Znovu na severu

recenze, , 16.07.2014
Muž z ostrova Lewis
Peter May, Fin Macleod, Host, Jiří Dvořák, OneHotBook - silná sestava, která loni ukázala českému literárnímu a audioknižnímu národu, že i v lehkém žánru mohou vznikat velmi dobrá díla. Skálu ještě před jejím českým vydáním doprovázela legenda výjimečnosti, přesto byla pro mnohé příjemným překvapením a jako první díl plánované trilogie zafungovala skvěle. Bylo jasné, že její autor položil sám sobě laťku velmi vysoko a mnohý se zatajeným dechem čekal, zda ji při dalším pokusu neshodí. Čtenáři se mohli nadechnout už v březnu, kdy na Velký knižní čtvrtek vyšel Muž z ostrova Lewis v českém překladu. Audioknižní posluchači museli vydržet o něco déle a tak se jim už nejspíš doneslo, že May ani podruhé nezklamal.
Stejně jako ve Skále i v Muži z ostrova Lewis zvolna rozjíždí příběh s kriminální zápletkou v němž je ale hlavním prvkem něco docela jiného - život obyvatel svébytného skotského ostrova, jejich minulost, soukromá i veřejná tajemství, hluboko pohřbené svědomí. A do toho všeho neutěšená krajina a ještě neutěšenější počasí, jímž jsou všichni tito zemití ostrované zmítáni. Tenká detektivní linka se příběhem vine celkem jasným směrem a jen málokdy překvapí nějakým uzlíkem či navázáním. Její konec je ale už mnohem tučnější a uspokojí i ty, kteří čekají především thriller.

Muž z ostrova Lewis navazuje na předchozí Skálu jen volně a lze ho číst i bez znalostí předchozího dílu. Kdo by to ovšem dělal? Pro mnohé je tedy postava, dnes již bývalého policisty Fina Macleoda známá, stejně jako jeho dřívější láska Marsaili. Zato její otec, Tormod Macdonald, se ukáže být záhadným nejen pro čtenáře, ale i pro jehovlastní dceru. Kým vůbec je? A co tají? Pátrání po vrahovi muže, jehož mrtvé tělo bylo jednoho dne nalezeno v rašeliništi, trochu připomíná počítačovou hru - někam jdete, na něco se zeptáte, dostanete odpověď, jdete jinam, tam hledáte, něco najdete, jdete jinam... Z pera Petera Maye je to ale adventura nadmíru poutavá.

May je opravdu skvělým vypravěčem. Jeho postavy mají život a stačí jen několik málo odstavců, abyste měli pocit, že o nich víte vše. Vyvstanou vám před očima, víte jak stojí, jak mluví a jak se zachovají. Podobně mistrně zvládá popisy krajiny a povětrnostních podmínek - téměř si jich nevšimnete, přesto ale máte pocit, jako byste byli na místě. Atmosféra románu je mnohem silnější než jeho příběh, což ovšem neznamená, že by zápletka byla nepovedená. May nedělá ze čtenáře hlupáka, nepředkládá mu nepravděpodobné zvraty a nezdůvodňuje jednání svých postav pochybnými pohnutkami.

Audioknižní zpracování Mayova Muže z ostrova Lewis pečlivě připravilo vydavatelství OneHotBook a stejně jako v případě Skály povolalo i tentokrát do nahrávacího studia Jiřího Dvořáka aby celý příběh přečetl. Tomu se tentokrát dostalo mnohem většího hereckého prostoru, když mohl nastudovat vnitřní monology demencí stiženého Tormoda. Dvořák dokázal tyto pasáže interpretovat dokonale přesvědčivě až se nabízí srovnání s výborným výkonem Jana Kačera ve Vyhasínání mozku Martina Kleina.

Zmíněnou, tak důležitou atmosféru Mayova románu doplňuje v audioknize původní hudba. I v ní lze slyšet poryvy větru či kapky deště, i ona dokáže stupňovat napětí. Muž z ostrova Lewis může být názorným příkladem toho, jakou přidanou hodnotou hudební složka pro audioknihu je. Nejenže slouží pro snadnější oddělení jednotlivých kapitol či obrazů, ale může se stát nezanedbatelným partnerem původního literárního textu.

Třetí, poslední díl trilogie z ostrova Lewis vyjde u nás na podzim pod názvem Šachové figurky. Posluchači mohou doufat, že se vydavatelství OneHotBook podaří vše zařídit tak, aby na jeho audioknižní podobu nemuseli čekat déle než do Vánoc. Zatím si mohou zakoupit Muže z ostrova Lewis s nepřehlédnutelným elvisovským motivem na obalu.