◄ Zpět k minulému dílu seriálu Stephena Kinga slyšeti.
Sérii Temná věž jsme se věnovali podrobně ve čtvrté části Stephena Kinga slyšeti. Zde již pouze dodám, že během roku 2018 stihl Libor Terš natočit hned tři díly: sedmadvacetihodinové Vlky z Cally, čtrnáctihodinový Zpěv Susannah a třicetihodinovou Temnou věž. Nahrál tedy sám něco přes sedmdesát jedna hodin čistého záznamu, což je obdivuhodný výkon vzhledem k tomu, že díly Temné věže zdaleka nebyly jedinými audioknihami, které v onom časovém rozmezí načetl. Na druhé straně, jak už jsem se snažil poukázat, tato kvantita si vyžádala daň ve formě nedostatečné invence – ať už režijní nebo interpretační. Na jedné straně lze říci, že Audiotéka pod značkou Bookmedia zkrátka jen zvolila jiný přístup než OneHotBook. Na straně druhé Kingovo audioknižní TO vychází i ve srovnání s kratší Temnou věží (míněno posledním dílem série) mnohonásobně lépe, což se odrazilo i v získaných oceněních, a jeví se i jako posluchačsky přívětivější.
Závan klíčovou dírkou coby dodatečný, sotva jedenáctihodinový díl Temné věže, jež by se měl řadit mezi čtvrtou a pátou část, na trh vypustila Audiotéka v následujícím roce, čímž se celá čtyřletá práce na Kingově fantaskní sérii zakončila. I poslední čtyři audioknižní díly série vznikly podle překladu Lindy Bartoškové v režii Miloše Vrány. K nedostatečné invenci, co se týče hudební stránky audiozpracování Temné věže, jsem se již vyjadřoval – na druhé straně ale právě Závan klíčovou dírkou se hudebními motivy a jingly příhodně vrací k poetice prvních čtyř částí, což lze vzhledem k chronologii příběhu ocenit.
V roce 2018 se započíná natáčení novější Kingovy série s hlavním představitelem, bývalým policejním detektivem Billem Hodgesem. První dva romány (Pan Mercedes a Právo nálezce) načetl pro KTN Jiří Žák už v roce 2016. Nyní však vydavatelství OneHotBook představilo Pana Mercedese v úplně jiném kabátě, tentokrát jako vícehlasou četbu.
Do fronty nezaměstnaných úmyslně vjede řidič v ukradeném mercedesu a za sebou nechá osm mrtvých a patnáct zraněných. Několik měsíců na to se kdosi k činu přihlásí – a to v dopise zaslaném Billu Hodgesovi. Následně také oznámí, k čemu se chystá příště. Vyprávění nám umožňuje nahlížet situaci zatrpklého vysloužilého policisty (jeho partů se pod vedením Hynka Pekárka ujal Jan Kanyza), zároveň ale poskytuje vhled do mysli duševně nevyrovnaného vraha (toho představuje Kajetán Písařovic). Oba interpreti se ukázali být příhodnou kombinací, jelikož jejich svérázné způsoby narace utvořily dva protilehlé póly.
Příběh inspirovaný skutečnou událostí není horor, nýbrž kriminálka s prvky psychologického thrilleru. Stephen King zde opět uplatnil svůj tak typický narativní talent, smysl pro výmluvný detail a charakterové propracování postav. Na druhé straně, na rozdíl od jiných jeho knih, jež se stavějí na piedestal vedle literárních děl mimo okruh populární literatury, je Pan Mercedes jaksi mnohomluvnější a ne tak nabitý odkazy a kontemplativním přesahem. Díky tomu nejde o poslech, který bychom mohli absolvovat od začátku do konce v „nicnedělání“.
Podobně jsou na tom z literárního hlediska i další dva romány ze série, které oba vydalo OneHotBook v následujícím roce – ovšem Právo nálezce o něco méně. Známý spisovatel John Rothstein už léta nic nepublikoval a jeho věrný čtenář Morris Bellamy jej v návalu zuřivosti zabije, načež si s sebou odnese peníze a rukopisy nevydaných knih. Kořist si ukryje, avšak po desítkách let se k ní dostane malý chlapec. Ani jeden se však tohoto pokladu nedokáže vzdát, přičemž do už tak komplikované situace se přimíchá i Bill Hodges se svou novou profesní partnerkou Holly. Svým způsobem se zde Stephen King navrací (pokud budeme čerpat z české audioknižní scény) k poetice (pochopitelně nikoli tématu) Nadaného žáka.
O četbu pasáží zaostřených na příběh chlapce se postaral relativně nový hlas Zdeňka Piškuly. Jinak zde krom už tradičního Kanyzy účinkují navíc i Petr Jeništa a Hanuš Bor. Vzhledem ke střídání důrazu na jednotlivé postavy audioknihám Stephena Kinga ono vícehlasé zpracování vyloženě sedí, sérii s Billem Hodgesem nevyjímaje. O to víc je třeba ocenit, když autorově koncepci vyjde audioknižní vydavatelství takto pozorně a s citem vstříc.
Kajetán Písařovic se vrací k interpretaci až ve třetí části zvané Konec hlídky. Knižní předlohu (Beta-Dobrovský, 2016) stejně jako v předchozích dvou případech přeložila Linda Bartošková a v režii audioknižního vydání pokračoval Hynek Pekárek. Bill Hodges i Holly se zapojí do vyšetřování série sebevražd, které páchají osoby z okruhu těch, kteří svého času přežili snahy mercedesového vraha. Ten sice již několik let přebývá v katatonickém stavu na klinice, zdá se však, jako by s tím vším měl něco společného. Zde King opouští sféru realistického žánru a připouští do světa trilogie prvek paranormálních schopností.
V audioknižním zpracování nyní dvojici Jan Kanyza, Kajetán Písařovic na několika místech sekunduje Magdaléna Borová, jejíž výkon (navzdory skromnosti úlohy) za zmíněnými nijak nezaostává. Hudební a zvukové předěly příjemně podporují atmosféru; vytknout lze snad jen, že oproti kvalitativním standardům, na něž jsme si v posledních letech u profesionálních audioknižních vydavatelů zvykli, se zvuková kvalita této Kingovy trilogie (hlavně druhého a třetího dílu) jeví jako nedostatečná. Dokonce ve srovnání s krystalicky čistým, vydatným zvukem TO nebo Řbitova zviřátek od stejného vydavatele, je patrné, o kolik je její zvuk slabší a jaksi kovovější, navíc nezřídka zaslechneme i okolní ruchy.
Tímto jsme však nevyčerpali celou audioknižní produkci za rok 2019. Na (přinejmenším prozatím) závěrečný díl Stephena Kinga poslouchati se budeme moci těšit příště.