Otakar Brousek mladší, přezdívaný v hereckém prostředí Ťulda, působí v divadle, filmu i dabingu. Narodil se do herecké rodiny a po absolvování pražské konzervatoře začal svou kariéru v Kladenském divadle, kde působil dvanáct let. Následně po léta působil v Městských divadlech pražských, kde hrál až do roku 2007, poté v Divadle Na Fidlovačce a od roku 2012 je členem hereckého souboru Divadla na Vinohradech. Objevuje se ale také ve filmech a televizních seriálech, kde ztvárnil desítky rolí – připomeňme si třeba snímky Hop a je tu lidoop (1977), Svatba upírů (1993) nebo Snowboarďáci (2004), kde ztvárnil roli otce Vojty Kotka aka Rendyho.
Kromě herectví a dabingu, kde jej můžeme slyšet například jako profesora Lupina ve filmové sérii s Harrym Potterem, moderoval nejrůznější televizní pořady, nebo se věnoval navigování Dalibora Gondíka v rallye. V roce 2010 byl nominován na Cenu Thálie za roli Veršinina ve Třech sestrách v Divadle Na Fidlovačce. Jeho syn z prvního manželství Ondřej Brousek se stejně jako otec věnuje herectví, dabingu, ale i komponování hudby a audioknihám – byla tedy jen otázka času, kdy se oba sejdou při spolupráci na načítání téhož audioknižního titulu. Nicméně nepředbíhejme.
Rozhlas a nahrávky pro děti
Pokud se budeme bavit o dílech, kde svůj herecký projev musel Otakar Brousek mladší vtělit pouze do hlasu, je třeba začít v Českém rozhlase. Zde, pravda, bývá v posledních letech k slyšení častěji jako host interview, než v akci coby takzvaný neviditelný herec. I tak například vloni pro mladší posluchače ztvárnil roli vypravěče v pohádce Lotka a strom duchů, příběhu o dívce, která se v předvečer Dušiček dostane mezi svět mrtvých a živých. V menší roli se v roce 2020 objevil v bohatě obsazené dramatizaci románu Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby. Ze starších nahrávek zmiňme třeba pro mládež a odrostlejší děti určený dobrodružný příběh Skřítek v láhvi Roberta Louise Stevensona z roku 1992, kde si zahrál hlavního hrdinu Keawa, který stojí před pokušením, zda má dát svou duši všanc výměnou za splněná přání.
Také v audioknižní práci Otakara Brouska mladšího hrají dětské příběhy významnou roli. Sám načetl nebo se alespoň podílel na četbě více než dvaceti audioknižních pohádkových titulů. Propůjčil svůj hlas příběhům českých autorů od těch, které si již tradičně s pohádkami spojujeme, po ty nejsoučasnější. Uslyšíme jej tak v Českých pohádkách Boženy Němcové, vyprávění Miloše Macourka a Ludvíka Aškenazyho (Nabroušené pohádky II. a jiné macourkoviny a Nabroušené pohádky III. a jiné…) i příbězích Petra Stančíka Pohádky pro zlobivé bagry. Několikrát si zahrál v dramatizacích pohádek Josefa Lady, které vyšly samostatně i po čase znovu na různých výběrových albech. Jmenujme například Příhody kocoura Mikeše a Chytré kmotry lišky nebo Nezbedné pohádky. Vedle toho se podílel na četbě nemála výborů a sbírek jako bylo Velká kolekce českých pohádek či několik dílů Adventního pohádkového kalendáře.
Detektivky a sci-fi
Hned na počátku vlny popularity audioknih u nás se Otakar Brousek mladší podílel spolu s dalšími kolegy na sérii detektivních příběhů Sherlocka Holmese, které vycházely v roce 2009 nejprve jednotlivě v trafikách, později v kompletu Vzpomínky na Sherlocka Holmese. Nejstaršími jednohlasými audioknihami, které jsou stále k poslechu, jsou o osm let mladší kratší próza Michala Viewegha Melouch z roku 2017 a sci-fi román Dveře do léta, klasika žánru Roberta Heinleina. Stejně tak mu ale vděčíme za možnost poslouchat známý příběh slavného prazakladatele právě žánru science fiction Julese Verna, a to Dva roky prázdnin.
Bezkonkurenčně nejvíc titulů (v drtivé většině v tandemu s hereckou kolegyní Růženou Merunkovou) načetl od královny britských detektivek Agathy Christie. Od roku 2019, počínaje Vraždou na faře, jich stihl už čtrnáct. Z toho devět samostatných románů, kde ztvárnil vypravěče, ať už jím byla jedna z postav příběhu či nikoli, zatímco Růžena Merunková propůjčila hlas slečně Jane Marplové – všech devět audioknih totiž patří do série s touto hlavní protagonistkou. Poslední pak byla audiokniha z loňského roku V hotelu Bertram. Podílel se ale i na načítání povídkových souborů, ať už se slečnou Marplovou, či nikoli – jmenujme třeba Zlověstné jaro, Letní záhady a Třináct záhad.
