Nejprve to byl Lukáš Houdek, v jehož režii vznikl v rámci produkce HateFree Culture pozoruhodný podcast Kde domov můj?, který získal v kategorii podcastů první místo. Vypráví o dětech původem z Namibie, s kterými bylo politickým rozhodnutím jedním slovem krutě manipulováno – byly vytrženy ze svých kořenů, aby žily několik let ve speciálních internátních školách v Československu (ale mimochodem i v tehdejší SRN) a po několika letech zde strávených byly navráceny do Namibie. Sám Lukáš Houdek předpokládal vítězství podcastu Odpustit? Ridiny Ahmedové a doporučuje k poslechu podcast Orlice Karina zemřela (Audionaut), který je atypickým českým true crime o trávení vzácných ptáků v Česku a umístil se ve stejné kategorii na třetím místě. Autora podcastu Kde domov můj?, který si zároveň odnesl i letos poprvé udělovanou Cenu posluchačů v kategorii podcast, jsme při této příležitosti vyzpovídali v rozhovoru.
Dramaturgyní díla Kde domov můj? byla Brit Jensen. Její vlastní audiodokument Hotel Hate zvítězil v sekci dokumentu. Zajímavostí je, že vznikal šest let a jeho dramaturgem byl naopak Lukáš Houdek. Hotel Hate je postaven na zkušenostech a setkáních s bezdůvodnými projevy nenávisti založenými na předsudcích a frustraci a jejich zkoumání a byl vyroben rovněž HateFree Culture.
Kategorie reportáž dala příležitost porozumět náročným podmínkám, v nichž se rodí na Ukrajině. Autorka litevského původu Ieva Balsiūnaitė natáčela přímo ve válkou stižených oblastech, kde zdravotníci poskytují rodičkám péči. Její vítězná reportáž Ukrajinské ženy a zdravotníci o porodech ve válce: život vždy vítězí vypráví mimo jiné o vlivu válečného stresu, kvůli kterému zde ženy zažívají ztrátu menstruace, hormonální poruchy, často trpí endometriózou a zvýšil se zde počet předčasných porodů.
Na motivy knihy Daisy Mrázkové napsal rozhlasovou hru, která získala první místo v sekci drama, Matěj Samec. Dílo nazvané Proč je nebe tak daleko je určeno nejen dětským posluchačům a vzniklo v režii Bely Schenkové. Zaslouží si vyzdvihnout práci na hudební složce (Jan Trojan) a zvukového designu (Tomáš Pernický) zvláště proto, že v příběhu chlapce, který si tvoří přátelství s entitami, jako je Strom, Ticho či Dálka, se nachází hudebně-slovní hra tvořící až magický zvukomalebný celek.
Druhým místem v kategorii drama ocenila odborná porota klasické dílo Pan Theodor Mundstock Ladislava Fukse v režii Aleše Vrzáka. I v případě této dramatizace se podepsal pod hudební skladbou Jan Trojan, a to společně s Ester Grohovou. Pološíleného Theodora Mundstocka ztvárnil uchvacujícím způsobem Vladimír Javorský.
Na závěr zmiňme ještě výsledky nezávislé studentské poroty. Jako nejlepší podcast zvolili psychothriller Mizení, který je napínavým duelem vyšetřovaného (Matyáš Řezníček) a vyšetřujícího (David Prachař) a nechá nás nahlížet do okolností zmizení dospívajícího chlapce. Mizení napsal výše zmíněný autor a dramaturg pražské Meetfactory Matěj Samec a režijně jej uchopil Bohdan Karásek.
