Už během studia hostovala v Národním divadle v Praze, kde se pak stala členkou činohry. Později hrála v souboru Divadla pod Palmovkou, v divadle Ungelt. Krom toho se uplatnila ve filmových rolích, třeba ve snímcích Pramen života (2000), Mazaný Filip (2003) nebo Duše jako kaviár (2004). O tom, že jde o oceňovanou českou herečku, svědčí fakt, že za své role získala hned dvě divadelní Ceny Thálie, za vedlejší roli v Hřebejkově komedii Pupendo (2003) pak obdržela Českého lva a za dabing k filmu Lepší už to nebude Cenu Františka Filipovského. Tím už se dostáváme k jejímu hlasovému herectví. Ani tam ji totiž ceny neminuly.
Ocenění a rozhlasové nahrávky
Dvakrát zvítězila v posluchačské anketě Neviditelný herec a za práci na rozhlasovém cyklu Schůzky s literaturou dostala v roce 2007 prestižní ocenění Prix Bohemia. V rámci klání Audiokniha roku si pak odnesla ceny pro nejlepší interpretku za přínos audioknižně vydané hře Skleněný zvěřinec z vydavatelství Radioservis a za četbu románu Šikmý kostel Karin Lednické z vydavatelství OneHotBook.
Co se týče působení Vilmy Cibulkové v rozhlase, mohli jsme ji slyšet třeba v povídce Duše s duší tancuje Věry Noskové v režii Jana Žáčka, ve třídílné rozhlasové adaptaci románu Radclyffa Halla Studna osamění režisérky Markéty Jahodové, nebo ve vyprávění Daniely Fischerové s názvem Cesta k pólu, příběh o hledání smyslu života na samém jeho konci režírovaném Hanou Kofránkovou. Díky vydavatelství Radioservis jsou posluchačům stále k dispozici i některé hry, v nichž účinkovala. Posluchači si tak mohou vychutnat například komedii Carla Goldoniho Benátská vdovička, Racka Antona Pavloviče Čechova, hru Peer Gynt Henrika Ibsena nebo Mrštíkovu Maryšu. V tandemu s Janem Šťastným pak četla pro rozhlas upravené Staré řecké báje a pověsti Eduarda Petišky. A tato četba, rozdělená do deseti audioknižních titulů, je dodnes k poslechu a mnozí, především mladší, posluchači, kterým je určena, si ji jistě plně vychutnají.
Audioknihy, které byste měli slyšet
Do audioknižního světa vstoupila Cibulková s grácií ve chvíli, kdy ji v roce 2013 vydavatelství OneHotBook oslovilo pro téměř šestnáctihodinovou četbu románu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch. V něm je Gerta, matka několikaměsíční dcerky, v noci na posledního května „odsunuta“ společně s ostatními brněnskými Němci směrem na Vídeň, absolvuje vyčerpávající pochod, čelí epidemii tyfu, úplavici i nuceným pracem a do Brna se vrací až po letech, načež prožívá další bouřlivé události druhé poloviny dvacátého století. Cibulková zde dokázala zprostředkovat posluchači všechny události příběhu způsobem, díky kterému posluchačům běhá mráz po zádech.
Rok po této spolupráci následovala další, tentokrát šlo ovšem o vícehlasou četbu. Společně s Igorem Barešem, Jiřím Dvořákem, Janem Medunou a dalšími načítala pod režijním vedením Michala Bureše dopisy jedné z postav slavného románu Nebezpečné známosti. Choderlos de Laclos totiž svou knihu koncipoval právě jako román v dopisech. V rámci osmihodinové četby se zde Cibulková ujala dopisů blízké přítelkyně vikomta de Valmont, cynické markýzy de Merteuil. Kontroverzní příběh odkrývá pozadí milostných strategií, o nichž si dopisují požitkářští aristokraté, kteří pro své potěšení manipulují city ostatních. Jde o moderní překlad podtržený hudbou francouzského skladatele Benoita Boriese, zážitek z poslechu je tak i díky hereckým výkonům velice silný.
Po Zlodějce knih Markuse Zusaka, jednohlasé četbě, v níž se Vilma Cibulková ujala vyprávění poslední ženy v životě každého člověka, a totiž Smrti, následovala opět velmi známá vícehlasá četba. V roce 2019 vydalo Tympanum audioknižní verzi knihy Aleše Palána Raději zešílet v divočině. Zde se Cibulkové hlas potkal třeba s hlasem Norberta Lichého, Jany Strykové, Davida Novotného nebo Petra Čtvrtníčka. Nahrávka, v níž herci, znovu interpretují vyprávění šumavských samotářů a poustevníků tak, jak je Palán zapsal, se v rámci Audioknihy roku utkala o ocenění nejlepší vícehlasá četba, nicméně ji nakonec předstihla Dědina Petry Dvořákové.
O Šikmém kostelu Karin Lednické už tu řeč byla. Cibulková díky své četbě z prvního dílu románové kroniky ztraceného města, vystavěné na skutečných událostech, vysloužila v roce 2020 vydavatelství OneHotBook jednu z cen Audioknihy roku. Herečka se téhož roku však ocitla mezi finalisty vícekrát. Nominována byla totiž i nahrávka Mengeleho děvče Violy Stern Fischerové a Veroniky Homolové Tóthové. Šlo o strhující a drásavou vícehlasou četbu, na níž se Cibulková podílela společně s Jitkou Ježkovou. Skutečné osudy mladé židovské Slovenky, která byla svědkem nejhorších osvětimských hrůz, vydalo nakladatelství Témbr.
Aby ale tíživých ženských osudů a silných hrdinek nebylo málo, můžeme v tomto duchu pokračovat. Rok po Šikmém kostele načetla herečka román Listopád Aleny Mornštajnové. Tentokrát ve trojici s Evou Elsnerovou a Veronikou Khek Kubařovou. Nahrávka vyprávějící o tom, co by se dělo, kdyby události roku 1989 postavily komunistický režim znovu na nohy, přinesla posluchačům tragický příběh jedné úplně obyčejné rodiny. Méně nešťastný a přitom zcela neobyčejný příběh pak přinášejí Vzpomínky na Afriku Karen Blixenové. V nitru Afriky, v krajině rovníkové Keni nalezla totiž svého času nový domov třicetiletá dánská intelektuálka a brzy na šesti stech akrech půdy a v nadmořské výšce dvou tisíc metrů zůstala na všechno sama. I Vilma Cibulková byla tentokrát na četbu sama. Příběh o ztraceném ráji, který zfilmoval režisér Sydney Pollack s Meryl Streepovou a Robertem Redfordem v hlavních rolích, načetla Cibulková v roce 2021 pro OneHotBook s grácií, která dokáže posluchače uchvátit.
Nakonec bychom měli z posledních let zmínit i nahrávku Když má žena plán. I ta se totiž řadí k těm, jež zprostředkovávají osudy výrazných žen. Je totiž sedmihodinovou autobiografií Maye Musk, kterou v roce 2023 vydala Audiotéka ve spolupráci s nakladatelstvím Jota. Matka Elona Muska, mezinárodně uznávaná supermodelka, v ní sdílí příběhy a zkušenosti ze svého profesního i osobního života, který nebyl vždycky jednoduchý, ba právě naopak. Je zřejmé, že Vilma Cibulková je pro četbu tohoto druhu příběhů jako stvořená, ať už jde o beletrii nebo non-fiction literaturu. A posluchači jsou si toho už po léta moc dobře vědomí a cení si ji za její přínos mluvenému slovu. Objevte Vilmu Cibulkovou i vy v námi představených i dalších nahrávkách, které se nám do přehledu nevešly.






