Hořkosladká romance

recenze, , 17.06.2015
Hvězdy nám nepřály
Romány amerického spisovatele Johna Greena si získaly řadu nadšených čtenářů po celém světě. Jejich česká knižní vydání vycházejí péčí nakladatelství Knižní klub, o jejich zvukovou podobu se postupně zaslouží OneHotBook. V květnu začalo bestsellerem Hvězdy nám nepřály v jedinečné interpretaci Veroniky Kubařové a Matouše Rumla, v plánu jsou Papírová města a lze očekávat, že dojde i na další.
John Green na sebe upozornil už svou románovou prvotinou Hledání Aljašky, za kterou získal v roce 2006 prestižní Printzovu cenu. Králem prodejních žebříčků se ale stal jeho román Hvězdy nám nepřály z roku 2012, mimo okruh čtenářů známý díky zdařilé filmové adaptaci. Romantický příběh v současných kulisách a s osudem v podobě smrtelných onemocnění dvou mladých hrdinů, šestnáctileté Hazel Grace Lancasterové a o rok staršího Augusta Waterse, dokázal svým tématem oslovit čtenáře a diváky napříč generacemi. Tím spíše, že ho Green napsal citlivým a přitom vtipným jazykem.

Audioknižní zpracování románu poskytlo takřka životní příležitost dvojici mladých herců, Veronice Kubařové a Matouši Rumlovi. Ani pro jednoho z nich to nebylo první setkání s tímto médiem – pro OneHotBook natočili oba už Bertíka a čmuchadlo a Veronice byla svěřena interpretace románu Poslední aristokratka. Zatímco ale Matoušův Bertík příliš neodpovídal věku vypravěče a Veroničin výkon v Aristokratce byl svázán humoristickým žánrem, jsou oba v rolích Hazel Grace a Augusta dokonale přesvědčiví. Melodramatický příběh je psán přirozeným jazykem a tak není třeba ani na chvíli podezírat představitele hlavních hrdinů z přehrávání. Jejich interpretace se nese, stejně jako Greenova předloha, v lehkém tónu a souhra obou herců je až obdivuhodná.

Audioknihu Hvězdy nám nepřály můžeme bez skrupulí označit za více než důstojné zpracování románové předlohy. Posluchač dostane vše co čtenář, navíc s přidanou hodnotou interpretačních výkonů. Zvuková adaptace zavrzá jen zřídka a to v místech, kdy do děje vstupují a hovoří jiné postavy. Takové party byly svěřeny výhradně Veronice Kubařové, která je ne vždy dokázala dokonale odlišit od své hlavní role. Naštěstí se ale posluchač díky kontextu a malému rozsahu takových pasáží neztrácí a audiokniha jako celek funguje na výbornou.

Podobně jako celá lovestory, také hudební složka audioknihy se nese v odlehčeném a smířlivém tónu. Velmi vhodně byly zvoleny motivy a aranže, které celou romanci pouze nenápadně doplňují, bez ambicí strhnout na sebe pozornost. Obal audioknihy se tentokrát knižní předlohy drží pouze v typografii. Vydavatelství OneHotBook nechalo vyfotografovat oba interprety v póze jasně odkazující na již zmíněnou filmovou adaptaci románu. Už tak vysoké autenticitě zvukové podoby tento tah ještě více pomáhá, nemluvě o oslovení skupiny těch, kteří zhlédli film.

Kolem a kolem, Hvězdy nám nepřály od OneHotBook mají hned několik trumfů v ruce: bestsellerovou předlohu, způsob vyprávění velmi vhodný pro audioknihu a výtečnou interpretaci pod režijním vedením zkušené Jitky Škápíkové. Nelze než popřát jim úspěšné tažení českými audioknižními končinami.