Holmes a duchové

recenze, , 07.01.2024
Sherlock Holmes a Rudá věž
Obliba holmesovských pastišů je nejen v anglojazyčném světě značná a Sherlock Holmes je jednoznačně nejvytěžovanější literární postava všech dob. Odkazy na slavného detektiva se nevyhýbají ani tzv. vážné literatuře (např. Konečné řešení Michaela Chabona) a celkový počet publikovaných holmesovských příběhů od epigonů A. C. Doyla se odhaduje na několik tisíc, přičemž jejich výčet zahrnuje i texty tak slavných autorů jakými jsou Mark Twain, Ellery Queen, Stephen King, Colin Dexter či Lindsey Fayeová. A solidní množství převážně toho lepšího z nich vyšlo i česky.
Nakladatelství Vendeta, které spadá do rodiny značek Našeho nakladatelství, vydavatelské akvizice Knih Dobrovský, již několik let vydává sérii Fantastický Sherlock Holmes. Ta vychází z mnohem rozsáhlejší anglické edice New Adventures of Sherlock Holmes nakladatelství Titan Books a prozatím sestává ze sedmi současných nápodob slavného originálu. Bohužel má značně kolísavou úroveň, avšak středně dlouhý román Sherlock Holmes a Rudá věž, který v roce 2018 napsal mladý britský spisovatel a herní vývojář Mark A. Latham, kvalitativní průměr série značně zvyšuje.

Doktor Watson se vyrovnává se smrtí své milované ženy a přijme nabídku svého přítele Jamese Craina k návštěvě jeho sídla v Berksiru. I Crain se vyrovnává s úmrtím blízkého člověka – po smrti své matky se stal spiritistou. Během seance, které se účastní i značně skeptický Watson, se zjeví tajemná postava, patrně duch první lady Crainové se značně pohnutou minulostí. Děj rychle spěje k vraždě, záhadě zamčeného pokoje a povolání Sherlocka Holmese, aby události prošetřil, vysvětlil a odhalil pachatele.

I přes spiritistické rekvizity jde o logickou a celkem dobře vymyšlenou detektivku. Nutno také dodat, že sám Arthur Conan Doyle byl přesvědčený spiritista a dokonce přítel slavného média madam Blavatské – na tomto faktu stojí dodnes nepřekonaná dvojice steampunkových románů od scénáristy Twin Peaks Marka Frosta Seznam sedmi a Šest mesiášů. V nich se objevuje sám Doyle jako literární hrdina a česky vyšly v devadesátých a první díl podruhé i v nultých letech v nakladatelství Jota.

Co se doopravdy vydařilo je celková nápodoba struktury a jazyka původních holmesovských příběhů (a to i díky povedenému překladu Ondřeje Frühbauera). Mark A. Latham je vášnivým sběratelem knih, který vlastní (a jak je vidět, i poctivě přečetl) přes 200 svazků o viktoriánské Anglii. Bez ohledu na drobné dílčí nelogičnosti děje či nestálé tempo vyprávění je to kniha, která nejen staromilce spolehlivě přenese o sto padesát let zpět na typické (až by se chtělo říct stereotypní) anglické sídlo se vší onou tajemnou, až záhadnou atmosférou. A té nakonec prospívá i zvukové zpracování, kterého se ujal zkušený a oblíbený herec Václav Knop.

O něm můžeme prozradit, že je krom jiného i čestným členem české Společnosti Sherlocka Holmese, kterou na počátku milénia založil plodný spisovatel Rudolf Čechura, jehož slavné a nutno říci i skvělé rozhlasové detektivky pro mládež převážně se Svatoplukem Benešem v roli Sherlocka jsou dodnes populární i díky audioknihám 15 případů Sherlocka Holmese, 15 případů Sherlocka Holmese podruhé a Symfonie s úderem kotlů Radioservisu. A tomuto spojení se není proč divit, vždyť Václav Knop, jeho vydavatelství Kanopa a on sám coby výtečný interpret, stojí za kompletním audioknižním vydáním tří ze čtyř původních Doylových románů a 56 povídek.

Lidem, kteří mají rádi zároveň mluvené slovo a Sherlocka Holmese – a takových jistě nebude málo – se tak dostane přesně to, co by mohli očekávat: nadprůměrného příběhu s oblíbenými hrdiny ve svěží a čitelné interpretaci právě tím hlasem, který si s Holmesem spojují (a to aniž bychom chtěli snižovat výkony dalších skvělých holmesovských interpretů, kterých je hned několik).

Na závěr dodejme, že už existuje český překlad dalšího dobrodružství se slavným detektivem z pera Marka A. Lathama (Sherlock Holmes a krvavá zrada, v angličtině Rudé věži předchází) a rovněž, že je k mání i druhý díl série v podání Václava Knopa, o něco slabší Sherlock Holmes a Boží dech Guye Adamse.