O skoro nejlepších kamarádech

recenze, , 26.05.2023
Slon v Polívce
Slon v Polívce je – jak název napovídá – zábavnou knihou určenou primárně dětem. I když jistě, mohlo by se s takovým názvem jednat i o kuchařku, jenže to by tou Polívkou nesměl být myšlený rybník. Jak to dopadne, když se slon zasekne v rybníku a poblíž se objeví parta – trochu znuděných – skoro nejlepších přátel, o tom vypráví Jiří Holub ve své nejnovější knize…
…a audioknihu vypráví pro změnu Jaroslav Plesl, zkušený divadelní i filmový herec, který je jistě známý i mnohým posluchačům knih nahraných ve zvukové podobě. Ostatně ti se mohli už dříve setkat i s dalšími díly autora: čtyři z jeho knih již audiálně vyšly. V interpretaci Davida Novotného vydalo Tympanum tituly Jak se zbavit mrtvý Soni a Kolik váží Matylda?, veselou duchařinu ze zámeckého prostředí Vzpoura strašidel pak připravil OneHotBook, a to už v interpretaci Jaroslava Plesla, který se ujal i nahrávky nejnovější, tedy Slona v Polívce, vydaného tentokrát pod křídly Jonathana Livingstona.

Holubův příběh vypráví o čtveřici kamarádů, kteří se v horkém létě v malé obci trochu nudí, dokud jejich všední dny nenaruší nezvyklá událost. V rybníce, zvaném Polívka, uvidí slona. Slona, který se odtud nechce hnout. Jak se brzy ukáže, celá situace má vcelku prozaické vysvětlení, tedy že slon patří k přilehlé maringotce, která zase patří rodině světských. Ti museli cirkus zavřít a od té doby se potloukají, jak jen se dá. Byť osobně mám trochu výhrady k vyznění, v němž jsou podmínky v cirkuse vykresleny značně idealisticky (zvířata nikdo netýrá, je to baví) a za zlé živly jsou tu – byť to je řečeno nepřímo – pokládáni bojovníci za práva zvířat, kvůli kterým musel hodný principál svůj podnik zavřít, nelze příběhu upřít zábavnost a pestrost, kolik jen jí lze na malém jevišti v okolí rybníku a v přilehlé obci ukázat.

Téma, které má malé čtenáře a posluchače formovat ovšem není vztah ke zvířatům, ale už tolikrát zpracované hodnoty skutečného přátelství. Nutno dodat, že tuzemským dětem by mohlo být Holubem vykreslené prostředí o něco bližší, byť v základu nemůže být až tolik odlišné od toho, s jakým se setkávají zejména v zahraničních seriálech. Poselství je jasné: Přátelství je cennější než velká dobrodružství spojená s neustálou změnou prostředí, ale i ta malá dobrodružství mohou být nakonec velká a nevšední. To ovšem není jediné sdělení, autor s tímto motivem pracuje různými způsoby, neprozrazujme však příliš.

Vtipnost vyprávění se dostává na ještě vyšší úroveň díky pojetí Jaroslava Plesla, který příběh interpretuje s mírnou dávkou karikování, která ovšem knize velice sluší. Plesl se pohybuje na tenké hranici přehrávání, ale nikdy nespadne na druhou stranu, neboť jako profesionál dokáže onu hranici dobře odhadnout a vycítit. A to i v momentech, které dávají občas hercům v audioknižních interpretacích pěkně zabrat: Plesl na správných místech křičí, ječí, protivně odsekává, zároveň umí dobře zahrát překvapení nebo halasí hlubším hlasem dospělého cirkusáka či dokonce zpívá. Ne dokonale, ale přesně tak to tady má být. S textem si zkrátka hraje a ve výsledné čtyř hodinové nahrávce je jeho nasazení dost znát a troufám si říct, že v audiální podobě je kniha ještě zábavnější než v psané.

Plesl zvolil živelnou interpretaci, která malé posluchače nejspíš zrovna neuspí, zato je spolehlivě zabaví. Takový výsledek ovšem není úplnou samozřejmostí, neboť existuje celá řada audioknih pro mladší posluchače, u nichž se tento záměr zvrhává v přehlídku trapnosti a marné pokusy o zábavné podání končí přinejmenším v extrémní rozpačitosti. K ničemu takovému se naštěstí audiální zpracování Slona v Polívce nepřiblíží ani vzdáleně. Výsledek tedy určitě neurazí ani zralejší posluchače, zejména pokud v nich zůstalo alespoň něco z dítěte. A to ani v případě, že ono „něco z dítěte“ klade na audioknihu nároky dospělého.