Bílý tesák jako audiokniha je pořád fascinující zážitek

recenze, , 10.08.2023
Biely tesák
Bílého tesáka a Volání divočiny Jacka Londona můžeme i po letech od jejich vydání pořád považovat za právoplatné klenoty literatury. V obou románech se Londonovi nejenom podařilo vystihnout kruté a drsné poměry, které panovaly během Zlaté horečky v oblasti Klondiku, ale díky nezvyklému způsobu vyprávění zdůraznil i téměř filozofické otázky ohledně lidské a zvířecí přirozenosti a jejich návratu k přírodě.
Zatímco o tři roky starší Volání divočiny přes perspektivu ukradeného psa Bucka pojednává spíš o zakořeněné spjatosti s divočinou každého živého tvora, Bílý tesák z roku 1906 skrze osudy divokého vlka ukazuje postupnou domestikaci a vzájemnou závislost člověka a přírody. I když jazyk obou děl již trochu zastaral, myšlenky v nich obsáhnuté jsou pořád živé. Možná i proto se knihy i dodnes těší velké oblibě.

V posledních týdnech se román Bílý tesák skloňuje trochu častěji. V krátkém čase se totiž objevily hned dvě audio zpracování slavné knihy Jacka Londona. Jedním je vůbec první české nastudování příběhu z roku 1937, které zpřístupnil Český rozhlas. Druhým je audiokniha Biely tesák, která vyšla pod hlavičkou slovenského nakladatelství Šarkan, pod režijní taktovkou Michaly Hadušovské. A právě na to se podíváme trochu blíž.

Bílý tesák je příběhem vlčete, které je společně s matkou vytrženo z pokojného života v lesích a násilně přemístěno do indiánského tábora. Jeho optikou pak sledujeme lidská stvoření a jejich konání, jeho vztahy s jinými psy i postupný duševní přerod. Jackovi Londonovi se podařilo velmi autenticky vystihnout povahu zvířat i lidí, jejichž charaktery odkrývá na pozadí rozmarů nelítostného severu.

Audiokniha jako taková působí zpočátku velmi jednoduše. Jediným prvkem zde je narátor. Chybí jakákoliv zvuková složka, která by podbarvovala atmosféru děje. Postupem času se ale ukazuje, že ani není potřebná. Vzhledem k tomu, že i samotné vyprávění je jasné, čisté a lineární, dokáže veškerou náladu zajistit a vystihnout Milo Kráľ.

Jako interpret obstojí na výbornou. Jeho hluboký, sametový hlas, který tak ostře kontrastuje s naprosto tichým pozadím, skvěle vystihuje mrazivou divočinu, ve které se příběh odehrává. Přirozeně splývá s popsaným prostředím i hlavními hrdiny, takže posluchač ani nemá pocit, že děj vnímá zvenku, ale lehce do něj vklouzne.

Interpret velmi dobře pracuje s intonací. Stejně přitažlivě zprostředkuje popisy tichých hor, hravost mladého vlčete i tragické okamžiky. Rovněž šikovně zvládá gradaci. Krásně se to ukazuje již v úvodní části, ve které muži utíkají před vyhladovělými vlky. Milo Kráľ nenásilně vystihuje jejich úzkost, strach a nemizející nebezpečí, které číhá mezi stromy.

Bilý tesák letos oslavuje 117 let od svého vydání. Pořád má ale co nabídnout. Slovenská audiokniha dává starému příběhu novou šťávu i pohled, ale zároveň dokáže zachovat všechny prvky, díky kterým se román stal kultem.