Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Pád domu Usherů, Berenice

Pád domu Usherů, Berenice
Pád domu Usherů, Berenice

Edgar Allan Poe byl mistr vyprávění, se čtenářem hraje komplikovanou hru, kterou sám nazývá arabeskami. Literatura je mu hrou rozumu i imaginace, přesně komponovanou skladbou, jek dosvědčuje jeho esej Princip poezie, s nímž slavil úspěchy na přednáškových výjezdech.

Narodil se 19. ledna 1809 v Bostonu, Massachusetts, jako jedno ze tří dětí páru kočovných herců Elizabeth a Davida Poeových. Jeho otec trpěl alkoholickými sklony a opustil matku ještě před Edgarovým narozením. Matka zemřela v roce 1811 ve věku 24 let na tuberkulózu. Syna Edgara však ovlivnila na celý život, už po její smrti se zmínil, že jedině matce vděčí za veškerý intelekt a nadání. Když matka zemřela, Edgar věřil, že se znovu objeví živá a zdravá, neboť Julie i Ofélie po smrti vstanou a jdou se uklonit divákům. Navždy v něm zůstala podstata divadelní iluze: „Všechno, co vidíš, je falešné.“

Jako tříletý sirotek byl Edgar svěřen do útulku v Richmondu, kde se jej po relativně krátké době ujala rodina Allanů, velkoobchodníků s tabákem; odtud Poeovo prostřední jméno Allan. Edgar studoval literaturu na University of Virginia, kde však začal mít potíže s alkoholem a s hráčskými dluhy. Ve finanční krizi se zapsal na vojenskou akademii ve West Pointu, což se ukázalo jako nesmyslné rozhodnutí. Poeovi nebylo nic vzdálenějšího než vojenská disciplína. V roce 1834 získal hlavní cenu na soutěži organizované baltimorským týdeníkem Saturday Visitor se svým příběhem Rukopis nalezený v láhvi. Vstoupil posléze do richmondského Southern Literary Messenger a v roce 1835 se stal jeho šéfredaktorem.

V roce 1836 se oženil se svou třináctiletou sestřenicí Virginií Clemm (zesnulou o jedenáct let později v roce 1847). Alkohol a drogy způsobovaly Poeovi intenzivní stavy deprese a bludných vidin. Roku 1845 uveřejnil Havrana, báseň, která doslova ohromila tehdejší veřejnost. Poe zažil krátké období slávy a mondénních úspěchů. Jeho alkoholové a drogové dluhy jej však z onoho postavení brzy stačily uvrhnout zpět do zoufalé bídy. Zažije hrůzu deliria, cestuje z místa na místo, pokouší se o sebevraždu. Prochází různými vztahy k ženám, které mu komplikuje hrůza z pohlavního spojení, jež zřejmě vyvolal zážitek přítomnosti u narození sestry.

banner 1200x150

3. října 1849 byl nalezen opilý (a zřejmě i pod vlivem omamných látek) na baltimorském chodníku v blízkosti Light Street. Z deliria tremens, do kterého upadl, se po celé čtyři dny neprobral. Zemřel v ranních hodinách 7. října 1849.

Edgar Allan Poe představuje zcela nový typ romantického autora. Zatímco v Evropě jsou romantikové okouzleni gotickou architekturou, v Americe nehraje gotika žádnou roli, Amerika nemá středověk. Tím silnější je ovšem v Poeově díle téma zvrácené techniky a technologie, a také okultismus, spiritismus, metempsychóza a tehdy módní mesmerismus, jak se v jeho době říkalo hypnóze. Hrůzostrašná gotická próza se v Poeově díle stává groteskou, psychologickým horrorem, filozofickou alegorií. Z technologie nebo vědeckého modelu se přímo stávají síly hrůzy, jako ve známé povídce Jáma a kyvadlo, kde stroj smrti funguje na základě matematických a geometrických vztahů, souhry pohybů stěn a kobky a kyvadla.

První Poeův životopis napsal jako strhující esej roku 1857 jeho obdivovatel Charles Boudelaire. Vyjadřuje v něm hluboké porozumění pro Poeovu povahu a jeho nešťastný život i tragickou smrt dává za vinu demokratickému charakteru Spojených států: „…ze všech dokumentů, jež jsem četl, nabývám přesvědčení, že Spojené státy byly pro Poea jediné velké vězení, jímž probíhal s horečným vzrušením bytosti, která se zrodila, aby dýchala v méně nenormálním světě, než je ta obrovitá barbarská země, osvětlená plynem, a že jeho vnitřní, duchovní život básníka nebo i pijáka byl jediným vytrvalým úsilím uniknout vlivu této odporné atmosféry. Veřejné mínění v demokratických společnostech je neúprosná diktatura…“

V povídce Pád domu Usherů se samo zdivo starého paláce, „způsob sestavení jeho kamenů“, stává spolu s plísněmi, které na něm bují, a s hynoucími stromy v okolí tajemnou chemickou silou tvořící zvláštní atmosféru domu. Tento přízračný van rozkládá stavbu i determinuje osud hrdinů. Pocit bezmoci, prázdna kdesi pod maelströmem nebo mezi akcí jámy a kyvadla, nezadržitelný rozpad všeho, co je člověku drahé, včetně alkoholického rozpadu lidské bytosti, ale také ironie, racionální odstup a profesionální prakticismus jsou motivy, které řadí Edgara Allana Poea k moderním autorům, vždy znovu oslovujícím a inspirujícím.
 

