Pojďme se bát pod jmelím

recenze, , 06.12.2023
Šťastné a hrůzostrašné
Za okny poletuje sníh, do oken dují poryvy mrazivého vichru, uvnitř ale plápolá oheň v krbu a mihotavé světlo svíček osvětluje zšeřelý pokoj. Období Vánoc je už po staletí spojené s vyprávěním tajemných a nadpřirozených příběhů. Nejsilnější kořeny má tradice strašidelných povídek ve staré dobré Anglii, odkud k nám některé z těch nejzajímavějších štědrovečerních děsivých příběhů přináší právě vydaná nahrávka Šťastné a hrůzostrašné.
Tato antologie s podtitulem Vánoční horory obsahuje šest textů, které v této podobě poprvé vyšly ve stejnojmenném knižním souboru v roce 2021 u nakladatelství Malvern. Vydavatel si kladl za cíl vybrat dosud do češtiny nepřeložené povídky z dávných magazínů především z viktoriánské éry, kdy jejich popularita dosáhla vrcholu, několik z nich je ale i o něco mladších. O jejich českou podobu se postaral překladatel Pavel Pecháček, který také stojí za dvěma dalšími sbírkami štědrovečerních hororů Šťastné a hrůzostrašnější a Šťastné a nejhrůzostrašnější. Pokud se jednou dočkáme i jejich zvukové podoby, nebudou to mít jednoduché, protože audiokniha Šťastné a hrůzostrašné nastavuje laťku i očekávání posluchačů poměrně vysoko.

Aby také ne, u přípravy titulu, který vyšel společným úsilím Malvernu a Radioservisu, nechyběli zkušení rozhlasoví tvůrci, kteří erudovaným znalcům klasické žánrové literatury, přítomným u zrodu knižní verze, nechtěli zůstat nic dlužni. Režii tak měl pevně v rukou Aleš Vrzák, který si snad nemohl pro interpretaci svěřených textů přát nikoho lepšího, než Ondřeje Brouska a Danu Černou.

Úvodní povídka Cestovní vak pochází od patrně nejznámějšího autora z této sbírky, Algernona Blackwooda. Precizně budované napětí, gradující v nesnesitelně tíživé atmosféře hrůzy a děsu, ožívá v podání Ondřeje Brouska a doléhá na posluchače ještě mocněji díky náladové hudbě Miroslava Tótha, zaznívající v podkresu. Tento příběh byl také jako jediný natočen už v loňském roce pro rozhlas a (ačkoliv to anotace audioknihy neuvádí) na jejím zvuku se podílel Tomáš Pernický, zatímco ostatní povídky po zvukové stránce obstaral Dominik Budil. Možná obliba této streamované nahrávky přiměla Radioservis k tomu, aby natočil i zbylých pět povídek sbírky – a nutno říct, že udělal dobře. Hutnému zážitku z poslechu Cestovního vaku se sice zcela nevyrovnají, určitě ale potěší všechny milovníky dobových napínavých či rovnou duchařských historek.

Následující Podivná vánoční hra Charlotte Riddelové se odehrává v autorčiných oblíbených kulisách, tedy domě, v němž straší. Sourozenci John a Clare Lesterovi se nastěhují do jednoho takového, který zdědili, a jsou zneklidněni tím, že nepočetný personál zde už léta slýchá podivné zvuky a předchozí majitel tu prakticky odmítal pobývat. Během Štědrého večera, kdy se děsivé úkazy objevují především, se proto rozhodnou držet hlídku a záhadného ducha vypátrat. První povídkou, kterou na nahrávce načetla Dana Černá, je třetí příběh Vánoční shledání. Vůbec nejmladší povídka z výboru (napsána byla více než půlstoletí po ostatních, konkrétně v roce 1947) se rozjíždí pomaleji, postupně ale nabývá téměř detektivního rázu. Jak se může zvrhnout návštěva najatého Santa Clause, který měl pobavit děti v panském domě? Tato citlivá interpretka s charismatickým hlasem se posluchačům představí i v následujícím, do dvou částí rozděleném Pravdivém příběhu hrůzy z pera Johna Berwicka Harwooda. Hrůzný příběh o hrdince, která během jediné noci zestárla o desítky let, je napínavý i melancholický zároveň.

O Vánocích se v lidech probouzejí dávné pověry a legendy. Aspoň tak to vypráví William Wilthew Fenn v následující povídce Ocelové zrcadlo aneb vánoční sen. Hlavní hrdina během návštěvy u přátel spatřil zneklidňující výjev, který mu od té doby nejde z mysli. Předznamenává snad nadcházející tragédii? Ale jakou? Závěrečný Štědrý večer v domě na pobřeží vypráví, stejně jako předchozí text, opět Ondřej Brousek. Eliza Lynnová Lintonová v něm rozehrává trochu předvídatelný, ale velmi čtivý a zručně napsaný příběh rodu Mackenziových, v níž všechny mužské zástupce stihne nešťastný konec. I prozatím poslední z nich, Charles, beze stopy zmizel a dceru Alici od té doby provází zvláštní vidiny. S manželem Walterem se rozhodnou odstěhovat do pašerácké oblasti v anglickém Cornwallu, kde se nastěhují do zašlého a rozpadajícího se domku na samotě. Sugestivní popisy krajiny, pomalu se odhalující temné tajemství a napínavý závěr představují skvělé završení zdařilé audioknihy, která má snad jen jednu závažnou chybu. Nikde v její anotaci není uvedeno, že se dočkáme pokračování. Doufejme, že ano, protože opak by byl trestuhodným prohřeškem!