V tematickém výboru Mrazivé vraždy zaujímá významnou úlohu povídková verze příběhu Past na myši, který je nejspíš známější coby dramatizace, jedna z nejdéle nepřetržitě uváděných her v dějinách divadla – tento příběh podal Brousek ml. s nonšalancí sobě vlastní a citem pro jednotlivé postavy a postavičky. Jako čistě jednohlasou četbu pak natočil v překladu Jana Zábrany standalone detektivní román Sittafordská záhada, v němž záhadnou vraždu kandidáta na post ministra britské vlády předpoví „duch“ během improvizované spiritistické seance.
Současnicí Agathy Christie byla i Dorothy L. Sayersová, jejíž román s lordem Peterem Wimseym Vražda potřebuje reklamu načetl Brousek v roce 2020. Odlehčená detektivka z prostředí londýnské reklamní agentury nabízí i pověstnou autorčinu nadsázku a ironii. Naopak současným autorem, který se do minulosti ve svých příbězích jen vrací, je německý spisovatel Oliver Pötzsch. Jeho série Hrobník zasazená na konec devatenáctého století patří k nejpopulárnějším Brouskovým titulům, zvukově zatím vyšly romány Hrobník a Hrobník a dívka.
Společenská próza a historie
Byla řeč o příbězích pro děti a mládež, o detektivkách, literatuře z žánru fantastiky, Otakar Brousek mladší však našel své uplatnění i v rámci takzvané non-fiction literatury. Vedle audioknih přibližujících příběhy žen spojených s českými dějinami jako Anna Česká Hany Whitton nebo Marie Terezie: Symfonie života velké císařovny od Josefa Bernarda Prokopa se svého času pustil i do interpretace knih pojednávajících o dějinách dávných, respektive o dějinách do značné míry mytologických nebo mytizovaných. Řeč je o populárních dílech Stephena Frye Mýty, Hrdinové a Trója. Výkladům podaným s patřičnou mírou nadsázky a britského humoru vychází Brousek mladší vstříc svým hravě laskavým pojetím, které si dokáže udržet pozornost i ve správnou chvíli pobavit.
Mezi další světově známé autory, kteří dostali svůj hlas díky Brouskovi, patří i Bernhard Schlink, jehož společenské romány načetl sám (Pozdní život), nebo ve spolupráci s dalšími kolegy (Vnučka). A zapomenout nesmíme rozhodně ani na britského politika a romanopisce Jeffreyho Archera. Otakar Brousek totiž načetl jeho sedmidílnou společenskou ságu Cliftonova kronika, která začíná příběhem Jen čas ukáže.
To nejlepší na závěr
Z toho nejvýraznějšího a nejoceňovanějšího, čemu herec propůjčil svůj hlas, bychom určitě měli jmenovat Serotonin francouzského romanopisce Michela Houellebecqa, značně provokativní (jak je ostatně autorovým zvykem) vyprávění o zemědělském inženýrovi, který bilancuje život, při němž jej od jisté doby udržují jen antidepresiva obsahující látku, podle níž dostal román své jméno. Audiokniha z dílny vydavatelství OneHotBook v režii Michala Bureše si vysloužila ocenění coby nejlepší jednohlasá četba v rámci udílení cen Audiokniha roku 2019.
Odlehčenější ale o nic méně o životě a jeho úskalích je pak humoristický román švédského spisovatele Fredrika Backmana (autora Muže jménem Ove) s názvem Úzkosti a jejich lidé. K onomu devět a půl hodiny dlouhému vyprávění o nešikovném individuu, nepovedené bankovní loupeži, prohlídce bytu a o tom, jak těžké je někdy být dospělý, přikročil Brousek mladší taktéž v režii Michala Bureše s takovou lidskostí i nadsázkou, že tato četba bezesporu patří mezi jeho nejlepší interpretační výkony.
Když už byla řeč o oceněních, Otakar Brousek se podílel jako jeden z devíti interpretů na titulu Od Ortelu k Doupěti – tucet Kafkových povídek, konkrétně v režii Terezy Verecké načetl povídky Myší národ a Doupě. Audiokniha si vysloužila titul Audiokniha roku 2024 v kategorii vícehlasá četba.
Obloukem bychom se ale měli v závěru vrátit k literatuře pro děti a mládež, jelikož i zde se Otakar Brousek zasloužil audioknize o titul, tentokrát v rámci udílení ceny pro Nejlepší audioknihu pro děti a mládež roku 2021. Šlo o audioknihu Warren XIII. a Vševidoucí oko z produkce vydavatelství Tympanum, jejíž autorkou je americká spisovatelka Tania del Rio. Bezmála pětihodinové četby o chlapci, který se stal dědicem a správcem starobylého a velmi podivného hotelu, se herec ujal společně se synem Ondřejem Brouskem. Mladší z dvojice se postaral i o zde zcela nepostradatelnou hudební složku. Vzhledem k úspěchu nahrávky na sebe nenechala dlouho čekat pokračování s názvy Warren XIII. a šeptající les a Warren XIII. a prokleté třináctiny.