Dvakrát ezoterický vrah

recenze, , 11.10.2023
Mé vnitřní dítě chce vraždit všímavě
Björn Diemel je právník, pracuje pro velkou firmu a má na starosti jediného klienta Dragana Sergoviche, násilnického mafiána, drogového dealera, majitele nevěstinců a bůh ví, co všechno ten chlapík ještě páchá. Björn je ženatý a má malou dcerku, jenže tu pro samou práci skoro nevidí. Jeho manželka se mu také čím dál víc odcizuje a tak se zdá, že skončí podobně jako každý druhý v téhle profesi, totiž jako rozvedený workoholik bez vlastního života. To se však změní ve chvíli, kdy ho jeho žena donutí podstoupit terapii jako poslední možnost, jak zachránit jejich vztah.
Co se ale stane, když se člověk s poměrně výraznými psychopatickými rysy a zvyklý na psychopatické a násilné okolí svého klienta dostane na terapii k ezoterickému propagátorovi mindfulness (česky protentokrát všímavosti) Joschkovi Breitnerovi, autorovi příručky Jak zpomalit v rychlém jízdním pruhu – všímavost pro lidi na vedoucích pozicích? Björn si leccos uvědomí, provádí dechová a mentální cvičení, stane se odolnějším a občas někoho jakoby mimochodem zabije. A aby toho nebylo málo, po nějakém čase, když jako vedlejší projev svého momentálního rozladění zabije číšníka v horském středisku, se vydá za Breitnerem znovu, aby pod jeho vedením objevoval své vnitřní dítě. To má však za následek další gejzír událostí, z kterých málokdo dokáže vyjít bez úhony.

Německý právník, ale také autor několika populárně-naučných knih, scénárista a televizní moderátor Karsten Dusse vydal svou románovou prvotinu Vraždi všímavě v roce 2019. Od té doby dokázal každý rok napsat pokračování: Moje vnitřní dítě chce vraždit všímavě (2020), Vraždi všímavě na kraji světa (2021) a Vraždi všímavě tady a teď (2022). První kniha z řady se už dočkala divadelního zpracování (Braniborské divadlo ve Schwedtu), audioknižního vydání v autorské interpretaci a nakonec i na letošní podzim ohlášené první série na Netflixu. Dusse též v roce 2021 stihl pod názvem Cvičebnice založená na metodě Joschky Breitnera vydat i pseudopříručku všímavého vraždění, což doufejme neznamená signál, že se látka vyčerpala a už je třeba ji nastavovat jako pověstnou kaši.

To však ještě nedokážeme posoudit – v češtině zatím vyšly v nakladatelství Host jen první dva díly, a to v parádním překladu Dagmar Heeg. Oba také díky spolupráci s produkcí Audiotéky mají i audioknižní podobu. Obě vydané knížky představují svižný a odlehčený kriminální román z rodu některých příběhů Jeffreyho Archera (například Ani o dolar víc, ani o dolar míň) a oplývají notnou dávkou potměšilosti a černého humoru, což zase odkazuje třeba k Roaldu Dahlovi nebo k oblíbenému Tarantinovu filmovému trháku Pulp Fiction. Podobně pojaté, byť kratší texty však napsal i oblíbený autor detektivek o oddělení Q Jussi Adler-Olsen, jehož Malé pikantní vraždy načetl v roce 2019 Petr Čtvrtníček. A ten se stal i interpretem dvojice Dusseových románů.

Roli lehce psychopatického vypravěče si vskutku užívá, jeho projev je velmi příhodně oproštěn prakticky od všech emocí, aniž by byl nevýrazný či dokonce unylý, jen možná s režisérem Jakubem Taberym mohli zvolit kapku svižnější tempo. I tak ale zůstává Čtvrtníčkův výkon vysoko nad laťkou, která je ve zdejších krajích nastavena. Mistr zvuku, zkušený Jan Kacian, pomohl vytvořit výtečný mix čistého záznamu hlasu a velkoryse pojaté porce vhodné předělové hudby.

Na závěr a na okraj: ve vzácné shodě jsou u tohoto titulu česká a slovenská vydavatelství. Slovensky rovněž vyšly první dva díly a oba už mají také svou audio podobu – pro IKAR a Publixing je načetl velmi podobným stylem jako Čtvrtníček herec Milo Kráľ pod názvy Sústreď sa na vraždu a Moje vražedné vnútorné dieta. I ve slovenské verzi jde o vysoce zábavnou ezodetektivku.