Spejbl
V roce 2020 čeká Divadlo Spejbla a Hurvínka celá řada významných výročí. Spejbl slaví 100 let, devadesátiny si připomíná Mánička se Žerykem, stejný počet roků bude divadlo profesionálním souborem, 75 let sídlí v Praze a 25 v Dejvicích. Po celou dobu existence vznikaly vedle divadelních inscenací i audio záznamy, které ukazují nejen vývoj charakterů loutek, ale také vlastně vývoj audioknižního průmyslu. Náš seriál se věnuje právě nahrávkám Divadla Spejbla a Hurvínka.
První republika a Protektorát
Chronologické mapování snímků S+H se sluší zahájit tou úplně první nahrávkou, pro počáteční charakteristiku loutek ale nejlépe poslouží dvě rozhlasové četby z literárních textů Franka Weniga v půvabném podání Jana Vondráčka.
Mnozí jistě vědí, že Spejbl se divákům poprvé představil patrně na podzim 1920 v plzeňském divadle Feriálních osad a prvním jeho partnerem byl Kašpárek. Obě postavy interpretoval Josef Skupa – Spejbla hlubokým basem, prostořekého Kašpárka vysokou fistulkou. Z bezhurvínkovského období neexistuje bohužel žádný dětský zvukový snímek a atmosféru těchto výstupů přibližuje několik knížek, v nichž je Spejbl vykreslen jako popletený pán, jehož typickým znakem je komolení písniček, obracení se o radu na publikum či jazykové splácání všeho možného dohromady.
O Vánocích 2012 vysílal Český rozhlas Plzeň několik kapitol z jedné z nejznámějších knížek Franka Weniga
Kašpárek a Spejbl v říši pimprlat. Druhá série
Z Kašpárkova koutku obsáhla celkem devět povídek. Název je více než příhodný, neboť
Z Kašpárkova koutku byla rubrika dětského plzeňského časopisu
Mladá stráž, kterou ve 20. a 30. letech 20. století vedl právě Frank Wenig. Audio sestava obsáhla dvě méně známé skutečnosti: Hurvínek prvně vystoupil v roce 1926 a než se jeho jméno vžilo, byl oslován jako Spejblátko či Spejblík. Obdobné platí i o psu jménem Žery, který byl předchůdce Žeryka. Bohužel ani jednu z četeb Radioservis dosud nevydal.
Šelaková éra Spejbla a Hurvínka
Gramofonové snímky značky His Master’s Voice
Do 60. let minulého století vycházely zvukové snímky na gramofonových šelakových deskách. Na každou oboustrannou desku se vešlo maximálně sedm minut, limitující délka tak umožnila natočit pouze krátké dialogy a písničky. Velké množství desek bylo často pořízeno v jeden den. Prvních pět desek natočil Skupa v letech 1929 a 1930 v Praze pro československou pobočku anglické firmy The Gramophone Company Ltd., které u nás šéfoval Karel Hašler, na značku nejstaršího vydavatele His Master’s Voice. Ve scénce
Spejbl u rádia vystupuje ještě Kašpárek a zřejmě se jedná o jediný dochovaný záznam jeho hlasu. Příběh je založen na kuriozní situaci: Spejbl poslouchá rozhlas, zvukové vlny však spojí vysílání dvou stanic, recept na vánočku a společenskou výchovu. Jejich sloučením vzniká zcela originální návod, jak získat partnerku.
Druhou historicky důležitou deskou jsou Hurvínkem
Popletené písničky. Hurvínek ve svém premiérovém vystoupení nesměle pozdravil Ruku líbám. Pozdrav dodržel i v tomto snímku a i když se přehnaně snažil zazpívat vše správně, nepovedlo se mu to a rozbrečel se. Ve všech dalších Skupových snímcích je Hurvínek už sebejistý, a protože se jeho popletený taťulda nezměnil, má nad ním Hurvínek v chytrosti navrch a je proto často po Kašpárkovsku prostořeký. To se projevilo i v další scénce věnované zkoušení látky – příprava do školy se ostatně ujala coby hlavní náplň Skupovských gramofonových nahrávek. Posledním snímkem této firmy jsou parodie na dvě slavné melodie zabývající se hledáním Hurvínkovy maminky a obav ze samoty.
Gramofonová deska His Master’s Voice – Hurvínek: Popletené písničky (1929)
Ultraphon
Nejvíce zvukových záznamů se Spejblem a Hurvínkem pochází od německé společnosti Ultraphon, konkrétně z července a listopadu 1930. Započata byla rozsáhlá 18dílná série s názvem
Zkoušení: v prvních čtyřech dílech Hurvínek přesvědčí svého otce, že látku ovládá, i když tomu tak není, v dalších dvou částech se ve zvukové historii S+H poprvé Spejblovi rozsvítí a odhalí Hurvínkovy bláboly. Kuriozitou je reklamní deska koncipovaná jako rozhlasové vysílání, která upozorňovala posluchače na desky S+H. Na její druhé straně stejným způsobem představili své aktivity Voskovec s Werichem. Z hudebních záznamů stojí za zmínku
Spejbl a kurtizána, neboť bohatý milostný život Josefa Spejbla se odrážel v mnoha divadelních výstupech.
