Kdo tam dal tu Davidsternu?

recenze, , 13.12.2023
Nahá s Davidovou hvězdou
Velmi krátce po nadmíru vydařeném audioknižním vydání románu Petra Eidlera Na šábes se nevraždí přichází vydavatelství Tympanum s dalším dílem autorovy detektivní série s židovskou tematikou, a to s titulem Nahá s Davidovou hvězdou. Dočkáme se při poslechu i tentokrát kýženého balzámu na nervy s dobře načasovaným napětím i laskavým humorem?
Petr Eidler, vlastním jménem Petr Balajka, se soustředí na svou detektivní sérii se židovskou tematikou už od roku 2015. Po zmiňovaném románu Na šábes se nevraždí přišel o rok později právě s titulem Nahá s Davidovou hvězdou, v němž se vrací jednak jeho bezejmenný detektiv, jeho žena Kateřina, velitel pražské mordparty, ale i komický pan Lála. V následujících letech pak sérii rozšířil o knihy Smrt konvertity, Kdo zabije Evu S.?, Případ Aleny Struskové a nejnovější Přerušený řetězec z roku 2022. Nejspíš nebude na škodu předbíhat a říct si, že podobně laděná audioknižní série tu dlouho nebyla a nezbývá než doufat, že vydavatelství Tympanum v její realizaci vytrvá i nadále.

Tentokrát nás Eidler zavádí velice rychle na místo činu, přesněji do údolí Divoké Šárky, kde je nalezena mrtvá žena. Brzy nato se dozvídáme, že není první, kriminalisté tak stojí před otázkou, zda existuje mezi vraždami nějaká spojitost. Každopádně tentokrát mají oproti předchozímu případu jednu stopu navíc – kdosi, možná pachatel, zanechal na místě zlatý řetízek s Davidovou hvězdou. Byla to náhoda, neopatrnost, či záměr? Každopádně vyšetřování i pátrání po identitě ženy se tak brzy stočí k židovské komunitě. Na scéně se brzy ocitá Jael, dcera zemřelé, která do Prahy přilétá z Izraele a hodlá přijít na to, proč její matka zemřela.

Příběh se odehrává dva až tři roky po případu z předchozího Eidlerova románu a přináší s sebou nejednu novinku. Jednak sama postava Jael je tu výrazným ozvláštněním, jelikož přirozeně uvádí do kontrastu středoevropskou židovskou diasporu (a s ní komunitu obyvatel pražského domova pro přeživší) se současnou kulturou obyvatelstva, které se už narodilo v Izraeli. Dále je třeba říct, že se v této knize Eidler detailněji soustředí na policejní práci, vyšetřovací postupy, pátrací i technický tým, výslechy svědků, výsledky pitvy i profilování pachatele.

Audioknižního vydání se opět zhostilo Tympanum a je zde nutné ocenit, že si vydavatelství připravuje vlastní grafiky pro audioknižní obálky. Totiž právě obálka Nahé s Davidovou hvězdou z produkce vydavatelství MOBA je velice zavádějící, jelikož čtenáře knihy „láká“ fotografie svlečené dívky připoutané k mřížím, což jen těžko může být vzdálenější fikční realitě Eidlerova románu. Obálky audioknižního vydavatelství jsou naproti tomu velmi vkusné a decentní. Interpretace se v režii Vratislava Hubičky opět ujal s grácií sobě vlastní Martin Preiss a hudbou nahrávku stejně jako u předchozího titulu opatřilo studio Soundguru – přičemž vliv klezmeru není ani tentokrát zanedbatelný. Výsledný dojem tedy působí až překvapivě kompaktně a poslech se tak stývá opět velice příjemnou záležitostí.

Pro ty, kteří neholdují ponoru do těžkých témat válečné historie nebo holokaustu, může být tento příběh příjemným – a v audioknižním prostředí velmi vzácným - exkurzem do současnosti a minulosti židovské komunity včetně její každodennosti, jako je tomu částečně například v audioknize Jeffa Barona Návštěvy pana Greena (OneHotBook, 2023). Traumatizující zkušenost Šoa se tu prakticky netematizuje, nanejvýš v souvislosti s tím, jak se k ní vztahuje mladá izraelská generace.

Nahá s Davidovou hvězdou už není tak komorním (až jevištním) příběhem jako předchozí případ, přesto jde o nanejvýš příjemný zážitek, který nutí posluchače klást si otázku, jak svůj vypravěčský talent a znalost tématu Eidler zužitkuje příště – přecejen už v tuto chvíli na audioknižní vydání čekají další čtyři romány.