Hit Netflixu jako audiokniha

recenze, , 14.02.2024
Audiokniha Bird Box
Značka Bird box je už známá a zavedená. Nejčastěji si ji lidé mohou spojit s vynikajícím filmem V pasti z produkce Netflixu z roku 2018, v němž hlavní hrdinku Malorie úctyhodně ztvárnila Sandra Bullock. Ne všichni ale vědí, že  už v roce 2016 u nás pod stejným názvem vyšla i předloha z pera Joshe Malermana. Pro všeobecný úspěch ji následně vydal Fobos – to už pod názvem Bird box, který skrývá mnohem lepší analogii k příběhu. Aby toho nebylo málo, tak se další do řady přidalo nakladatelství Kanopa, tentokrát s audioknihou. Jak se povedla?
Příběh vtáhne posluchače do dvou časových os. V první sledujeme přítomnost, kdy je Malorie nucena okolnostmi opustit se svými dvěma dětmi bezpečný úkryt a poslepu se plavit po řece až za svým cílem, kde snad najde neúplná rodina klid. Proč poslepu? Pokud se zde najdou jedinci, kteří neznají film a slyší o tomto příběhu poprvé, není třeba panikařit. Právě druhá časová osa je vlastně chronologickým flashbackem, kdy společně s těhotnou Malorie sledujeme konec lidstva, jak ho známe. Zjišťujeme, že venku je nová hrozba. Taková, na níž stačí jen pohlédnout, aby se apokalyptické kolo dalo roztočit. Buď se vám zatemní mysl, anebo, když budete mít štěstí, zemřete. Pěkné vyhlídky…

Kniha Bird box je skvěle propracovaná. Přeskakování mezi časovými linkami není rušivé a naopak budí napětí. Nedá se říct, že by některá z nich byla silnější. Obě vás včas informují a na obě se jako čtenář či posluchač těšíte. Nejedná se o akční smršť, spíše o plíživý horor, který se vám postupně omotává kolem kotníků, než trhne a nechá vás s ústy dokořán pověšeného v kanibalově spižírně. Posluchač se dočká i části, kdy se nad skupinou obyvatel vnáší mrak stihomamu a podezření, který vám může připomenout i skvělý kultovní horor Věc.

Audioknize propůjčila hlas zkušená herečka a dabérka Dana Černá, a to na příjemné stopáži 8 hodin a 3 minuty. Nahrávka je rozdělena na 47 stop, jež obsahují buď celé kapitoly, nebo je citlivě dělí na půl. Správnou atmosféru navodí i pečlivě vybraná hudba,  od tesklivé melodie piana po uklidňující hravou mezihru, kterou v následující kapitole prostřídají temné zvuky smísené se sílícím větrem. Možná je jen škoda, že se této bohaté palety dočkáme pouze v několika úvodních kapitolách. Později se nám dostane už jen číselného označení, ale hudba, kromě závěrečné kapitoly, už nikde nezazní.

Pokud jde o samotnou interpretku, zhostila se role více než dobře. Přesto může její záměrně afektovaný přednes vyvádět z míry. Rozhodně to nelze pokládat za chybu, protože přesně takto jí byla role napsána. Mnohdy se ale může posluchač zarazit, jak nekompromisní je její projev, zvlášť, když vaše imaginace jede na sto procent a vy víte, že se Malorie baví s malými bezmocnými dětmi, jako s nedovtipnými dospělými. Co oceňuji je i práce Dany Černé s hlasem při změně postav nebo zdvojení hlasů, když odpovídají oba sourozenci naráz. Umocňuje to atmosféru a pomáhá rozlišovat, kdo s kým vlastně hovoří.

Audioknihu lze rozhodně doporučit každému, kdo má rád postapokalyptické příběhy a nebojí se zabrouzdat i ve vodách hororu. Jedná se o veskrze civilní příběh s přesahem. A co je nejlepší, autor se svou hrdinkou ještě neskončil. Josh Malerman již vydal pokračování s příznačným názvem Malorie, které začíná tam, kde Bird box skončil. Nezbývá, než doufat, že se nakladatelství Kanopa vrhne i po této knize, aby fanoušci nebyli ošizeni a dočkali se odpovědí na nové otázky.