A zase ten Zadražil!

recenze, , 17.12.2015
Ty
Jan Zadražil vtrhnul do světa audioknih jako velká voda – nečekán. Herec téměř bez předchozích rozhlasových zkušeností, ovšem s hlasovým projevem, kterým dokáže zdatně sekundovat zkušenějším kolegům, se objevil poprvé v Atlasu mraků vydavatelství OneHotBook. Jeho part z dopisů bohémského hudebního skladatele Roberta Frobishera patřil, spolu s výkonem Jana Vlasáka, k nejlepším ze šestice příběhů. U stejného vydavatele dostal pak příležitost ještě dvakrát: ve Zmizelé, brilantně nastudované pro dva hlasy, a v Game, kde přesvědčivě vytvořil roli třicetiletého flákače. Pro OneHotBook natočil ještě Weirova Marťana, který je již dlouho avizován a kterého se snad brzy dočkáme. Ve všech zatím realizovaných audioknihách podal Jan Zadražil nepřeslechnutelný herecký výkon a patrně tedy právě proto po něm sáhla i režisérka Alexandra Bauerová, která pro vydavatelství Tympanum natočila zvukovou podobu románu Caroline Kepnesové Ty.
Ten vyšel knižně v českém překladu letos v dubnu v nakladatelství Domino a velmi brzy si získal i naše čtenáře. Debutantce Kepnesové se v něm totiž podařilo namíchat prvky lovestory a thrilleru nadmíru velmi čtivě. V Ty nemáte pocit něčeho dříve nečteného, nelze se ani ubránit srovnání s jinými knihami, autorka ovšem svůj román sestavila opravdu působivě. Jak samotné téma lásky, či spíše závislosti, která nežádá překážek, sledování prostřednictvím komunikačních technologií, tak zvolená du-forma vyprávění (ostatně jak jinak při takovém názvu románu) – to vše si čtenáře jednoznačně získává. Navíc autorka nesčetnými odkazy na popkulturní díla udržuje čtenáře v příjemném pocitu uspokojenosti z jeho kulturního přehledu.

I v audioknižním zpracování funguje vše, co bylo řečeno výše. Posluchač je stržen vírem vyprávění tím spíš, že je jeho interpretem Jan Zadražil, který ani v Ty nepolevuje ze svého nasazení a podává stejně skvělý výkon jako ve všech předchozích audioknihách. Snad je to uvážlivou dramaturgií, výběrem interpreta, kdy se Zadražilovi zatím dostaly texty jakoby šité na tělo. V románu Caroline Kepnesové, který sice Tympanum samo označuje jako erotický thriller, ale který si takto podbízivé zařazení nezasluhuje, dostává Zadražil poprvé samostatný audioknižní prostor. S přehledem utáhne celých třináct a půl hodiny, ve kterých s lehkostí přechází mezi nejrůznějšími emocemi a polohami hlasu, dokonce i zpívá.

Nápaditá hudba Maria Buzziho zaznívá pouze mezi jednotlivými kapitolami, jejichž délka je i pro posluchače lehce stravitelná. V tomto případě není hudební složky třeba více – Zadražil dokáže udržet posluchačovu pozornost i bez její podpory. Jedinou výtku lze směřovat k technické drobnosti – příliš dlouhým pauzám na začátcích kapitol. Dvě vteřiny jsou opravdu moc a posluchač může být často znejistěn, je-li s jeho přehrávačem vše v pořádku.

Román Ty v audioknižní podobě by velice dobře zapadl do portfolia titulů vydavatelství OneHotBook, ostatně i Jan Zadražil patřil až dosud do jeho stáje. Proto tedy možná bude nejeden posluchač audioknih překvapen, že se s takovýmto titulem a tímto interpretem setkává pod hlavičkou vydavatelství Tympanum. Za sebe ale mohu zvolat jen houšť!