Jeden z nejznámějších textů E. A. Poea jsme doplnili o povídku Berenice, v níž autor rozvíjí podobné motivy jako v Pádu domu Usherů, jen v drastičtější, skutečně hororové podobě. Chorobná posedlost, kataleptické stavy, proměna osobnosti, vrcholící propuknuvším šílenstvím, doplňují charakteristiku Poeových hrdinů, kteří jsou často, ba téměř vždy, i vypravěči.

text: Alena Zamančíková, Radioservis
1:19 h
2011
Radioservis
CR0557-2
Horory, Klasika a Novely a povídky

Další tvorba autora

Ve výpravách do světa záhad, napětí a rafinovaných zločinů dospíváme s vydavatelstvím Radioservis k samým kořenům literární detektivky. Cesta do rozhlasového archivu nás tentokrát zavádí k dílu Edgara Allana Poea, jenž je po právu označován za zakladatele žánru moderní detektivní povídky obohacené o prvky hororu a science-fiction.
Soubor několika povídek od mistra hororového a detektivního žánru. Nejznámější z nich – Jáma a kyvadlo je psychologickým hororem z období středověku, kdy ještě měla hlavní slovo inkvizice.
Podivínský genius, velký mystifikátor, básník a melancholik napsal morbidní "povídku hrůzy" o záhadných vraždách v zamčeném pokoji. Strašidelný příběh napsal ve čtyřicátých letech 19. století a položil v něm základy principů detektivního žánru. Přivedl na scénu hrdinu, prvního velkého detektiva, Augusta Dupina, který metodou racionální analýzy, pouze na základě výpovědí svědků a nepatrného množství stop,…

Ze stejného žánru

Francis Scott Fitzgerald, „autor jazzového věku“, dokázal jedinečným způsobem zvěčnit atmosféru prvního poválečného desetiletí v USA. Ve svém nejznámějším románu Velký Gatsby vypráví příběh velké lásky, oslnivého společenského vzestupu i tragické deziluze.
Výstřední zpověď čtyřicátníka Humberta Humberta o jeho zničující erotické posedlosti kouzlem „nymfičky“ Dolores Hazeové vzbudila krátce po svém vzniku bouři odporu i nemístná očekávání, aby pak zajistila svému autorovi celosvětový věhlas. Postupně začala být chápána jako mistrovsky komponované mnohovrstevné pojednání na téma smyslnosti, lásky a hříchu, prosycené pro Nabokova typickou slovní virtuozitou, humorem i ironií.
Starý strážce vodní nádrže Jiří Smrček si dopisuje s generálním ředitelem povodí. Jsou to zprávy o stavu přehrady, ale také o stavu jeho duše. Nevadí, že ředitel ani na jeden z 23 dopisů neodpoví. Smrček, bývalý venkovský učitel, na sebe prozrazuje i věci, které každému nesvěříme. Je zjitřený úkolem, který ho zaskočil: má najít mezi…

Od stejného vydavatele

Cesta z Reichenbergu do Hejnic se klikatí strmým, zalesněným průsmykem. Stmívá se, nad horami vyje a běsní sněhová bouře. Během namáhavé jízdy se v dostavníku seznamují dva muži. Otec Vilém – kněz, který prchá před svou minulostí – a doktor Šulc, podivínský lékař z Vídně. Ti dva mají pramálo společného, brzy se však ukáže, že…
Jiří Raška vyhrál na olympijských hrách v Grenoblu 1968 zlatou olympijskou medaili ve skocích na lyžích na středním můstku. Fanoušci v Československu byli nadšeni, spisovatel Ota Pavel později dva dokonalé skoky popsal v nezapomenutelné Pohádce o Raškovi.
Dobromyslný otec Brown zaujímá čestné místo v řadě proslulých detektivů světové literatury, na jejímž počátku stojí slavný Sherlock Holmes. Celkem osm příběhů otce Browna vybral a zdramatizoval Jaroslav Pour.
Byl to jeden z nejskandálnějších románů první poloviny 20. století. Poprvé vyšel na konci dvacátých let ve Florencii a v Paříži, ovšem v autorově rodné Británii bylo jeho vydávání zakázáno až do 60. let. Takže si jej angličtí kulturní turisté přiváželi z výletů na kontinent tajně jako pikantní suvenýr, což možná ještě přiživovalo jeho „špatnou…
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Již od dětství četl díla Lorda Byrona, Samuela Taylora Coleridge a většinu romantických autorů své doby. Hlouběji se rovněž zabýval kosmogonií, přírodními vědami a mysticismem. Tyto své znalosti následně používal při psaní svých děl, kdy dokázal s matematickou přesností dosáhnout geniálního efektu a zanechat tak ve čtenáři předem psychologicky promyšlenou impresi (většinou strachu, ale často i humoru a překvapení).
Přejít nahoru