Klímovy solidní kriminálky

recenze, , 05.12.2023
Hřebec a Kráska
Dvaasemdesátiletá legenda české novinařiny Josef Klíma je krom řady článků, publicistických knih, televizních reportáží nebo solidních kriminálních podcastů i relativně plodným autorem beletrie, zejména detektivní a kriminální. Knižně debutoval již v roce 1973 souborem sice poměrně tendenčních, ale zručně napsaných beletrizovaných reportáží Na stopě pašeráků. Populární se stala lehce rasistická detektivka Radikální řez z roku 1980, kterou o tři roky později ne zcela povedeným způsobem zfilmoval režisér Dušan Klein s Janem Kanyzou nebo Mariánem Labudou v hlavních rolích.
Spisovatelské profesi na poli detektivní a thrillerové beletrie se Josef Klíma nepřestal věnovat ani s novým režimem, v němž především pomáhal etablovat investigativní žurnalistiku v českých poměrech. V roce 1993 napsal novelu z prostředí organizovaného kuplířství o hledání pohřešované dívky Nahota na prodej, jejíž filmová verze Víta Olmera s Lukášem Vaculíkem, Jiřím Krampolem a Kájou Třískovou se stala jedním z nejbizarnějších a bohužel i nejhloupějších českých kinematografických počinů své doby. O poznání lépe se mu vedlo třeba v roce 2013 s thrillerem Advokát a jeho pán, v němž v podstatě na půdorysu westernového souboje dvou titulních padouchů tepe všemožné nešvary české justice, kterých byl jako novinář svědkem. Tato nepříliš rozsáhlá novela je i přes řadu nedostatků celkem čtivou a zručně zkonstruovanou výpovědí o stavu světa a jde zároveň o první Klímův zářez na pažbě audioknih – v roce 1994 ji pro vydavatelství Walker a Volf načetl sám autor. Když tedy momentálně vycházejí Klímovy detektivní novely z řady Kriminální případy Kláry Radové, je nasnadě otázka, zda se populární a sám sebe příkladně rozvíjející novinář posunul k vyšší kvalitě i jako beletrista.

V nakladatelství Kalibr z široké rodiny značek koncernu Euromedia Group prozatím vyšly čtyři knihy, dvě jsou k dispozici i jako audio, a to Jak zabít dvakrát a Hřebec a Kráska (následující Smrt s odkladem a nejnovější Jen drápkem uvízneš zatím na svou zvukovou podobu čekají). Obě první knihy nabízejí vždy dva případy, které řeší oddělení vražd pražské kriminálky pod vedením kapitána Sloupa, konkrétně zkušená a čestná vyšetřovatelka Klára Radová a Petr, její kolega, přítel a milenec v jednom.

Druhý titul z řady rovněž obsahuje dvě novely: v příběhu nazvaném Hřebec zemře postarší sexuální predátor s nelichotivým záznamem v seznamu spolupracovníků komunistické Státní bezpečnosti, taktéž chovatel koní a čerstvý laureát vyznamenání prezidenta republiky za prosazení babyboxů v Česku (zřetelná paralela se skutečností budiž ponechána zkoumání bulvárních novinářů). I když celá záležitost vypadá jako nehoda, Radová brzy rozpozná vraždu. V druhém případu, Kráska, zase policisté stojí před záhadou smrti mladé ženy, která zemřela v bazénu po podivném uštknutí hadem. Logické a poučené vyprávění napsané tak jednoduchým způsobem, jak jen lze, doplňují chytlavé vedlejší dějové linky orientované především na osobní život hlavní hrdinky, ať už jde o lehce problematický vztah k dceři nebo o Klářin milostný život.

Abychom nezapomněli na otázku: Klíma se vrací vypravěčsky zručnější a s postavami, které jsou o dost uvěřitelnější než v Advokátovi a jeho pánovi. Občas sice stále použije přirovnání, které vyvolá pozdvižení obočí, a několik málo situací lze možná přijmout jen se ztlumenou kritičností. Důležitější však je, že na pozadí kriminálních příběhů se Klíma opět snaží přece jenom něco sdělit o naší současné společnosti. A protože přestal psát na základě teze, je tohle poselství o to silnější – přitom jde o taková netriviální témata, jakými jsou společenská změna, morálka a její meze, paradox veřejné tváře atd.

Populární narátor Martin Stránský Klímovy příběhy vypráví věcně, vlastně úplně stejně, jak jsme z těch desítek titulů ročně zvyklí. Je příjemné slyšet, že i takovouto literaturu může herec načíst profesionálně s přípravou režijní i dramaturgickou. Vydavatelství Témbr (rovněž z rodiny Euromedia Group) je v českém měřítku jakousi továrnou na audioknihy, avšak v jeho produkci tvořené pod pečlivým dohledem Kateřiny Višinské nenajdeme špatně připravenou či technicky nedokonalou knihu. I nyní se posluchači dostává dobře načtený příběh opatřený vhodnou hudbou ve zvukově čisté nahrávce.