Demytizované české záhady jako hvězdně obsazená audiokniha

recenze, , 25.03.2024
Největší záhady zločinu
Víte, že v Třebíči měli řádit kanibalové? A že v legendárním případu Studna, v němž byl jistý otec jednoho večera poněkud neklidný, se věci odehrály zcela jinak, než se doposud myslelo? Pokud ne, ale rádi přicházíte na kloub známým kauzám i před veřejností tutlaným skandálům, pak máte příležitost právě nyní. A to díky audioknize Největší záhady zločinu Jaroslava V. Mareše, která nedávno vyšla v pozoruhodném audioknižním zpracování.
Publicista, reportér a badatel Jaroslav V. Mareš (V. si na obálky knih přidává proto, aby se nepletly s publikacemi o více než generaci staršího jmenovce, spisovatele a zoologa) je v posledních letech známý zejména díky svému on-line projektu Badatelé.net, který prostřednictvím článků a youtubového kanálu navazuje na jeho předchozí sérii TaJeMno, vysílanou na Televizi Seznam. Kromě podcastů a natáčení s kamerou na místech spojených se záhadami, kriminálními či tragickými událostmi zejména z naší minulosti, ale nezahálí ani jako spisovatel. Na kontě má již sedm knih, z nichž právě ta nejnovější se několik měsíců po loňském knižním vydání dočkala nyní i zvukové formy.

Pro nakladatelskou značku Témbr připravil více než desetihodinovou nahrávku Největší záhady zločinu režisér Jan Drbohlav. Ten svěřil dominantní porci textu zkušenému Martinu Stránskému, s nímž má ostatně na kontě už množství společně natočených detektivek a thrillerů. Na rozdíl od třeba titulů Já, poutník či Šedý muž ale tentokrát nevyužívá své hlasové dovednosti naplno, naopak se velmi správně přepnul do módu dokumentu či literatury faktu (s nimiž má rovněž bohaté zkušenosti). Protože však Jaroslav Mareš píše méně formálním stylem, i Stránský si dovoluje číst přeci jen méně stroze a do svého projevu zlehka vnáší i emoce a citová zabarvení. Vždy ale naprosto v souladu s textem, což platí i pro pomalejší, ne však líné či zdlouhavé tempo. Čte přesně tak, aby posluchače neuspával, ale aby měli i ti, kteří daný případ neznají, čas vstřebat všechny potřebné informace. A totéž platí i pro plejádu jeho hereckých kolegů, kteří se na četbě rovněž podíleli.

Kromě Stránského totiž posluchači uslyší ještě osmnáct dalších hlasů. Jmenovitě za mikrofon usedli Filip Jančík, Filip Švarc, Jan Maxián, Jan Vondráček, Jiří Ployhar, Jitka Ježková, Ladislav Cigánek, Libor Hruška, Lucie Juřičková, Lukáš Hlavica, Marek Holý, Martin Preiss, Martina Hudečková, Michaela Klenková, Miriam Chytilová, Vasil Fridrich, Vilém Udatný a Zuzana Slavíková. Jejich úlohou bylo interpretovat výpovědi dalších postav, například svědků či pachatelů, číst novinové články, záznamy z policejních protokolů či jiné dobové materiály. Všichni se zhostili svých partů na výbornou, ať už jsou jejich hlasy z audioknih známé více či méně. Překvapivě nepůsobí obsazení takto velkého počtu interpretů nijak násilně, ale naprosto splňuje účel, kterým je zpestření toku textu a udržování posluchačovy pozornosti. Drobným nešvarem je, že některé z partů ostatních herců jsou oproti vypravěči Martinu Stránskému výrazně hlasitější a že hlas Lukáše Hlavici zní zvláštně zastřeně, jako by byl natáčen na rozdíl od ostatních v domácích podmínkách a ne v profesionálním studiu.

Oproti tištěné variantě knihy přichází ta zvuková o bohatou obrazovou přílohu, vynahrazuje to však nebývale velkorysým obsazením, až na výše uvedené drobnosti precizním režisérským a hereckým ztvárněním a přívětivou, místy až tajemně znějící hudbou Petra Hanzlíka. Škoda, že kapitoly nejsou popsány názvy jednotlivých případů, kterými se zabývají, což trochu ztěžuje orientaci ve zpětném poslechu vybraných kapitol. Celkem tucet příběhů pojednává o zajímavých kriminalistických záhadách, od dalších, neprokázaných zločinů Ivana Roubala přes vyvraždění domácnosti Svojsíkových, tragédii ve Vonoklasech, která se stala předlohou již zmíněného dílu Studna ze seriálu Majora Zemana, až po vraždu Anežky Hrůzové, po níž se rozpoutala příšerná vlna antisemitismu, která málem smetla i budoucího prezidenta Masaryka. Milovníci záhad a tajemství se k nim určitě budou rádi opakovaně vracet. Doufejme, že jich bude dost na to, aby Témbr zvážil vydání i dalších autorových knih ve zvuku.