Zábavné zkoumání lidské sexuality

recenze, , 28.03.2024
Polrok bez sexu
Přinejmenším od dob Sigmunda Freuda víme zcela vědecky, že sexualita hraje v lidském životě důležitou roli. Co se však může stát, pokud se sex tak či onak a třeba jen na moment dostane v životě nebo mezilidských vztazích na místo stěžejní, nejdůležitější? Takové mezní situace se rozhodl prozkoumat Dušan Taragel v menší sbírce pěti povídek Polrok bez sexu, která se po knižním vydání v roce 2013 nyní dočkala i utěšené zvukové verze.
Slovenský prozaik Dušan Taragel je autorem multižánrovým, často velmi vtipným, ale bohužel také kvalitativně nevyrovnaným. Dokázal sepsat vrcholné dílo moderní humoristické literatury Vražda jako společenská událost, které vyšlo česky v roce 2007 v nakladatelství Jota, ale již o dva roky dříve vznikla pětidílná rozhlasová četba na pokračování, v níž „vědecké studie“ dvou fiktivních amerických badatelů o pravidlech společenského chování během vraždy (ať už ve vlaku, v restauraci či v divadle) přednáší svou nezaměnitelnou dikcí český „odborník přes etiketu“ Ladislav Špaček. Režisér Miroslav Zelinský spolu s autorem a interpretem vytvořili nezapomenutelnou zvukovou parodii, která je od doby svého vzniku předním kandidátem na audioknižní vydání.

Mezi významné počiny, na kterých se Taragel podílel, patří zcela jistě patří i parodická antologie Roger Krowiak pojmenovaná po hlavním hrdinovi, speciálním agentovi, který operuje na Slovensku. Povídky a komiksové příběhy vycházely nejprve v magazínu Kultúrny život a v novinách SME, přičemž velkoformátová publikace z roku 2002, na které se podílelo na deset slovenských spisovatelů a oblíbený kreslíř Danglár (vlastním jménem Jozef Gertli), představuje kompletní soubor všech textů, které o Krowiakovi kdy vznikly.

Čeští konzumenti audioknih mohou sáhnout po autorových vtipně ironických Pohádkách pro neposlušné děti a jejich starostlivé rodiče, které v rozverném podání Ani Geislerové vyšly ve zkrácené i kompletní verzi.

Povídkovou tvorbu si Taragel mimo jiné vyzkoušel i jako jeden z autorů dvou doplňků původní ambiciózní multižánrové antologie Slovensko Noir. Jako audioknihy ve slovenštině vyšly Slovensko komické (2021) a Slovensko KRIMI (2022), v nichž obou je Taragel zastoupen solidní a dobře načtenou povídkou.

Nyní tedy, v rámci audioknižní řady Česi, počúvajte, kterou jsme už dříve podrobněji představili v jiné recenzi, debutuje pro českého posluchače ve své mateřštině jako povídkový autor. Popisuje mezní situace, během kterých se pro jeho hrdiny stane vlastní sexualita nejdůležitějším momentem života, a své mnohem víc poctivé než originální příběhy dovádí ke koncům, které jsou také spíš logické než originální. Českému čtenáři, který zná Kunderovy Směšné lásky na jedné a pokleslou estetiku pozdních próz Vladimíra Párala na druhé straně, lze Taragelovu sbírku Polrok bez sexu doporučit především pro řemeslnou zručnost, ale i důslednost, s jakou se tématu věnuje a snahu o jeho využití pro popis či ohledávání obecnějších principů, podle nichž funguje lidská psychika a lidské chování. A to vše v plastickým stylem napsaných a nadsázkou ozdobených textech.

Svěřit interpretaci povídek, které sice pocházejí od mužského autora, ale které jsou vyprávěny z pohledu ženy, vynikající herečce Oľze Belešové, byl nebývale šťastný nápad. Svým hlasem s příjemnou, velmi „ženskou“ barvou dodává povídkám svěží dynamiku dokonce i v popisných pasážích a hereckými prostředky ozvláštňuje přímé řeči, a to i tam, kde si autor vypomáhá orgastickými citoslovci.

Již zmiňovaný režisér Miroslav Zelinský doplnil prvotřídní interpretační výkon zneklidňující elektronickou hudbou ostravského muzikanta Martina Režného, známého i pod uměleckým jménem Säkkikangas. Zvukově solidní nahrávku pak doplňuje i slovníček zhruba padesáti méně obvyklých slovenských výrazů s překladem do češtiny, který si lze k audioknize stáhnout jako PDF.

Pokud posluchač nebude očekávat vrchol slovesného umění, ale „jen“ dobře a s pochopením napsané spotřební texty ve velmi dobré interpretaci, nebude rozhodně zklamán.