Černé hodinky s Ladislavem Špačkem

recenze, , 14.11.2023
Dědečku, vyprávěj – Příběhy starého Orientu
Už osmým dílem volné řady audioknih o dědečkovi a vnučce Viktorce potěšil nedávno děti i jejich rodiče Ladislav Špaček. Pod hlavičkou nakladatelství Témbr se jako už tradičně kromě role autora opět chopil i úlohy vypravěče, tentokrát při tom vzal posluchače na výpravu za napětím i poučením až do vzdáleného Orientu.
Titulem Dědečku, vyprávěj - etiketa pro kluky a holčičky od tří let odstartoval někdejší tiskový mluvčí prezidenta Václava Havla a propagátor kultivovaného společenského chování v roce 2012 svou sérii knih s autobiografickými prvky, v nichž malé čtenáře (a s postupem času i posluchače) seznamuje se světem okolo nich. Psal je původně zejména pro svou skutečnou vnučku Viktorku, dnes však jeho příběhy slaví úspěchy u tisíců rodičů a jejich potomků. Vcelku nenásilnou formou v nich totiž nastavuje dětem jakýsi morální kompas, učí je lásce k vlasti i ohleduplnosti k druhým. Po výletech za pamětihodnostmi Prahy, zajímavými místy naší země a dokonce i do evropských metropolí bere tentokrát Ladislav Špaček své publikum na ještě mnohem vzdálenější výpravu, a to nejen geograficky, ale i proti proudu času. Audiokniha Dědečku, vyprávěj – Příběhy starého Orientu v sobě totiž kombinuje biblické příběhy i pohádky Tisíce a jedné noci.

Během prázdninového pobytu na starobylé chalupě svých prarodičů se namísto večerního sledování televize usadí Viktorka s babičkou pouze za mihotajícího se světla svíček na starobylou pohovku a poslouchají dědečka, který si pro ně připravil celkem deset vyprávění, na každý večer jedno. Během těchto černých hodinek se tak Viktorka seznámí třeba s příběhy o Babylonské věži, Davidu a Goliášovi či králi Šalamounovi nebo s pohádkami o Aladinovi a kouzelné lampě, Ali Babovi a čtyřiceti loupežnících či námořníku Sindibádovi a jeho neuvěřitelných dobrodružstvích. Většina kapitol má zhruba patnáct minut, najdou se ale i vyprávění o trochu kratší, či naopak více než půlhodinové. Určené jsou dětem zhruba okolo osmi let, je tak na zvážení každého rodiče, na jak dlouhý poslech si spolu se svým dítětem troufne.

Na rozdíl od předešlých titulů, kde Viktorka často aktivně vstupuje do děje, vyznívá tentokrát audiokniha Dědečku, vyprávěj – Příběhy starého Orientu spíše jako klasická sbírka pohádek, pouze lehce provázaná linkou o Viktorce a dědečkovi s babičkou, což však není na škodu. Naopak se skrze tradiční příběhy takto může svět knížek Ladislava Špačka otevřít i mnoha dalším posluchačům, které by třeba ostatní tituly jinak ke koupi nezlákaly.

Jako interpret je tu Ladislav Špaček přesně takový, jak ho známe z televizních obrazovek. Zpočátku může na neznalé působit jako trochu puntičkářský, přísný, někdo by možná řekl až škrobený pán v obleku, postupem času ale jako by sundal sako, povolil kravatu a ukázal svou druhou, mnohem uvolněnější a přívětivější tvář. Ani tentokrát nechybí lehce mravoučný tón, to když třeba děti upozorňuje na zásady spojené se stolováním, základy etikety ale jsou jádrem jeho knih, takže by přítomnost těchto drobných výchovných vsuvek neměla nikoho překvapit. Pohádky i biblické příběhy čte klidným, vyrovnaným hlasem, který se drží v mezích přiměřenosti a ani o chlup nevybočí směrem k přehrávání či výraznějším proměnám poloh. Vynikající je tentokrát doprovodná hudba, jejíž melodie navozují atmosféru dalekých východních krajů, v nichž se jednotlivá vyprávění odehrávají.