Nic nenasvědčuje tomu, že právě tento moment bude katalyzátorem mnoha nečekaných setkání a událostí, v nichž bude Petra účtovat nejen s neutěšenou přítomností, ale i dávnými přízraky minulosti. Obraz se navíc záhadně ztratí, čímž se rozjíždí téměř detektivní pátrání.
Nahrávku natáčel brněnský tvůrčí tým pro Supraphon v moderních prostorách studií v Divadle na Orlí. Režisérka Iveta Novotná je tu už téměř jako doma, po Tajemství Křišťálové hory (reportáž z natáčení jsme přinesli zde) oceněném Cenou posluchačů v rámci letošní Audioknihy roku, tu kromě Směny vznikla třeba nedávno vydaná francouzská detektivka Bruno, Chef de police.
Směnu si posluchači mohou vychutnat díky herečce Barboře Goldmannové, která se s téměř básnickým jazykem autorky takřka mazlí. Když mluví o tom, jak se postava v křesle zhoupne, protáhne tento výraz tak, že i přes zavřená víčka tento pohyb před sebou doslova vidíte.
Různé linky vyprávění a časové roviny se v knize střídají v mžiku oka, provázané většinou můstkem v podobě emoce či konkrétního výrazu, který přenáší hrdinku ze vzpomínek do současnosti a naopak. Goldmannová tyto proměny, které čtenář zaznamená ve formě nového odstavce, pro posluchače odlišuje změnou intonace či tempa četby. To je navzdory občas zasněnému vyprávění svižné a energické.
Sympatickou hrdinku modeluje jako mladou ženu s jiskřivým tónem hlasu, pro jejího odměřeného nadřízeného v supermarketu si naproti tomu herečka vyhradila chladný způsob řeči. Hlasem poklesne i u rázného a sebevědomého Adama, Petřina expartnera a spolužáka, který se na rozdíl od ní dokázal ve světě umění se svými ostrými lokty prosadit. Jeho dominance a zaneprázdněnost muže z velkého světa se odráží nejen v důrazu, ale i úsečnosti projevu.
Cink, grrr, crrrr, drnčí hereččin hlas ze studiových reproduktorů. Autorka do textu předepsala nejen anglické výrazy, ale i vyzvánění budíku či hlas ptáků. Motiv ptačí říše se textem prolíná napříč kapitolami v různých významech a spolu s malebnými obrazy krásy přírody ostře kontrastuje s odosobněným prostředím supermarketu, kde namísto ptačího zpěvu zní jen pípání markovaného zboží na pokladnách. Téměř agresivně zní volání vedoucího prodejny na nebohou Petru, které v hlavě mezitím nepřítomně běží malebné obrazy vzpomínek. Tato pasáž je z nahrávací frekvence, na které jsme měli možnost být, možná nejpůsobivější. Goldmannová se mezi oběma polohami pohybuje s lehkostí, bezchybně střídá oba tóny rychle za sebou a vykresluje střídající se nálady vyprávění se sugestivní vervou.
Jak popsala režisérka Iveta Novotná, střídající se nálady a změny prostředí jsou v audioknize rámovány hudbou Leoše Janáčka. „To se na první dobrou může zdát zvláštní, nicméně Janáčkova hudba se svou atmosférou velice blíží ke Směně. Janáček v úvodu k opeře Příhody lišky Bystroušky akcentoval svět zvířat, zejména ptáky, což dělá i Anna Beata Háblová. A jeho klavírní skladba Vzpomínka zase v audioknize uvozuje vzpomínkové pasáže, které zdají být až jakýmsi snem, něčím dávno nepravděpodobným. Navíc v samotném Janáčkově životě najdeme spoustu motivů, jako je touha po uznání, smysl umělecké práce a podobně, které vystupují do popředí i ve Směně,“ rozvedla dále koncept hudební složky nahrávky režisérka.
Pro autorku jde o první zvukovou verzi její knihy. Ve své tvorbě se doposud soustředila spíše na básně a odborné publikace z oblasti urbanismu a architektury, což je obor, který vystudovala a v němž několik let pracovala. Prozradila nám ale, že už pracuje na dalším titulu. Doufejme, že i ten dostane svou audioknižní podobu.
Za návštěvu studia děkujeme Ivetě Novotné. Poděkování patří i Anně Beatě Háblové a Barboře Goldmannové. Na fotografie z natáčení se můžete podívat v naší galerii:


Herečka Barbora Goldmannová při natáčení a s autorkou knihy Annou Beatou Háblovou (vlevo)







