Úžasné dobrodružství uzavřené v kufrech

recenze, , 30.01.2024
Cestovní kancelář Jinosvěty 1
Když se rodina dvanáctileté Flick Hudsonové přestěhuje, netuší dívka, co si na místě, kde nikoho nezná, počne. Sama bloumá ulicemi, až jednoho dne vejde do tajuplné cestovní kanceláře s názvem Jinosvěty. V tu chvíli ještě netuší, že setkání s mladým majitelem cestovní agentury jí navždy změní život. Není to totiž obyčejná cestovní kancelář…
Knihu Cestovní kancelář Jinosvěty napsala L. D. Lapinski v roce 2020 (u nás vydala Pikola v roce 2022) a jde o autorčinu prvotinu. Od té doby vyšly ještě další dvě pokračování odehrávající se ve stejném světě, respektive ve stejných světech. Druhý díl s podtitulem Na hraně oceánu vydala v roce 2023 v češtině také Pikola a v tuto chvíli poslední díl The Secrets of the Stormforest na svůj český překlad zatím čeká. První část malé čtenáře zavádí do mnohosvěta plného kouzel, přičemž mezi jednotlivými světy může hrstka vyvolených (těch, kteří pomocí speciální lupy vidí magickou energii) cestovat pomocí kufrů. Kniha dětem předkládá nevšední dobrodružství se zajímavými hrdiny, kouzelná zákoutí, nepřátelské protivníky i tajemství. Dohromady tak L. D. Lapinski vytváří plnohodnotný příběh okořeněný magií, který dokáže zaujmout nejedno dítě.

Není proto divu, že se Euromedia Group, pod kterou vydavatelství Pikola patří, rozhodla toto kouzelné dobrodružství vydat také audioknižně pod značkou Témbr. Na režijní židli usedla Alexandra Bauerová, velice zkušená režisérka, která se specializuje především na audioknihy určené dětem. Bauerová už mnohokrát dokázala, že má neuvěřitelný cit pro výběr narátorů a toto tvrzení se potvrzuje i v případě audioknihy Cestovní kancelář Jinosvěty

Kniha byla pro audioknižní zpracování rozdělena do dvou hlasů. Linku mladého majitele cestovní kanceláře Jonatána Mercatora čte zkušený Matouš Ruml. Jeho projev je plný jistoty a interpretovi se v něm daří pracovat na jedné straně s jistou dávkou ironie a na straně druhé do něj dokáže „propašovat“ smutek, kterým je jeho postava obestřena. Ruml výborně vyvažuje obě „tváře“ Jonatána a svým výkonem dodává příběhu kluka, který musel předčasně dospět, punc opravdovosti.

Jako zjevení v tom dobrém slova smyslu působí Tereza Marečková, jejíž projev je v kontrastu s víceméně umírněnou Rumlovou interpretací. Marečková je velmi talentovaná divadelní herečka a hudebnice, její hlas však v audioknižní tvorbě slýcháme zřídka. Je to zejména kvůli specifickému zabarvení hlasu a intonaci, jež může v mnohých vyvolávat dojem, že text čte dítě. Na projev herečky je nutné si nejprve zvyknout, avšak zároveň je třeba říct, že jakmile tak učiníte, rozprostře před Vámi Marečková nevídanou škálu hlasového repertoáru. Tu zní jako lehce nesmělé dítě (většina dobrodružství dvanáctileté Flick), tu naopak velice dospěle a vyzrále (závěrečné kapitoly), jindy je zákeřná (velitelka zlodějů Vindra) či naopak lehce infantilní (Tem a jeho parta). Vše ale odpovídá autorkou popsaným charakterům. Interpretace Terezy Marečkové je natolik rozmanitá, že má obrovský potenciál připoutat malé posluchače k poslechu a pustit je až po vyslechnutí celého příběhu. Díky svému zápalu je herečka přímo ideální interpretkou audioknih pro děti.

I když Cestovní kancelář Jinosvěty jistě nepatřila ke stěžejním titulům vydavatelství Témbr, je skvělé, že celý tvůrčí tým pracoval tak, jako by jím byla. Nahrávka je dobře vyčištěná, což v současné době rozhodně nebývá pravidlem, i když by mělo. Oba interpreti podávají vynikající výkony a zejména hlasová vybavenost Terezy Marečkové je vskutku obdivuhodná. Doufejme, že hlas této narátorky budeme v audioknižní tvorbě slýchat častěji! Pokud chcete na více než devět hodin zabavit dítě ve věku 9–13 let, s audioknihou Cestovní kancelář Jinosvěty jistě nešlápnete vedle.