Nejlepší, nebo nejhorší Harry Hole?

recenze, , 25.09.2023
Zatmění
Harry Hole je za velkou louží, kde se uprostřed losangeleského baru snaží vypít o nic menší oceán alkoholu, aby zapomněl. Jenže se dostane do křížku s drsnými vymahači dluhů, což jej přivede zpět do Osla. S pomyslným nožem na krku v podobě šibeniční desetidenní lhůty se ujme vyšetřování případu, v němž někdo se skutečným nožem v ruce zabil dvě dívky. Harry přijme nabídku bohatého obchodníka, kterého policie ze spáchání zločinů podezřívá. Pokud se mu nepodaří záhadná úmrtí včas vyřešit, je v sázce mnohem víc, než sám na počátku tuší.
Zatmění je už třináctým případem Harryho Holea, v němž svého nejpopulárnějšího hrdinu Jo Nesbø opět nešetří. Na Harryho se toho od pomyslného restartu série, který nastal po desátém díle Policie, sesypalo tolik, že mu už nezbývá moc lidí, které by mohl označit za své blízké. A i události v Zatmění jeho nedlouhý seznam přátel trochu proškrtají. Třebaže ví, že ho to ničí, má vždy blízko po ruce sklenku s Jimem Beamem či jiným lékem na svou bolest, aby utišil výčitky kvůli své milované Rachel. Dopředu jej však žene rychle ubíhající čas, do kdy musí vyrovnat své závazky. K ruce má naštěstí malou skupinku spolupracovníků, která sice nesplňuje obecné představy o tom, jak má vypadat detektivní dream team, ale zdiskreditovaný policista, umírající psycholog a někdejší taxikář a současný dealer drog jsou přesně těmi pravými, kterými se chce Harry během pátrání obklopit.

Stejně jako se jedenáctým dílem začala ubírat Holeovská série novým směrem, změnila se i zvuková podoba příběhů. Pod hlavičkou nového vydavatele Voxi usedl za mikrofon i nový interpret David Matásek, který od té doby načetl i starší doposud chybějící příběhy, takže po vydání Zatmění jsou už všechny díly (prozatím neukončené) série dostupné i jako audioknihy. Podle aktuálního hodnocení na mezinárodních čtenářských portálech je Zatmění bráno jako jeden z nejlepších příběhů, pokud ne vůbec ten nejlepší, ze všech třinácti. Pro českou zvukovou podobu to ale tak docela neplatí.

Matáskovu projevu se za léta, kdy načítá Nesbøho knihy, lehce obrousily hrany, kvůli kterým to zejména těsně poté, co vystřídal Hynka Čermáka, místy trochu drhlo. Pochopitelně k látce přistupuje po svém, nemá tak přirozeně drsnou barvu hlasu, na jakou byli posluchači u jeho předchůdce zvyklí, přesto si pro Harryho dokázal nalézt hlubší, syrovější polohu, která velmi dobře funguje. Nesympatičtí a samolibí pachatelé, kteří se vysmívají spravedlnosti, ale v jeho podání znějí snad ještě přesvědčivěji. Přesto se ve výsledné podobě nahrávky objevily nešvary, které by snad šly odpustit menšímu vydavateli, ale ne tuzemské jedničce mezi vydavatelskými domy, společnosti Albatros Media, která audioknihy pod značkou Voxi vydává. A nemluvíme tu o výběru hudby, která kromě melodie, opakující se ve všech příbězích této řady, využívá tentokrát i úryvky z jiné skladby, jenž se ale subjektivně k původním předělům stylově vůbec nehodí. Řeč je o chybách, které nejde omluvit individuálním vkusem.

V průběhu celé nahrávky se na mnoha místech vyskytují drobné i větší přeřeky. Je s podivem, že nahrávku, kterou lze předem považovat za jeden z bestsellerů, nikdo nekontroloval dostatečně pečlivě, jinak by se nemohlo stát, že v nahrávce zůstane věta o tom, že Volvo jedné z policistek je „půlstoletí let staré“, nebo že fantazii posluchače potrápí tvrzení, že jedné z obětí někdo vyřízl tetování z chodníku, namísto z kotníku. Přese všechno se sice zdá, že natočený materiál někdo zpětně poslouchal, protože na řadě míst lze z kvality zvuku rozpoznat části vět, které byly zpětně dotáčeny. Zvukařsky naprosto odbytě nabraný zvuk byl ale poté téměř amatérsky vpašován do původního záznamu, takže výsledek působí stejně přirozeně, jako špatně záplatovaná asfaltová silnice. Jak se mohlo stát, že i tak zůstaly ve finální nahrávce na mnoha místech chyby, zůstává téměř tak velkou záhadou, jaká v případu čekala na Harryho. V tomto ohledu se určitě jedná o nejhorší nahrávku z celé série.