Kočičí audiokniha

recenze, , 19.08.2014
Zvěrolékař a kočičí historky
James Herriot, vlastním jménem James Alfred Wight, patří již několik desetiletí k oblíbeným autorům knih o zvířatech. Zkušenosti se zvířaty, nasbírané během své padesátileté dráhy veterináře, vložil do zhruba tuctu knížek. Kromě historek o kočkách, psech a jiných zvířecích pacientech však knižně zpracoval i své paměti z letectva RAF. Série Zvěrolékař si však ze všech jeho děl získala u čtenářů největší oblibu. Pod hlavičkou Radioservisu nyní vychází první román převedený do zvukové podoby.
Audiokniha Zvěrolékař a kočičí historky vznikla původně jako rozhlasová četba v roce 2012 pod režijní taktovkou Vlada Ruska. Ten úlohu vypravěče svěřil Michalu Pavlatovi. Jeho jméno možná nezná každý, ale jeho hlas pravděpodobně všichni. Po léta totiž patří nejen k oblíbeným rozhlasovým, ale zejména nejvíce obsazovaným dabingovým hercům. Jeho hlasem promlouvá okolo 4000 postav, což je opravdu úctyhodné číslo. Pokud jste zatím neměli možnost seznámit se s myšlenkami a vypointovanými historkami tohoto herce, doporučuji přečíst si některý z rozhovorů s ním či jeden z jeho vlastních fejetonů. Ne nadarmo platí za skvělého vypravěče a velmi inteligentního člověka. Určitý nadhled a zkušenost z něj čiší i při vyprávění Zvěrolékaře a kočičích historek. V hlase mu zní moudrost a důvěryhodnost, kterou od sympatického veterináře očekáváte. Oproti svým rozhlasovým rolím zločinců a podvodníků je jeho projev při četbě kultivovaný, zároveň však dobře vykresluje pitoreskní postavičky majitelů koček, kterými se to v knize jen hemží.

Audiokniha nabízí k poslechu pět vybraných příběhů o kočičích přátelích a jejich majitelích. I přes neveselé momenty, se kterými se musí každý veterinář čas od času vyrovnat, je z příběhů cítit optimismus a láska ke zvířatům. V první povídce nazvané Cukrárenský kocour Alfréd popisuje autor, jaký vliv má na chování lidí zdravotní stav jejich zvířecích mazlíčků. Ukazuje také, jak složitá může být někdy cesta k nalezení příčiny zdravotních problémů zvířat. Naproti tomu například Boris a kočičí kolonie paní Bondové vypráví vesele, mimo jiné, o dramatickém „honu“ na nemocnou kočku uprostřed pokoje přeplněného dalšími čtyřnohými stvořeními. Příjemné vyprávění Michala Pavlaty místy doplňuje hravá hudba. Ta uvádí a ukončuje kapitoly, předěly v rámci jednotlivých příběhů nejsou časté.

Zvěrolékař a kočičí historky si pro svou nenáročnost a laskavý styl vyprávění získá i ty, kteří nemají ke kočkám zvláštní vztah. Jde o odlehčenou, nenáročnou literaturu vhodnou pro celou rodinu. Milovníkům koček a kocourů pak lze určitě audioknihu doporučit téměř jako povinnou četbu, neboť jim kromě zábavy přinese možná i náhled na sebe sama v roli oddaného chovatele koček. Tak schválně, poznáváte se v některé z autorem vykreslených postaviček?