Není v české literatuře 19. století důležitější a zásadnější postava, než je Karel Hynek Mácha. A to i přes skromný čas, který mu byl na tomto světě vyměřen: od 16. listopadu 1810, kdy se jako Ignác Mácha narodil na Malé straně, do 6. listopadu 1836, kdy umírá v Litoměřicích na břišní tyfus, choleru či podobnou nemoc, uplynulo pouhopouhých 26 let.
Jeho dílo, ale také on sám jako předmět historiografického zkoumání, jsou trvale přítomny i v éteru ve velkém množství nahrávek studiových a rozhlasových, ale i záznamů živých divadelních představení. Jejich vyčerpávající přehled je rozsahem mimo možnosti běžného článku, zaměříme se tedy především na nahrávky, které jsou dostupné současnému posluchači.
Nemáje
Dvě lyrické básně –
V chrámu a
Noc – nalezneme v úctyhodném projektu
Tisíc let české poezie, za kterým stál komunistický básník a prozaik Donát Šajner a režisérské trio Jiří Šrámek, Petr Obdržálek a Lubomír Poživil. Máchovy verše v kompletu vydaném původně na třech LP deskách v roce 1975 a v roce 2018 v digitální podobě vydavatelstvím Supraphon
recitují František Němec a Regina Rázlová.
V poetické supraphonské antologii
Zrcadlení, kterou z často vynikajících textů evropského básnictví sestavila překladatelka Jiřina Fleková, recitují v režii Jiřího Šrámka báseň
V svět jsem vstoupil Jiří Adamíra a
Temná noci! jasná noci! Eduard Cupák.
Hned pětice Máchových básní je součástí původně gramofonové desky, později i digitální nahrávky
Čtveročasí básnictví českého 2 z roku 1982. V režii Vladimíra Justla, který je také autorem celé antologie, je recituje
Petr Haničinec.
Mácha prozaik
Na kontrastu chudobné pražské čtvrti Na Františku a opulentní vinohradské zahrady Kanálka je postavena romantická próza
Márinka (1833-1834, vydáno 1862), příběh nešťastné lásky vypravěče k umírající chudé dívce. Spolu s
Večerem na Bezdězu, reflexivní lyrickou prózou odehrávající se během jednoho večera a následujícího rána na známé hradní zřícenině a v jejím okolí, měla tvořit součást pravděpodobně rozsáhlejšího cyklu
Obrazy ze života mého, který však předčasně umírající básník již nestihl rozšířit.
Rozsáhlejší báseň v próze
Pouť krkonošská (1934) Mácha vypráví ve třetí osobě. Zralé dílo plné okouzlující přírodní lyriky je pesimistickým obrazem hledání smyslu života a neschopnosti ho nalézt.
Márinku v minulosti načetl ve studiích Československého rozhlasu Vladimír Ráž, a to dvakrát (v letech 1967 a 1996),
Pouť krkonošskou zase interpretovalo hned několik hlasů: Tomáš Jirman, Kristýna Hlaváčková nebo Petr Lněnička.
Večer na Bezdězu i delší báseň
Sen o Praze měly svou zvukovou premiéru až v roce 2022
v audioknize nakladatelství Tympanum, kterou na těchto stránkách
poučeně rozebírá Přemysl Krejčík. Všechny uvedené prózy i kompletní
Máj v sympaticky věcné interpretaci čte zcela příznačně herec
Jiří Schwarz – ten si totiž získal popularitu i jako démonický představitel samotného Máchy v životopisném snímku Františka Vláčila
Mág z roku 1988.
Mácha jako dějepravec
Nejrozsáhlejším prozaickým dílem měl být čtyřdílný
Kat, cyklus historických románů pojmenovaných po čtyřech českých hradech:
Křivoklad,
Valdek,
Vyšehrad a
Karlův Tejn. V roce 1834 vycházel na pokračování v časopisu Květy první z nich –
Křivoklad. Text, který je více romantický než nacionalistický a více vyfabulovaný než historiografický, je založen na protikladu povah zajatého krále Václava IV. a kata, s kterým je vězněn a z kterého se nakonec vyklube králův nevlastní bratr. Román, v němž se jako vedlejší, ale důležitá postava objeví i Jan Hus, zdramatizoval pro své divadlo E. F. Burian a divadelní představení přenášené živě v roce 1936 na vlnách rozhlasu se stalo základem pozdější rekonstrukce pod taktovkou režiséra Josefa Henkeho. Ten v roce 1965 obsadil do hlavních rolí
Vladimíra Šmerala a
Stanislava Remundu a jako básníka – vypravěče
Otakara Brouska. V roce 2013 vyčištěný záznam vydal Radioservis jako samostatnou audioknihu
Kat.
Máje
Nejstarší nahrávka Máje, která je momentálně dostupná, je sběratelsky cenný úryvek recitovaný Zdeňkem Štěpánkem. Byl natočen v roce 1959 a na zvukovém nosiči poprvé vyšel v roce 1988 na gramofonové desce Supraphonu
Šírou tu zemi, zemi jedinou.
Máj je již dlouho jedním z nejzpracovávanějších textů, takže jeho různých verzí v podobě ucelených audioknih je hned sedm (resp. osm, připočítáme-li zmiňovanou audioknihu s Jiřím Schwarzem).
