Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

5× Jiří Dvořák

Datum: 

Autor:

Jiří Dvořák (foto: Tomáš Vodňanský, Český rozhlas)
Jiří Dvořák (foto: Tomáš Vodňanský, Český rozhlas)

Letos udělovanou Zvláštní cenu Asociace vydavatelů audioknih získal v květnu herec Jiří Dvořák. Ani okolnostmi vynucené neveřejné předání nic neubralo na tom, že Dvořák získal toto ocenění za opravdu mimořádný přínos v oblasti mluveného slova. A zaslouženě – jeho hlas můžeme znát nejen z divadla, filmu a televize, ale také z rozhlasu a samozřejmě z audioknih. My jsme z jejich nepřeberného množství vybrali pět stěžejních, na nichž lze sledovat šíři Dvořákova interpretačního záběru.

Kdykoliv přijde řeč na audioknižní začátky, neopomene Jiří Dvořák zmínit novelu Viktora Dyka Krysař, kterou v režii Markéty Jahodové přečetl v roce 2009 pro Český rozhlas. Přestože nahrávka nevznikla primárně pro audioknižní vydání a přestože ani nejde o první Dvořákovu rozhlasovou práci, je právě tato četba mnohými posluchači i interpretem samotným považována za jednu z jeho nejpodstatnějších nahrávek. Díky digitální distribuci se s Krysařem v interpretaci Jiřího Dvořáka mohou seznámit i ti, kteří ho dosud míjeli.
 

Řada audioknižních posluchačů se ovšem s Jiřím Dvořákem coby interpretem seznámila prostřednictvím Trilogie z ostrova Lewis skotského autora Petera Maye, kterou v roce 2013 odstartovala Skála. O knižní vydání se postaralo nakladatelství Host, zvukovou podobu připravilo v režii Jitky Škápíkové tehdy mladé vydavatelství OneHotBook. O rok později vydaná audiokniha Muž z ostrova Lewis, znovu ve Dvořákově interpretaci, zaujala porotu ceny Audiokniha roku 2014 natolik, že jí udělila 1. místo v kategorii Nejlepší audiokniha – četba. Šachové figurky potom v následujícím roce celou trilogii uzavřely.
 

V roce 2018 zabodovaly v již zmíněné soutěži Audiokniha roku hned dvě audioknihy, na kterých se Jiří Dvořák významně interpretačně podílel. Nejprve to byla dramatizovaná četba kriminálního thrilleru podle skutečné události Jedlová samota, kterou vydalo AudioStory. Pro 19 hlasů upravený text německé autorky Andrey Marie Schenkelové bodoval v kategorii Dramatizace a Cena posluchačů jistě právě i díky výkonu Jiřího Dvořáka v roli vypravěče celého příběhu.
 

Druhou oceněnou Audioknihou roku 2018, tentokrát v kategorii Mluvené slovo mimo kategorie, byla Opuštěná společnost Erika Taberyho. Jiří Dvořák v ní spolu s Ivanem Trojanem dokázal, že mu nejsou cizí ani nebeletristické žánry. V textu, který získal cenu Magnesia Litera Kniha roku, se posluchač díky promyšlené dvojhlasé interpretaci neztrácí ani přes jeho náročnost. Porota Audioknihy roku jeho zvukovou podobu ocenila: „Přednes Jiřího Dvořáka má sympatickou míru naléhavosti při zachování správných akcentů v místech, kde i Tabery zdůrazňuje zásadní argumenty svých esejí.“
 

banner 1200x150

Jestliže jsme tuto přehlídku zásadních audioknih Jiřího Dvořáka otevřeli rozhlasovou četbou, zakončíme ji další jeho rozhlasovou prací. Tentokrát adaptací hry Václava Havla Žebrácká opera. Ta vznikla a byla odvysílána u příležitosti 30. výročí sametové revoluce a současně vydána coby audiokniha. Sám Dvořák o své postavě sňatkového podvodníka Macheata řekl: „Je to takový sympatický grázlík. Je ukecaný, chytrý, umí to s ženami. V podstatě si myslím, že ač zločince, lidé by si ho mohli oblíbit.“ A nutno dodat, že se i této role ujal nadmíru přesvědčivě.
 

Audioknihy ze stejného žánru

Pohádková hra z českého podzámčí o poddanství, strachu z vrchnosti a odvaze. Generacemi oblíbená divadelní klasika v novém rozhlasovém nastudování.
Do věčnosti zkamenělá návrší, zrádné slatiny a rozsáhlá vřesoviště, stejně jako dva sobě nepodobné domy se v polovině 19. století staly kulisami slavného románu Emily Brontëové Na Větrné hůrce.
Díky nečekaným archivním nálezům se legendární rozhovory Jana Wericha s jeho dcerou vrací k posluchačům v netušené devítihodinové délce.
Je rok 1982, Helenka Součková, hrdinka románu Hrdý Budžes, přesídlila z Ničína do Prahy, povyrostla a začala navštěvovat gymnázium Nad štolou. Její další osudy zveřejnila autorka Irena Dousková v knize nazvané Oněgin byl Rusák. První díl, Hrdého Budžese, proslavila Barbora Hrzánová nejprve na scéně příbramského divadla, posléze pak ve stejnojmenné nahrávce Supraphonu. Logicky je tedy…

Mohlo by vás dále zajímat

Z deníku kocoura Modroočka
Témata

Po stopách Modroočkova deníku

Tajné deníkové zápisky, vydrápané do starého koberce malým siamským kocourkem, potěšily již několik generací. Půvabné vyprávění o soužití Modroočka s jeho dvojnožcem a o poznávání ...
Číst dál →
Edgar Allan Poe
Témata

Mistr napětí jsi Ty!

Představovat osobu Edgara Allana Poea by snad bylo zbytečné – jeho jméno si většina lidí minimálně vybaví ze stránek školních čítanek. Tento jedinečný tvůrce za ...
Číst dál →
Hurvínek (foto: Divadlo Spejbla a Hurvínka)
Témata

Hurvínkovy poklady v Radiotéce

Je to neuvěřitelné, ale je to tak. 2. května oslaví světoznámý Hurvínek už devadesáté narozeniny. Jeho zvuková stopa je na audioknižním trhu nesmazatelná, vždyť spolupráce ...
Číst dál →
7x Jo Nesbø
Témata

7x Jo Nesbø

Jo Nesbø patří k jedněm z nejvyhledávanějších autorů knižní i audioknižní scény. Bez přehánění lze napsat, že v souvislosti se severskou krimi je jeho jméno ...
Číst dál →
Přejít nahoru