Poslední Hrušínského maigretovky

recenze, Niki Rádlová, 19.11.2014
4x komisař Maigret potřetí
Říká se do třetice všeho dobrého a v tomto případě to rozhodně platí. A tak máme (konečně) možnost si díky Radioservisu poslechnout další, v audiu dosud nevydané, případy komisaře Maigreta v jedinečném podání skvělého Rudolfa Hrušínského.
Stejně jako v předchozích audioknižně zpracovaných případech, čeká posluchače i tentokrát nezapomenutelné vyšetřování pod vedením slavného komisaře ze Zlatnického nábřeží. V posledním kompletu celé sady si ho užijete celkem čtyřikrát, přičemž pokaždé jde o herecký koncert, kterému dominuje charismatický, někdy dobrácký, jindy drsný a nesmlouvavý hlas Rudolfa Hrušínského. V práci s hlasem byl pan Hrušínský opravdu mistr a jednotlivé přechody jsou buď dokonale plynulé nebo naopak tak náhlé, že se až leknete - vše záleží na situaci. I ostatní postavy, byť jim vzhledem k poměrně krátké stopáži jednotlivých případů není věnováno tolik místa, mluví herci slavných jmen jako například Jaroslava Adamová, Boris Rösner nebo Jiří Adamíra.

První případ s názvem Maigret a mrtvá dívka je zpracován poněkud netypicky - má totiž vypravěče, což není u audioknižní podoby „maigretovek“ obvyklé a popravdě to působí i poněkud rušivě, protože rozhlasový Maigret si vystačí sám. Ale je to jedna z posledních nahrávek s Maigretem (a také s panem Hrušínským), byla nahrána roku 1991 a tak se možná režisér Jiří Horčička, který je pod celou brilantní sérii (až na jeden příběh) podepsán, rozhodl koncept trochu oživit. Vypravěčem je Vladimír Brabec v roli Maigretova věrného inspektora Janviera. Role komisařovy pravé ruky se zhostil dobře, jen part vypravěče je zkrátka přebytečný. Ale i díky němu posluchač zjišťuje, jak je důležité znát oběť, chcete-li poznat vraha...

Druhý případ (Maigret a případ Nahour, nahraný v roce 1971) popisuje, také za účasti známých herců, zvláštní vztahy v jedné bankéřské rodině roztroušené po celém světě. Poslední dva případy třetího kompletu série, Přístav v mlze (1970) a Maigret chystá léčku (1991), již dříve Radioservis vydal a tak pokud je již máte, můžete využít toho, že Audioteka.cz nabízí jednotlivé případy k zakoupení i samostatně. V nabídce je ale také kompletní série, která vám zpříjemní nejeden pošmourný (pod)zimní večer. Navíc vychází o něco levněji, než kdybyste pořizovali fyzické nosiče.

Každý z příběhů je doplněn mnohými ruchy, které dokreslují atmosféru a pozvedají ho tak ještě na vyšší úroveň. Na začátku každého případu uslyšíte typickou znělku a ani během příběhů nebudete o krátké hudební předěly, které povětšinou oddělují jednotlivé kapitoly a zvyšují tak napětí, ochuzeni. Technicky je audiokniha velice dobře zpracována a je radost ji poslouchat, ať již se na to díváte (tedy vlastně posloucháte) z jakékoli strany.

Jediné, co vám po doposlouchání posledního případu komisaře s pověstnou dýmkou, jež se dostala i na tradičně zpracovaný obal, bude líto, je, že žádné další případy už nevyjdou, alespoň ne v geniálním podání neméně geniálního Rudolfa Hrušínského. Víc jich totiž pro Český rozhlas namluvit nestačil. O to raději se však budete k jednotlivým případům vracet, abyste se přenesli zpět do éry vrcholného rozhlasového herectví.