Jako recitační klasiku a poměrně vzácnou možnost pobýt ve společnosti
Václava Vosky jakožto recitátora lze brát nahrávku
Máje z roku 1967, kterou Supraphon digitálně vydal v roce 2018 k nedožitým stým narozeninám geniálního herce. Ve stejném roce využil režisér Vladimír Justl uvolňujících se poměrů a přizval k rozhlasovému provedení
Máje mladého herce
Jiřího Bednáře a hudebníka
Jiřího Traxlera s jeho tehdejší skupinou Kontra. Vznikla osvěžující, proti klasickému melodramatickému pojetí jdoucí inscenace s částečně zhudebněným
Májem, která je
zajímavá dodnes.
Jako nepříliš objevnou, ale příjemně se poslouchající lze označit interpretaci
Jiřího Štědroně na
nahrávce vydavatelství Socha z roku 2017. Ani populární herečka
Barbora Hrzánová nedokázala do nahrávacího studia plně přenést radostnou a hravou atmosféru svého představení z pražské Violy, které mělo v režii Miloše Horanského premiéru v roce 2003 a
jako audiokniha vyšlo v roce 2009.
Strohý a pevný hlas i unikátní přehled o významu a struktuře textu zdobí – jako ostatně vždy – výkon
Rudolfa Hrušínského v tomtéž divadle v roce 1984. Studiová nahrávka tohoto představení v režii Vladimíra Justla s hudbou světoznámého Marka Kopelenta a s vedlejší účastí mnoha zajímavých hlasů od Marka Ebena po Taťjanu Medveckou vyšla digitálně
péčí Radioservisu v roce 2014.
Zbývají nám dvě audioknihy, které dokonce i mezi výše jmenovanými, nezřídka skvělými nahrávkami působí zcela mimořádně. V roce 2008 zaznamenalo brněnské studio Českého rozhlasu představení zdejšího
Divadla u stolu s režírujícím vypravěčem
Františkem Derflerem,
Jiřím Valůškem jako Vilémem a nádherně zpívající
Erikou Stárkovou v roli Jarmily. Představení založené na kontrastu věcného vypravěče a exaltovanějších poloh ostatních interpretů opatřil zajímavou hudbou bubeník slavné kapely Progres 2 Zdeněk Kluka.
Jako audioknihu záznam vydal Radioservis v roce 2015.
Absolutní vrchol v neotřelém, ale profesionálně přesném podání poezie ve veřejném prostoru – a také jistý referenční bod – byla
rozhlasová inscenace zkušeného režiséra Josefa Melče z roku 1986. Jestliže Bednář s Traxlerem velmi výrazně posunuli interpretaci k civilnosti, Melč se nebojí jít úplně na dřeň významu a zařazovat vedle prožitku i prvky zcizující a dokonce kabaretní. Dodnes populární herecký koncert
Viktora Preisse, Radovana Lukavského, Vladimíra Ráže, Ladislava Freje a Josefa Somra vyšel digitálně v roce 2015.
Mácha jako Mácha
Jestliže je nahrávek Máchova díla požehnané množství, platí to i o nahrávkách dokumentárních a publicistických, které se zaměřují na Karla Hynka jako osobnost, na jeho život a také na jeho význam pro české dějiny, jakož i dobu, v níž žili autoři těchto pořadů. V roce 1933 tak měli rozhlasoví posluchači například možnost vyslechnout si přednášku Františka Xavera Šaldy
Karel Hynek Mácha a náš dnešek, kterou přečetl její autor.
Osobností Karla Hynka se – do značné hloubky, byť svým typickým odlehčeným způsobem – zabývali i
historik Michal Stehlík a publicista Martin Groman ve svém populárním podcastu
Přepište dějiny v epizodě
Mácha pragmatik. Jedná se o barvitý a přesný portrét, který Máchu představuje nejen jako extrémně talentovaného básníka, ale i jako velmi schopného podnikatele, který dokázal nebývale rychle vyprodat vlastním nákladem vydaný
Máj.
A na závěr opět jedna mimořádnost: V roce 1978, který pro ně znamenal stěhování do Prahy, vznikla ještě v Liberci
ve Studiu Ypsilon inscenace
Život a smrt KH Máchy. Zkušený inscenátor Jan Schmidt navázal ve spolupráci se spoluautorkou, herečkou Janou Synkovou, na tradici dokumentárního divadla, kterou od počátku vetknul do poetiky své malé scény a kterou do té doby symbolizoval především zábavný životopis
Michelangelo Buonarroti z roku 1974, jež se dochoval v televizním záznamu. Po deseti letech, v roce 1988, vznikla na půdorysu tohoto divadelního představení rozhlasová dokumentární hra
Karel Hynek Mácha, v níž se v jeho režii vedle řady známých hlasů Studia rolí zhostili i hostující
Rudolf Hrušínský,
Josef Kemr nebo
Ladislav Potměšil. Tuto znamenitou hru si můžete vyslechnout jako součást podcastu
Ypsilonka si připomíná.
Jak je vidět, potravy pro uši zvídavého posluchače je dostatek. Zvlášť během podzimních plískanic a dlouhých zimních nocí mohou slova „byl pozdní večer, první máj…“ působit celkem nadějeplně.