Celkové výsledky letošního ročníku Prix Bohemia Radio:
Podcast
- Kde domov můj?, autor a režie: Lukáš Houdek, zvukový design a mix: Adam Voneš, dramaturgie: Brit Jensen, výrobce: HateFree Culture
- Buchty čtou, autorky: Ivana Veselková a Zuzana Fuksová, výrobce: Český rozhlas Radio Wave
- Orlice Karina zemřela, režie: Zdeněk a Květa Chaloupkovi, zvuk: Adam Levý, producent: Vratislav Šlajer, spolupracovali: Brit Jensen, Míša Hoffová, Kateřina Hobrlandová, Eva Červenková, Anička Bělková, Stanislav Kopáček, Olga Hesounová, výrobce: Audionaut
- Zvláštní uznání a Cena studentské poroty: Mizení, autor: Matěj Samec, režisér: Bohdan Karásek, zvuk: Džian Baban a Jakub Školný, zvukový design a hudba: Džian Baban, dramaturgie: Klára Fleyberková, výrobce: Český rozhlas
Dokument
- Hotel Hate, autorka a režisérka: Brit Jensen, dramaturg: Lukáš Houdek, zvukový design a mix: Adam Voneš, výrobce: HateFree Culture
- Nechat to bejt, autoři: Jiří Slavičínský a Ivan Kačur, režisér: Jiří Slavičínský, dramaturgie: Brit Jensen, zvukový design: Martin Ožvold, producent: Vratislav Šlajer, výrobce: Audionaut-Bionaut
- Pět fází smutku, autorka: Eliška Mádrová, dramaturgie: Brit Jensen, zvukový design: Roman Kabelka, výrobce: Masarykova univerzita
- Zvláštní uznání: V maringotce, autorka: Eva Lammelová, dramaturgie: Brit Jensen, zvukový design: Adam Voneš, výrobce: HateFree Culture
- Cena studentské poroty: Hotel Hate, autorka a režisérka: Brit Jensen, dramaturg: Lukáš Houdek, zvukový design a mix: Adam Voneš, výrobce: HateFree Culture
Reportáž
- Ukrainos moterys ir medikai apie gimdymą karo metu: gyvenimas visada laimi / Life Always Wins: Ukrainian Women and Doctors Reflect on Childbirth in Wartime (Ukrajinské ženy a zdravotníci o porodech ve válce: život vždy vítězí), autorka: Ieva Balsiūnaitė, LRT – Lithuanian National Radio and Television, Litva
- Příběhy babyboxu – Johanna / Babybox stories – Johanna, autorka: Veronika Hlaváčová, Český rozhlas Radiožurnál, Česko
- «У кожній хаті тепер горе» — у Грозі готуються до масового поховання / „There is sorrow in every house now“ – in Groza People Are Preparing for a Mass Burial (Smutek je teď v každé domácnosti – přípravy na hromadný pohřeb v Groze), autor: Dmytro Grebinnyk, Ukrainske Radio Suspilne (UA: PBC), Ukrajina
- Zvláštní uznání:
- Pomoc pro Vuhledar pod palbou / Help for Vuhledar under Fire, autor: Martin Dorazín, Český rozhlas Radiožurnál
- Pusťte nás přes Rio Grande! / Let Us Cross the Rio Grande!, autor: Jan Kaliba, Český rozhlas Radiožurnál
- Europa-Journal: Ukrajina – Rozhlas zažívá znovuzrození v době války / Europa-Journal: Ukraine – Radio Experiences a Rebirth in Times of War, autorka: Daniela Prugger, ORF – Austrian Broadcasting Corporation
- Cena studentské poroty:
- Ukrainos moterys ir medikai apie gimdymą karo metu: gyvenimas visada laimi / Life Always Wins: Ukrainian Women and Doctors Reflect on Childbirth in Wartime (Ukrajinské ženy a zdravotníci o porodech ve válce: život vždy vítězí), autorka: Ieva Balsiūnaitė, LRT – Lithuanian National Radio and Television, Litva
- Zvláštní uznání:
Drama
- Proč je nebe tak daleko, autor rozhlasové hry: Matěj Samec na motivy knihy Daisy Mrázkové, režisérka: Bela Schenková, dramaturgie: Lenka Veverková, autor hudby: Jan Trojan, zvuková a techická realizace: Tomáš Pernický
- Pan Theodor Mundstock, autor: Ladislav Fuks, autorka rozhlasové dramatizace: Lenka Veverková, režisér: Aleš Vrzák, dramaturgie: Zuzana Sikačová, autoři hudby: Jan Trojan a Ester Grohová, zvuková a technická realizace: Tomáš Pernický
- Křižovatky, autor: Pavel Molek, režisér: Petr Mančal, dramaturgie: Klára Novotná, autor hudby: Miroslav Tóth, zvuková a technická realizace: Jonáš Rosůlek
- Cena studentské poroty: Proč je nebe tak daleko, autor rozhlasové hry: Matěj Samec na motivy knihy Daisy Mrázkové, režisérka: Bela Schenková, dramaturgie: Lenka Veverková, autor hudby: Jan Trojan, zvuková a techická realizace: Tomáš Pernický