Popáté do irského Midsomeru

recenze, , 23.01.2024
Ani slovo
Po vítězném fotbalovém zápase mladších žáků následuje místo štěstí smutek. Střelce vítězného gólu, jedenáctiletého Mikeyho, potkal tragický osud. Smrt dítěte je pro místní nepochopitelná a všichni rodiče ve městě se začínají bát o své potomky. Navíc nejde o jediné násilné úmrtí, ke kterému v Ragmullinu v posledních dnech došlo. Souvisejí snad nějak spolu? Tým inspektorky Lottie Parkerové čeká jedno z nejtěžších vyšetřování, s jakým se doposud jeho členové setkali. A jak se brzy ukáže, nebezpečí hrozí i jim samotným.
Prostřednictvím románu Ani slovo nás už popáté Patricia Gibneyová bere do fiktivního městečka Ragmullin, což je anagram skutečného města Mullingar, v němž sama žije. Ve svých detektivních thrillerech se tato jedenašedesátiletá irská autorka nevyhýbá krutým a násilným vraždám a ani tentokrát tomu není jinak. Spíše ještě přitlačila na pilu, protože vraždy dětí patří mezi ta vůbec nejtěžší témata, kterým se mnozí čtenáři i autoři samotní raději vyhýbají. Fanoušci detektivek s vyšetřovatelkou Lottie Parkerovou jsou ale zvyklí, že přestože jsou příběhy psány lehkým, velmi čtivým jazykem, popisované události nejsou zrovna lehce stravitelné.

A stejně tak už popáté se vyprávění ujal i Lukáš Hlavica. Ten svým přesně modulovaným hlasem exceluje snad v jakémkoliv žánru, protože ať čte biografii, sci-fi či mainstreamovou detektivku, dokáže posluchače zaujmout a podat ji zaujatě a navýsost profesionálně. V případě thrillerů z Ragmullinu se pokaždé nechává spolu s posluchači unášet příběhem a proplouvá hladce jeho proměnlivými náladami a emotivními pasážemi. Tím jim dodává tu správnou jiskru, díky níž stojí za to upřednostnit tyto příběhy v kupě dalších, které v tomto žánru vycházejí a které se příběhům Patricie Gibneyové svou úrovní přinejmenším vyrovnají. Každý díl série, kterou společně vydávají Radioservis a Témbr, je opatřen vlastním hudebním motivem, jehož styl se pokaždé poměrně výrazně proměňuje. Po minulém trochu nevhodně zvoleném hudebním doprovodu je tentokrát naštěstí melodie příjemná a tak často se neopakuje.

Silnou stránkou série s Lottie Parkerovou je autorčin styl psaní a talent pro zhmotnění životných postav, které sice stíhají rány osudu téměř biblické. Lottie Parkerová je sympatická žena, potýkající se po smrti svého partnera s běžnými problémy se svou matkou a třemi vlastními dospělými či dospívajícími dětmi. Aby toho nebylo málo, postupně zjišťuje, že její minulost stojí na lži, protože v jejím dětství se odehrály věci jinak, než jak jí bylo po celý život vtloukáno do hlavy. Navíc se poté, co musela i s dětmi opustit svůj dům marně snaží vymanit z matčina vlivu, protože právě pod její střechou teď celá rodina dočasně pobývá. Osobní linky vyšetřovatelů jsou často v tomto žánru trochu přehnané, aby udržely čtenáře a posluchače v napětí a donutily je koupit si další (audio)knihu, a ani Patricia Gibneyová v tomto ohledu nezaostává. Protože však i nejneuvěřitelnější osudy své hrdinky píše tak poutavě, zdá se, že jí tato strategie prozatím funguje.

A protože audioknižní podobu jejích titulů čte Lukáš Hlavica, kterému byste díky jeho kultivovanému projevu a vemlouvavé barvě hlasu věřili, i kdyby vám tvrdil, že dva krát dva je sedm, jistě se najde i dost těch, kteří se rádi nechají vzít na pořádně divokou jízdu Ragmullinem i příště. A poté znovu a znovu, protože autorce zatím nedošel dech a počet románů s Lottie Parkerovou se v originále k dnešnímu dni vyšplhal na rovných dvanáct.