první webový magazín o audioknihách

Jak vypadala směna ve studiu, když se natáčela Směna

Datum: 

Autor článku: 

Smena-reportaz-foto
Anna Beata Háblová a Barbora Goldmannová ve studiu

Příběh plný kontrastů a tajemství. Taková je Směna, příběh Anny Beaty Háblové, který nás seznámí s Petrou, jejíž život se nachází na mrtvém bodě. Studentské sny o umělecké dráze sice na čas zatlačila do pozadí realita nezaplacených účtů, neinspirativní a náročná práce v supermarketu ale mladou ženu ubíjí. Když z ničeho nic přijde nabídka na namalování obrazu na zakázku, Petra váhavě kývne…

Nic nenasvědčuje tomu, že právě tento moment bude katalyzátorem mnoha nečekaných setkání a událostí, v nichž bude Petra účtovat nejen s neutěšenou přítomností, ale i dávnými přízraky minulosti. Obraz se navíc záhadně ztratí, čímž se rozjíždí téměř detektivní pátrání.

Nahrávku natáčel brněnský tvůrčí tým pro Supraphon v moderních prostorách studií v Divadle na Orlí. Režisérka Iveta Novotná je tu už téměř jako doma, po Tajemství Křišťálové hory (reportáž z natáčení jsme přinesli zde) oceněném Cenou posluchačů v rámci letošní Audioknihy roku, tu kromě Směny vznikla třeba nedávno vydaná francouzská detektivka Bruno, Chef de police.

Směnu si posluchači mohou vychutnat díky herečce Barboře Goldmannové, která se s téměř básnickým jazykem autorky takřka mazlí. Když mluví o tom, jak se postava v křesle zhoupne, protáhne tento výraz tak, že i přes zavřená víčka tento pohyb před sebou doslova vidíte.

Různé linky vyprávění a časové roviny se v knize střídají v mžiku oka, provázané většinou můstkem v podobě emoce či konkrétního výrazu, který přenáší hrdinku ze vzpomínek do současnosti a naopak. Goldmannová tyto proměny, které čtenář zaznamená ve formě nového odstavce, pro posluchače odlišuje změnou intonace či tempa četby. To je navzdory občas zasněnému vyprávění svižné a energické.

banner 1200x150

Sympatickou hrdinku modeluje jako mladou ženu s jiskřivým tónem hlasu, pro jejího odměřeného nadřízeného v supermarketu si naproti tomu herečka vyhradila chladný způsob řeči. Hlasem poklesne i u rázného a sebevědomého Adama, Petřina expartnera a spolužáka, který se na rozdíl od ní dokázal ve světě umění se svými ostrými lokty prosadit. Jeho dominance a zaneprázdněnost muže z velkého světa se odráží nejen v důrazu, ale i úsečnosti projevu.

Cink, grrr, crrrr, drnčí hereččin hlas ze studiových reproduktorů. Autorka do textu předepsala nejen anglické výrazy, ale i vyzvánění budíku či hlas ptáků. Motiv ptačí říše se textem prolíná napříč kapitolami v různých významech a spolu s malebnými obrazy krásy přírody ostře kontrastuje s odosobněným prostředím supermarketu, kde namísto ptačího zpěvu zní jen pípání markovaného zboží na pokladnách. Téměř agresivně zní volání vedoucího prodejny na nebohou Petru, které v hlavě mezitím nepřítomně běží malebné obrazy vzpomínek. Tato pasáž je z nahrávací frekvence, na které jsme měli možnost být, možná nejpůsobivější. Goldmannová se mezi oběma polohami pohybuje s lehkostí, bezchybně střídá oba tóny rychle za sebou a vykresluje střídající se nálady vyprávění se sugestivní vervou.

Jak popsala režisérka Iveta Novotná, střídající se nálady a změny prostředí jsou v audioknize rámovány hudbou Leoše Janáčka. „To se na první dobrou může zdát zvláštní, nicméně Janáčkova hudba se svou atmosférou velice blíží ke Směně. Janáček v úvodu k opeře Příhody lišky Bystroušky akcentoval svět zvířat, zejména ptáky, což dělá i Anna Beata Háblová. A jeho klavírní skladba Vzpomínka zase v audioknize uvozuje vzpomínkové pasáže, které zdají být až jakýmsi snem, něčím dávno nepravděpodobným. Navíc v samotném Janáčkově životě najdeme spoustu motivů, jako je touha po uznání, smysl umělecké práce a podobně, které vystupují do popředí i ve Směně,“ rozvedla dále koncept hudební složky nahrávky režisérka.

Pro autorku jde o první zvukovou verzi její knihy. Ve své tvorbě se doposud soustředila spíše na básně a odborné publikace z oblasti urbanismu a architektury, což je obor, který vystudovala a v němž několik let pracovala. Prozradila nám ale, že už pracuje na dalším titulu. Doufejme, že i ten dostane svou audioknižní podobu.

Za návštěvu studia děkujeme Ivetě Novotné. Poděkování patří i Anně Beatě Háblové a Barboře Goldmannové. Na fotografie z natáčení se můžete podívat v naší galerii:

Audioknihy hosta

Další zajímavé reportáže

Reportáž ze Světa knihy 2024
Reportáže

Reportáž ze Světa knihy 2024 a přehled audionovinek

Minulý týden otevřel už po devětadvacáté návštěvníkům své brány pražský veletrh Svět knihy. Své místo zde mezi vystavovateli měli i zástupci audioknižních vydavatelství, kteří si ...
Číst dál →
Foto - Křest audioknihy Svobodnej národ
Reportáže

Na křtu audioknihy Svobodnej národ zněla zpívaná řeč Terryho Pratchetta aneb když se slovo stává hudbou

Ti, kdo propadli fantastickému světu Úžasné Zeměplochy a dalšího rozsáhlého díla Terryho Pratchetta, nejsou toliko obyčejnými fanoušky, ale více vyznavači. Pro všechny z nich může ...
Číst dál →
Banner - Křest audioknihy Bídníci
Reportáže

Bídníci, největší audiokniha v dějinách: Devatenácté století je jed

V poslední říjnový den tohoto roku byl pokřtěn osmašedesát hodin dlouhý opus Bídníci. Za doprovodu tónů skladatele Ravena z něj k posluchačům promlouvají osudy zobrazené ...
Číst dál →
Banner-salon-mluveneho slova
Reportáže

Nejlepší skvosty vydané letos Supraphonem zazářily spolu s herci v Radio Café

Na Salonu mluveného slova Supraphonu, který se konal v Radio Café v budově Českého rozhlasu 20. listopadu, představila řada interpretů a také autorů významné audioknihy ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300
Přejít nahoru