Hrdinům v zádech

recenze, , 19.06.2023
Smrt na kůru
Anthropoid. Out Distance. Silver A. Silver B. Bioscop. Tin. A další. Málokdo nikdy neslyšel názvy těchto parašutistických výsadků do protektorátu Čechy a Morava a alespoň některá jména, která se za těmito názvy skrývají. A málokdo nezná ten příběh. Že má smysl ho ještě alespoň jednou převyprávět, o tom Dalibor Vácha přesvědčil loni svým zatím posledním románem Smrt na kůru. Ten se také u OneHotBook dočkal dvanáctihodinového audiálního zpracování v režii Hynka Pekárka a interpretaci Jana Teplého a Jana Vlasáka.
Jméno spisovatele a historika Dalibora Váchy není neznámé jak čtenářům naučných knih o historii, tak těm, kteří mají raději historické romány či fanouškům literární fantastiky. Autor vydal k této chvíli více než desítku prozaických knih, řadu historických publikací a je také zastoupen v mnoha povídkových antologiích. Audiálně se s jeho tvorbou mohli posluchači seznámit také v antologiích, ale i prostřednictvím jeho vlastních knih. Načtení se dočkala dvojice alternativně historických fantastických románů Šedá a Rudá, z historických próz pak román M+B+M vyprávějící o osudech odbojové trojice zvané „Tři králové“, tedy Mašína, Balabána a Morávka. K bojovníkům proti nacistickému útlaku a jejich životům se Vácha vrátil i v následujícím románu Smrt na kůru, tentokrát si „posvítil“ na fenomén parašutistů vracejících se do ČSR z výcviku v Anglii a škodících okupačním silám různými konspiračními a sabotážními činnostmi.

Příběh románu začíná u trojice Opálka, Čurda a Kolařík, tedy u výsadku Out Distance. Vácha detailně popisuje jejich seskok a především smůlu, která jej provázela. Děj sleduje nejprve samotný tajný noční návrat do vlasti, poté i samostatné cesty jednotlivých protagonistů po jejich rozdělení a jejich další osudy, které jsou – více či méně – obecně známé. Autor se zaměřuje také na pohled „z druhé strany“, tedy na vyšetřování nacistické tajné policie. Postupně vyprávění doplní i mnohé další osoby protinacistického odboje, včetně parašutistů z různých dalších výsadkových skupin, jako jsou Silver A, Anthropoid, ale i další. Autor v románu svým protagonistům takříkajíc stojí v zádech a odsud se poměrně detailně věnuje nejen popisům jejich činností, ale odhaduje také jejich myšlenky, vykresluje vztahy a vůbec je plastickým způsobem zlidšťuje. Sleduje jejich krkolomné a obtížné cesty až k atentátu na zastupujícího protektora, Čurdově zradě a skonu sedmi parašutistů (složených z výsadků Anthropoid, Silver A, Out Distance, Bioscop a Tin) v kryptě a na kůru pražského kostela sv. Cyrila a Metoděje. Síla Váchova vyprávění není v nečekaném vývoji, ty příběhy zná leckdo a jejich konec asi každý, kdo kdy zakopl o naše dějiny dvacátého století. Vácha ovšem postavy mistrně oživuje, věrohodně dokresluje detaily, a především nesmírně poutavě rekonstruuje suchá fakta v napínavé a emocionálně bohaté scény, které pohltí a strhnou.

Většinu audioknihy načetl Jan Teplý, přičemž Jan Vlasák se tentokrát ujal role spíše doplňkové. Teplý svým projevem ke knize sedí výborně, a to nejen naléhavostí četby, ale i drsnějším a mírně nakřáplým hlasem či citem pro vykreslování jednotlivých postav. Autenticky se též vžívá do zachycených situací a promluv, a to nejen hlasitých, ale i těch vnitřních. Kdybychom chtěli hledat chyby, jednalo by se o podružnosti, jako je poměrně úsměvně vyčnívající polo fonetická výslovnost názvu parašutistické skupiny Silver A. Některým posluchačům by se též mohlo zdát, že o maličko rychlejší tempo by nahrávku pozvedlo na ještě vyšší úroveň. Zejména četné pauzy mezi jednotlivými promluvami by v některých pasážích audioknihy mohly být kratší. To jsou ovšem pouhé marginálie, neboť jinak je Teplého projev pro knihu naprosto perfektní a interpret si rozhodně zaslouží uznání.

Jednotlivé kapitoly oddělují krátké úryvky z dobového tisku, propagandistických proklamací, protektorátních zákonů a vyhlášek a dalších historických dokumentů, které dokreslují dobové pozadí a celkové klima. Ty si vzal na starost Jan Vlasák a zmíněné pasáže jsou osvěžujícím způsobem stylizované coby nahrávky z pásky: Na jejich začátku se ozve nejprve cvaknutí upomínající zapnutí přehrávače, následně je četba překryta filtrem evokujícím analogový zvuk opatřený patřičným šumem a zvukem navíjení v pozadí. Vedle těchto pasáží Vlasák čte také dobové protinacistické anekdoty, které ovšem takto upravené nejsou, čímž dostávají jaksi civilnější a méně zlověstný ráz.

Celkově jde o více než zdařilou nahrávku precizně vystavěného bezmála dokumentárního románu, který by si měl přečíst či poslechnout každý, koho zajímají naše nedávné dějiny a jejich nejvypjatější momenty. Ale nakonec by si ho mohli poslechnout i ti ostatní. Aby zjistili, proč by se o dějiny zajímat měli.