Velká sláva a malé radosti

recenze, , 26.10.2023
Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih
To, zda český divák a nyní i čtenář či posluchač audioknih, zná, anebo naopak vůbec nezná jméno Matthew Perry, ovlivňuje jeden základní faktor: A to, jestli měl nebo neměl rád televizní seriál Přátelé. Možná i to může za skutečnost, že Perryho známe především spíše jako herce komických než charakterních rolí, a už vůbec ne jako scenáristu nebo divadelního herce. O to víc nás pak může překvapit – podobně jako u jiných osobností živících se komikou – jaká je druhá strana mince, ta která obyčejně není vidět.
Autobiografie americko-kanadského herce, pětkrát nominovaného na cenu Emmy, producenta a scénáristy Matthewa Perryho s názvem Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih se hned v prvním slově odkazuje na nejúspěšnější komediální seriál všech dob. Nejde ovšem o vzpomínkovou knihu tematicky zaměřenou na těchto deset let Perryho kariéry. Pasáže věnované Přátelům (vysílaným mezi lety 1994 a 2004) k vyprávění pochopitelně nezanedbatelně patří, jelikož seriál výrazně ovlivnil jeho kariéru a vůbec popkulturu nejen devadesátých let. Ovšem skoro důležitější je v knize právě „všechno to ostatní“, jak už to u kvalitní a upřímné (auto)biografie bývá.

Matthew Perry vypráví střídavě ze dvou časových bodů: Od nejtěžšího období svého života, kdy se vlivem závažných zdravotních problémů způsobených desítkami let trvajících bolestí, závislostí a komplikované medikace, ocitl v ohrožení života. Zároveň ale vypráví také od raného mládí, přičemž tato chronologická linka tvoří přirozeně hlavní těžiště knihy. Perry se v ní opakovaně vrací ke svému boji se závislostí na lécích a alkoholu. A nejen závislosti vlastní – své zkušenosti se rozhodl využít k tomu, aby pomáhal lidem, kteří jí rovněž trpí, stal se mluvčím Národní asociace profesionálních drogových soudů a své bývalé sídlo přebudoval na centrum pro léčení závislostí. Jeho vlastní závislost však od začátku ruku v ruce s ambicemi v rámci herecké kariéry vyvěrala z mnohem hlubšího problému, který se označuje u nás málo známým výrazem „anhedonie“. Jde ve skutečnosti o označení souhrnu příznaků, které mají za následek, že dotyčný jen obtížně (pokud vůbec) prožívá pocit spokojenosti, radosti, neřku-li štěstí.

Autobiografie tak čtenáře a posluchače vystavuje neustálému pohledu na kontrast mezi člověkem, kterému na první pohled nemůže nic chybět – který je velice bystrý, zábavný, společenský, vydělává milion dolarů týdně a navazuje silná pouta s lidmi jako Hank Azaria, Julia Roberts, Jennifer Aniston a mnoha dalšími – a člověkem, který se neustále cítí nepříjemně, trpí bolestmi, je zoufalý, přesvědčený, že není dost dobrý, a který tyto pocity zažívá v míře, kterou jen těžko dokáže zvládat.

Z tohoto hlediska je Perryho autobiografie velice silným, dojemným příběhem, zároveň ovšem proloženým dostatečnou mírou jemu tak vlastní sebeironie a leckdy i situační komiky.

Knihu, která vyšla v překladu Aleny Byrne ve vydavatelství Bourdon, pro audioknižní vydání připravila v roce 2023 Audiotéka. Režie se zhostil Miloš Vrána a interpretace desetihodinového vyprávění se ujal více než se ctí Aleš Procházka. Ten byl pro vydavatelství jasnou volbou, byť televizní divák zná Matthewa Perryho převážně v dabingu zesnulého Rostislava Čtvrtlíka. Ten dal český hlas drtivé většině Perrym ztvárněných postav jako Chandleru Bingovi z Přátel (v devíti z deseti sérií) nebo Nicholasi „Ozi“ Oseranskymu z filmu Můj soused zabiják (2000) a Můj soused zabiják 2 (2004). Aleš Procházka byl ovšem tím, kdo jako jediný další u nás daboval postavu Chandlera, a to v páté sérii seriálu. Krom toho ale Perry promlouvá jeho hlasem také ve snímcích Dobrá manželka, Město žen nebo Sloužit Sáře. Audioknižní posluchači pak znají Procházkův zkušený přednes například ze zvukových vydání románů Vlastimila Vondrušky, detektivek Agathy Christie (Vraždy podle abecedy a Zkouška neviny) nebo třeba kompletní trilogie Pána prstenů.

Citlivý přístup dvojice režiséra Vrány a interpreta Procházky v případě této audioknihy dal vyniknout jemnému odstínění tragických, melancholických i odlehčených a sebeironických poloh Perryho vzpomínkového vyprávění a nabízí tak značně silný posluchačský zážitek z osobního až intimního příběhu.