Bohumilův svět

recenze, , 03.01.2024
Bohumil
Bohumilův svět je prostý a zároveň obyčejně laskavý. Nebo spíš neobyčejně? Prostá lidská nezištná pomoc a ochota pomoci neznámým lidem pro většinu z nás už dnes tak samozřejmá není. Neděláme si ale ten náš svět někdy sami zbytečně složitý? A umíme se k jednoduchosti ještě vrátit? Po oblíbených ženských hrdinkách Agnes a Božidaře tentokrát Veronika Hájek Hurdová zabrousila do světa mužského. A jak už jsme u ní zvyklí, rozhodně nezůstalo jen u povrchního pohledu.
Bohumil, který nese na hřbetě už přes 70 křížků, má v životě jasno. Něco je rozbité a tak to prostě opraví. Co na tom, že se jedná o zářivku na policejní stanici, kam je předvolán k vysvětlení toho, proč na hřbitově exhumoval tělo právě pohřbené paní. Nebo o píchlou pneumatiku u auta maminky dvou capartů, jejichž příběh se mu do života zanedlouho zaplete víc, než si při prvním náhodném setkání kdokoliv z nich dokázal představit.

Dokáže ale Bohumil stejně snadno opravit i svůj život? Ani ten totiž nebyl vždycky tak jednoduše přímočarý, jak by se na první pohled mohlo zdát… S postupným proplétáním jednotlivých dějových linek příběhu vyplouvají na povrch i překvapivé souvislosti z minulosti, které byste možná do postav nikdy neřekli. A to včetně propojení na další knihy Veroniky Hurdové v čele s Božidarou.

Bohumil je příběh skrz naskrz současný a zároveň tak trochu z dávných časů, ve kterých se svět zdál ještě v pořádku. Ostatně jak v knize říká jedna z hlavních postav: „Svět je hezké místo pro život, dokud po něm chodí Bohumilové Hladíkové.” A posluchači nezbývá než souhlasit. Bohumil opravuje svět, protože cítí, že je to správná věc. A do věcí, kde to necítí, se prostě neplete. Ze všeho nejšťastnější by ale byl, kdyby se svět na oplátku nepletl do života jemu. Třeba ten mediální v podobě jeho bratra Viléma coby ředitele soukromé bulvární televize a nového kandidáta na primátora Prahy v jedné osobě. Nebo ten úřednický při stavebním jednání. A taky instagram, o kterém vůbec netuší, co to vlastně je, i když na něm má tisíce sledujících.

Podaří se mu současný svět někdy pochopit a obhájit si svůj vlastní klid? Pro odpověď si budete muset audioknihu poslechnout až do trochu překvapivého konce, který je (oproti pomalu plynoucímu příběhu) dosti náhlý, možná i trochu málo uvěřitelný, ale stoprocentně „hurdovský”.

Jisté je, že díky skvělé interpretaci Miroslava Hanuše budete tou dobou už Bohumila brát jako svého starého známého. Hanušův živý hlas vás totiž velmi brzy vtáhne do děje, takže získáte neodbytný pocit, že Bohumila už dávno důvěrně znáte a rádi byste k němu do jeho skromného příbytku občas zaskočili jen tak na čaj nebo kus řeči. A nic na tom nezmění ani fakt, že bydlí na hřbitově a dělá tam správce.

Perličkou na závěr je fakt, že audiokniha vyšla přesně o Dušičkách 2. listopadu. Tedy právě v den, kterým vyprávění v knize začíná.