Požehnaný svět lidí na vozíku

recenze, , 12.01.2024
Vozíčkov
Ironman neboli železný muž je triatlonista, který dokáže během necelého dne uplavat 3,8 kilometru, dalších 180 kilometrů ujet na kole a potom ještě zaběhnout maraton. Triatlonista Zbyněk Švehla je šestinásobným železným mužem, dokonce dokončil i závod na Havaji, který je nejznámější, ale také patří k nejtěžším. Zbyněk Švehla je od devatenácti let upoután na invalidní vozík a všech šest dokončených závodů absolvoval dlouho po úrazu.
Spisovatelka Markéta Vítková je autorkou zhruba dvaceti knížek pro děti, které nejsou neznámé ani audiomolům – uveďme například vtipné pohádky o skřítcích Překvapení skřítka Modrovouska v půvabném podání Pavly Tomicové nebo soutěžní titul v Audioknize roku 2021 Kamil – malíř snů, imaginativní příběh z výstavy obrazů Kamila Lhotáka. Tyto dvě mimořádné osobnosti spojily síly a v roce 2022 napsali a péčí Spolku pro Sedlčansko a Královéhradecko vydali výpravnou knihu Vozíčkov, která nejen pomocí příběhu Zbyňka Švehly vysvětluje a přibližuje svět lidí na vozíku čtenářům malým, ale bez problému i dospělým.

Kniha se vyznačuje atypickým čtvercovým formátem, drátěnou kroužkovou vazbou, pevným křídovým polokartonem, překrásnými ilustracemi Jana Švehly a promyšlenou grafickou úpravou grafičky Zory Sokolové. A především jde o knížku interaktivní, v níž se každou chvíli objeví odklápěcí okénka, bubliny, kolečka na suchých zipech a dokonce papírový model vozíku nebo karetní hra. Málokoho by napadlo z takové předlohy tvořit audioknihu. Tým šikovných a tvůrčích lidí kolem autorů to nejen napadlo, ale předkládá i takovou zvukovou podobu, v níž audiokniha naprosto bezproblémově funguje a vytváří zajímavý protipól tištěnému vydání.

Texty, které jsou v audioknize použity, doznaly ze strany režisérky Emilie Zámečníkové podstatnějších úprav, které z nich učinily nosný materiál cizelovaný přímo pro jejich zvukovou podobu. Přestože se tvůrci museli vzdát mnoha pasáží a přirozeně i výtvarných interaktivit, je Vozíčkov komplexní titul, nikoli jen jakési „béčko“ papírové knížky.

Nelze říct, že by audio bylo bez chyby, vlastně je v něm hned několik míst, které vzbuzují otázky. Zejména: je snaha o autentičnost, kterou přináší využití hlasů autorů v první části audioknihy, natolik podstatná, abychom museli poslouchat sympatické, leč neškolené a herectvím nepolíbené hlasy autorů? A není zvolená póza naivně nadšeného dítěte, s níž čte loutkoherečka Jana Vyšohlídová sedmiminutový příběh Zdendy, malého kluka trpícího progresivní svalovou atrofií, přece jen trochu přehnaná?

Jak je ovšem na první pohled patrné, tyto dvě výtky jsou mnohem více záležitostí vkusu než kvality. Páteří audioknihy je příběh Zbyňka, který znamená bezmála třičtvrtěhodinové vyprávění Jana Hájka, který čte jako vždy přesně, věcně a pečlivě. Nežene hlas do přehnaných výšek a hloubek, aby z vět a souvětí kutal významy, naopak, v prostém předložení vět a souvětí posluchačovu uchu nechá přímo na textu, na samotném příběhu, aby v posluchači zarezonoval. Je to výkon srovnatelný s někdejším skvěle načteným dokumentárním Vyšetřovatelem a už jen kvůli němu stojí za to zvukovému Vozíčkovu věnovat pozornost.

Avšak nejenom. Závěr audioknihy tvoří sestřih jedné z besed, kterých Zbyněk Švehla absolvoval už bezpočet. Jestliže záměr tvůrců byla autentičnost, zde se nám jí dostává plná náruč díky bezprostřednosti dětských otázek („Co uděláte, když se vám píchne kolo u auta?“ „Jak sbíráte houby?“) i otevřenosti Zbyňkových odpovědí.

Audiokniha Vozíčkov představuje dva inspirativní lidi, kteří shodou okolností nemohou to, co může většina populace. Jejich svět však není smutný a jejich život ani zdaleka není životem ve stínu postižení. S jistou dávkou drzosti a nikoli bez špetky rezignovanosti lze říct, že Vozíčkov je kniha o naději – naději velkého množství zdravých lidí, že s trochou dobré vůle budou mít taky tak naplněný život, jaký mají Zbyněk se Zdendou.