Skvělá space opera v profesionálním provedení

recenze, , 03.07.2023
Leviatan se probouzí
Hodně fanoušků sci-fi zná seriál Expanze vysílaný v letech 2015-2022 americkou kabelovou a televizní stanicí Syfy. Ne však každý televizní divák ví, že předlohou k tomuto úspěšnému, šest sezón čítajícímu seriálu byla svým rozsahem neméně rozsáhlá space opera Daniela Abrahama a Ty Francka píšících pod společným pseudonymem. Devítidílnou sérii ze světa, v kterém lidstvo kolonizovalo Sluneční soustavu a v němž vrcholí konflikt mezi Marsem, Zemí a koloniemi Pásu asteroidů, u nás vydalo v letech 2013–2022 nakladatelství Triton a audio zpracování jejího prvního dílu se chopilo audio vydavatelství OneHotBook.
Do režijního křesla usedl divadelní a rozhlasový režisér Vít Malota a po jeho boku se na velkou dobrodružnou jízdu vesmírem vydali herci Anežka ŠťastnáJiří VyorálekOndřej RychlýZdeněk Maryška. Pokud jsem psal, že pozadím příběhu Leviatan se probouzí je studená válka mezi Zemí, Marsem a koloniemi, příběh samotný sleduje životní cesty lidí, kteří svými činy tuto studenou válku přemění v takřka meziplanetární tragédii. Prvním z nich je detektiv Miller, životem otřískaný chlápek, který jakoby vypadl z noirových detektivek. Ten má za úkol najít nezvěstnou mladou ženu. Jeho protikladem je Jim Holden, první důstojník nákladní lodě Canterbury, která rozváží po asteroidech Pásu vytěžený led ze Saturnových prstenců. Tomu se pro změnu obrátí život naruby ve chvíli, kdy se svou posádkou narazí na opuštěnou loď Scopuli. Detektivní pátrání po pohřešované dívce Julii přivede Millera až na palubu Holdenovy lodi a oba nepravděpodobní spojenci ve finále odhalí spiknutí nevídaných rozměrů.

Role Millera se s přehledem skvěle zhostil Jiří Vyorálek a jako zkušený interpret perfektně vystihl stárnoucího detektiva, k němuž jeho hluboko posazený, lehce chraptivý hlas skvěle sedne. Thomas Jane, který Millera ztvárnil v seriálu, Vyorálkovi s prominutím nesahá ani po kotníky. Idealistickému, ale své posádce oddanému Holdenovi propůjčil svůj hlas Ondřej Rychlý. Možná není tak výrazný jako Vyorálek, ale ke všemu odhodlaného mladého prvního důstojníka a posléze i kapitána ztvárnil na výbornou. Navíc jako kontrast k Millerovi unavenému životem Rychlého mladistvě znějící hlas působí více než uvěřitelně. Přestože v nahrávce uslyšíme především hlasy těchto dvou herců (ostatně Miller a Holden jsou těmi, jejichž příběhové linky celé vyprávění táhnou), skvěle jim sekundují Zdeněk Maryška v roli bývalého slavného generála, nyní politika Freda Johnsona a Anežka Šťastná, jež měla na svých bedrech jednu z nejtěžších rolí, která může interpreta při načítání audioknihy potkat. Šťastná se totiž musela popasovat s postavou Julie, která je od prvních stránek knihy jaksi mimo hru. Interpretka musela svůj hlas propůjčit nejen dívce, která se v prvních hororově laděných kapitolách knihy potácí opuštěnou vesmírnou lodí, ale také jejím deníkovým záznamům, jež Miller při svém pátrání vyslechne a ve finále entitě která nemá s Julii, ani s ničím lidským už vůbec nic společného.

Tohle by mohlo zlomit vaz i zkušenějšímu interpretovi, naštěstí nejen Šťastná, ale celá posádka řídící Leviatana měla neskutečné štěstí na výtečného mistra zvuku. Jan Neruda dokázal vykouzlit nespočet futuristických zvuků, šumů a ruchů, které dodaly Juliiným životním formám neskutečnou autentičnost a celému tomuto vesmírnému dobrodružství propůjčily ten správný doprovod. Ať už jde o zvuky postupně kolabující AI vesmírného korábu, nebo jen prostou komunikaci přes mikrofon či terminál, vždy jde o kouzlo, které podmanivě dokreslí už tak skvěle napsaný sci-fi příběh. A to nemluvím o hudebním doprovodu, ze kterého například ve chvílích, kdy s Julií prolézáme paluby opuštěné Scopuli, vyloženě mrazí v zádech.

Leviatan se probouzí se může směle zařadit po bok Myceliu, za jehož výtečné audio zpracování také vděčíme vydavatelství OneHotBook. Teď už zbývá jen zodpovědět otázku, kdy vyjde pokračování s názvem Kalibánova válka?