na ten titul patřičně hrdý. Komerčně to není žádná velká sláva, ale přiznám se, že to ani nebylo cílem. Chtěl jsem udělat něco, co bude hezké a co bude mít trvalejší hodnotu.
Při nahrávání Postřižin jste si vyhlédli Terezu Bebarovou pro načtení knihy AHA! rodičovství?
Ano, bylo to tak. Tereza je výborná máma s vrozeným přístupem k dětem, který souzní s knihou. Její přednes je výborný právě proto, že věděla a rozuměla tomu, o čem čte.
A proč jste se vůbec rozhodli vydat zvukovou podobu nebeletristické „příručky k rodičovství“?
Já jsem tu knihu, která se v originále jmenuje Peaceful Parent, Happy Kids, slyšel poprvé jako audioknihu a nadchla mě. Moc mě mrzelo, že jsem se k té knize nedostal v době, kdy jsem měl malé děti a rozhodl jsem se ji vydat pro dnešní rodiče. Zvukové médium jim může významně usnadnit přístup k informacím.
Zpět k beletrii a vlastně i ke 30. letům. V koprodukci jste vydali dvě detektivky s Herculem Poirotem v interpretaci Jaromíra Meduny, který je dabérem slavné televizní série.
Je mi záhadou, proč to ještě nikdo před námi neudělal. A přitom je televizní Poirot tak milován a hlas pana Meduny v českém znění rovněž. Nahrávání bylo v lecčems podobné jako u Forresta – pan Meduna a pan Hartl jsou oba herci, kteří nepřijdou nepřipravení. Je radost s nimi pracovat a radost je poslouchat.
Když už mluvíme o interpretech, kteří přesně zapadají na své místo, nelze nezmínit Davida Matáska, který pro vás načetl memoáry Lou Fanánka Hagena. Tam asi taky nebyla jiná volba, že?
Gábina Osvaldová, která tu audioknížku režírovala, nejprve oslovila samotného Fanánka. Ale bylo to opravdu špatné, takže jsme se rozhodli pro Davida Matáska. Tomu, kdo jako já zažil kousek té doby reálného socialismu, která byla krásná tím, že jsme byli mladí a příšerná tím v čem jsme žili, se bude ta nahrávka líbit. Je vtipná a svým způsobem i moudrá.
Na co se můžeme od Kristiána těšit?
Doufám, že se letos podaří vydat dlouho připravovaný Malevil od Roberta Merleho. Myslím, že to bude další ze zásadních počinů – rozepsáno pro 22 herců, které výborně kočíruje Jan Jiráň. Pak připravujeme kratší prózu od irského spisovatele, žijícího v USA Jamese Patricka Donleavyho Dáma, která měla ráda čisté záchodky. Přečte ji Petra Špalková, které budou sekundovat Jan Hartl a Jiří Dvořák. Tam se můžete těšit nejen na zvukové provedení, ale také na zajímavou vizuální stránku obalu.