V následujících letech už nahrávání nebylo tak silné. V roce 1931 vznikla pouze píseň
Spejblovo filmové opojení, která se stala ústřední muzikou pro neúspěšný stejnojmenný krátký loutkový film a reedice se nedočkala, o rok později byly vylisovány další dvě desky
Zkoušení. Plodnější období zaznamenává rok 1933, v němž stojí za pozornost zachycené výstupy z divadelní inscenace
Spejbl do stratosféry: v této hře loutky cestují kolem světa a gramofonové drážky zaznamenaly
Japonskou a
Divošskou scénu. Druhou zajímavou nahrávkou je snímek
O nedostatcích jazyka českého, v němž S+H kriticky filosofují o vkrádání se velkého množství cizích slov nahrazujících ta česká. Poslední desky Ultraphonu se nesou v duchu dalších částí seriálu
Zkoušení a dialogu s neobvyklou pointou
Hurvínkovi se chce spát.
Na ostrovech hříšné lásky ve hře Se Spejblem do stratosféry (1932)
Rozhlas
Loutková rodinka často vystupovala v rozhlase. V éteru byla přenášena divadelní představení a vznikaly i rozhlasové hry, záznamy se však většinou nedochovaly. Existuje nevydaný fragment z rozhlasové hry, v níž S+H provádějí americké turisty po naší republice. Jednou z dostupných kuriozit je aprílové vysílání: loutky na prvního dubna bloudily po budově rozhlasu, až se nakonec dostaly před mikrofon a přerušily srdcervoucí recitaci poezie.
Jednou z významných událostí je rok 1936. V něm měl premiéru první kreslený československý zvukový film
Všudybylova dobrodružství. Všudybylem byl Hurvínek a zjišťoval, jak funguje šíření zvukových rozhlasových vln. Rozhlas k tomuto filmu, který se dostal na festival do Benátek, natočil i potřebnou reklamu.
Esta
Protektorát nebyl jednoduchým obdobím ani pro Spejbla s Hurvínkem. Divadlo odehrálo postupně tři velmi odvážné inscenace kriticky se trefující do aktuální situace. Josef Skupa se zapojil do odbojové činnosti a v roce 1944 jej zatklo Gestapo. Loutky byly zamčeny do trezoru a po válce nalezeny na smetišti. Poslední desky před znárodněním pořídila Československá firma Esta v roce 1941.
Hurvínek gratulantem a
Hurvínek za chvíli pouhou rozebere větu dlouhou se reedice nedočkaly, dostupné jsou znovu natočené snímky těchto dialogů z 50. let. K mání je
Hurvínek dělá dobrotu a hlavně pak první ucelené příběhy s rozvinutou zápletkou
Apríl u Spejblů a
Ranní tělocvik u Spejblů.
Všechny představené snímky, pokud není uvedeno jinak, najdete na kompletu pěti CD
Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy. Právě výročí narození prvního spejblohurvínkovského interpreta jsme si připomněli tímto článkem. V dalším dílu zmapujeme konec Skupova působení a těšit se na něj můžete 24. února, kdy divadlo oslaví 25 let svého působení v Dejvicích.
Děkujeme Divadlu Spejbla a Hurvínka za poskytnutí obrazového materiálu.
Seriál Spejbl a Hurvínek: Zvuková historie
- První republika a Protektorát
- Poválečné období Josefa Skupy
- Začátky druhého interpreta S+H Miloše Kirschnera
- Mániččiny proměny
- Hurvínek a Supraphonská léta sedmdesátá 1
- Hurvínek a Supraphonská léta sedmdesátá 2
- Rozhlasové nahrávky Miloše Kirschnera 1
- Rozhlasové nahrávky Miloše Kirschnera 2
- Supraphonské nahrávky 1980–1983
- Supraphonské nahrávky 1984–1991
- Hurvínkovy nahrávky mimo Supraphon 1
- Hurvínkovy nahrávky mimo Supraphon 2
- Hurvínek v českých dějinách
- Hurvínkovy supraphonské nahrávky do roku 2006
- Supraphonské nahrávky 2007–2017
- Hurvínek v němčině 1
- Hurvínek v němčině 2
- Hurvínek v němčině 3
- Hurvínek v němčině 4
- Závěrem
- Hurvínkovo audio mezi lety 2021 a 2022