Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Dny opuštění

Dny opuštění
Dny opuštění

„Jednoho dubnového odpoledne, sotva pár minut po obědě, mi manžel oznámil, že mě opouští.“ Těmito slovy začíná román Dny opuštění (I giorni dell‘ abbandono) známé italské autorky píšící pod pseudonymem Elena Ferrante. Spisovatelka, kterou celosvětově proslavila tetralogie Geniální přítelkyně (L’amica geniale), v něm vypráví příběh ženy, které se v jediném okamžiku převrátí život naruby.

Do té doby žila osmatřicetiletá Olga, matka dvou dětí, poklidným životem ženy v domácnosti, která vše podřizuje potřebám manžela a rodiny. Zpočátku nedokáže uvěřit, že by nastalá změna mohla být nevratnou, že by se její muž domů už nikdy nevrátil. V okamžiku, kdy je nucena tuto skutečnost přijmout jako fakt, se v ní spustí obranné mechanismy. Reakce je překvapivá i pro ni samotnou: dosud klidná, vlídná a chápající Olga v sobě najednou odhaluje temné, odpudivé stránky, o kterých do té doby neměla ani tušení a které v sobě přes veškerou snahu nedokáže potlačit. Prožívá sarkastické období, chová se obscénně, pohrdá sama sebou, svým intelektem i vlastním tělem. Vulgaritu vzápětí střídá apatie, Olga se propadá do stavů netečnosti, i ty nejobyčejnější úkony pro ni představují nepřekonatelné bariéry, neřešitelné situace. Až nečekaná smrt psa a touha uchránit děti od bolestných, traumatických zážitků donutí Olgu se znovu vzchopit, najít opět pevnou půdu pod nohama a čelit osudu s hrdostí a odhodláním.
 

Elena Ferrante je vynikající vypravěčkou, která dokáže čtenáře doslova uhranout silou svých příběhů, poutavým stylem a pronikavostí, s jakou odhaluje nejskrytější zákoutí lidské duše. V centru její pozornosti stojí především ženské hrdinky. Ferrante jim rozumí, zná jejich pohnutky, motivace, bolesti a touhy, ví přesně, kdy předstírají a kdy jsou samy sebou, umí číst v jejich podvědomí. Už její první román Tíživá láska (L‘amore molesto) je brilantní analýzou problematického vztahu mezi matkou a dcerou. Ve své proslulé tetralogii Geniální přítelkyně Ferrante vypráví příběh velkého přátelství dvou dívek, od jejich útlého dětství až po stáří, příběh příběh silných, protichůdných emocí a vášní, na jehož pozadí se odvíjejí novodobé dějiny jihoitalské Neapole. Právě Neapol je místem, k němuž se Ferrante odkazuje ve většině svých děl, a dokonalá znalost města a reálií s ním spojených svědčí o neapolském původů tajemné autorky.

O její pravé identitě se dodnes vedou nekonečné spekulace. Jako nejpravděpodobnější se jeví odhalení italského investigativního novináře Claudia Gattiho, píšícího pro deník Sole 24 Ore. Ten sledoval finanční transakce nakladatelství E/O, které vydává romány Eleny Ferrante, a v roce 2016 přišel s tvrzením, že značné částky putují na konto překladatelky Anity Rajové. Její manžel, spisovatel Domenico Starnone, byl rovněž pokládán za jednoho z možných nositelů pseudonymu Ferrante. Ani Gattiho odhalení však nepřineslo definitivní rozuzlení záhady. Rajová ani nakladatelství E/O informaci nepotvrdily. Spolumajitel a šéfredaktor E/O Sandro Ferri se ostře ohradil proti takovýmto praktikám: „Tento druh novinařiny, který porušuje soukromí a se spisovateli nakládá jako s mafi í, mi přijde nechutný,“ prohlásil. Sama Ferrante vysvětluje své rozhodnutí psát pod pseudonymem v eseji Tříšť (La Frantumaglia): „Stojí za ním potřeba chránit svůj soukromý život a současně přesvědčení, že knihy nepotřebují k životu vlastního
autora, stačí jim síla příběhu.“
Úspěch, kterému se její romány těší (mnohé se dočkaly i fi lmovou podoby), její slova jen potvrzuje.

text: Marina Feltlová, Radioservis
8:00 h
2019
CR1027-2
Společenská próza

Další tvorba autora

Leda je rozvedená profesorka anglické literatury. Má dvě dospělé dcery, které odjely za otcem do Kanady, a ona si konečně může užívat léta bez pracovních i rodinných povinností. Na pláži u moře se setkává s neapolskou rodinou, tolik podobnou té, z níž sama pochází.
Neapol s jejími protiklady, dialektem, vášnivostí a prudkými emocemi. Ženy, jejich vnitřní svět, složité dospívání, touha vymanit se z rodinných stereotypů a postavit se na vlastní nohy. To jsou témata, ke kterým se Elena Ferrante, autorka proslulé Geniální přítelkyně, neustále vrací.

Ze stejného žánru

Loučení má mnoho tváří. Loučíme se s mrtvými – s rodiči, sourozenci, s milovanou ženou. Loučíme se s přáteli, známými, kolegy. Pomůže, je-li člověk přítomen umírání? Víme, že se s blízkým člověkem máme rozloučit. Ale tohle vědomí ještě samo o sobě není rozloučením. Rozloučení zařídí jen čas.
Děda se svým malým vnukem Noahem sedávají pravidelně na lavičce a povídají si. Mluví spolu o všem a o ničem: o vesmíru, o životě, o babičce, když ještě byla mladá a když se do ní děda zamiloval. Jenže vzpomenout si je čím dál těžší.
„Socialismus neskončil, socialismus trvá,“ mohlo by se v Československu roku 2019 zpívat u příležitosti oslav třicetiletého výročí potlačení prodemokratické kontrarevoluce. Alternativní historii uplynulých tří dekád prožívají hrdinové nového románu Aleny Mornštajnové, jejichž svět se od dob takzvané normalizace příliš nezměnil – a jestli přece, tak jenom k horšímu. Marii účast na listopadových demonstracích vynesla patnáct…
Londýn 1893. Když mladá Cora Seaborneová ovdoví, je to pro ni spíše úleva než rána. Život ve městě a nešťastné manželství ji ubíjely (někdy až příliš doslovně), a tak pro ni pobyt na venkově v Essexu představuje naději na světlejší zítřky. Vesnici Aldwinter si hned zamiluje a najde přátele v rodině místního pastora. Harmonický život…
Přejít nahoru