322 milionů korun. Tolik utratili čeští posluchači za audioknihy a mluvené slovo obecně. Vyplývá to ze Zprávy o trhu audioknih a mluveného slova v roce 2023 v ČR, kterou zveřejnila Asociace vydavatelů audioknih.
Oproti situaci o rok dříve tak obrat vydavatelů audioknih vzrostl v loňském roce roce o zhruba pětinu. „Loňský rok byl pro audioknihy jako odvětví velmi úspěšný, nárůst o 20 % je pozitivním znamením, že se audioknihy staly pevnou součástí kulturních zvyklostí veřejnosti. Rozvoj audioknih také potvrzuje o 10 % vyšší počet nově vydaných titulů,” okomentovala výsledky trhu za loňský rok jménem Asociace vydavatelů audioknih (AVA) Kateřina Konopásková. Prodeje digitální formou se na celkovém objemu podílely z více než tří čtvrtin. Fyzické nosiče ztrácejí i co se týče podílu distribuce, prodalo se jich lehce přes 202 tisíc kusů, což stačilo pouze na 23% podíl trhu. Digitální způsob prodeje nahrávek si meziročně polepšil ze 71% na 77% a očekává se, že tento trend bude dále pokračovat.
Vydavatelsky nejpopulárnější kategorií jsou detektivky a thrillery, které obhájily loňské prvenství s 23,6 %. Beletrie obecně se za nimi umístila se 17,46 %, zatímco třetí příčku obsadily tituly z kategorie ostatní (kam patří zejména audiopodoba časopisů) s výslednými 14,66 %. Více než desetinový podíl si zaznamenaly ještě kategorie sci-fi a fantasy, následované nahrávkami pro děti a mládež.
Nových titulů loni vyšlo 716, tedy o 72 více, než o rok dříve. Mírně sice klesl podíl českých a slovenských autorů oproti zahraničním, přesto jsou zahraniční autoři se 45 % i nadále v menšině. Co do formy zpracování převládá co do náročnosti produkce jednodušší forma četby, v loňském roce jsme ale i tak mohli zaznamenat dvě desítky dramatizací.
Osm nevějtších vydavatelů zaujímá naprostou většinutrhu (95 %). Největším vydavatelem v roce 2023 bylo vydavatelství OneHotBook (20,91 %), následované vydavatelstvím Tympanum (16,42 %). Třetí skončila společnost Audiotéka (14,22 %), čtvrtá pozice pak patřila skupině Albatros Media (10,54 %), vydávající nahrávky převážně pod značkou Voxi. Na páté příčce se umístilo vydavatelství Radioservis (9,53 %), zpřístupňující na trhu především rozhlasové nahrávky, které následuje v těsném závěsu Euromedia Group (9,25 %) s audioknižní produkcí pod značkou Témbr. Na sedmé místo dosáhl Supraphon (7,15 %), osmý byl Publixing (7,14 %) a devátá Bookmedia (3,41 %). Dále pak následují Nakladatelství Audiolibrix a Fonia, každé z nich s podílem menší než 2 %.
Nejprodávanějším titulem se za rok 2023 stala legendární příběh z mafiánského prostředí
Kmotr Maria Puza načtený Oldřichem Kaiserem, druhé místo patřilo románu
Les v domě Aleny Mornštajnové v podání Ivany Uhlířové (obojí OneHotBook), třetí skončil thriller
Zatmění Joa Nesbøho v interpretaci Davida Matáska, který vyšel pod značkou Voxi (Albatros Media).
Z údajů Asociace vydavatelů audioknih rovněž vyplynulo, které tituly se bez ohledu na datum vydání a způsob distribuce prodávaly nejlépe. Prvních deset pozic žebříčku uvádíme zde:
Kompletní
Zprávu o trhu audioknih a mluveného slova v roce 2023 v České republice, stejně jako ty z předešlých let, si můžete přečíst níže: