Škvorecký et Zábrana fecerunt ioculum

recenze, , 18.01.2024
Vražda v zastoupení
Je neuvěřitelné, jak velkou část díla dvou velikánů české literatury, prozaika a nakladatele Josefa Škvoreckého (1924–2021) a básníka, překladatele a editora Jana Zábrany (1931–1984) zaujímá detektivní žánr. Škvorecký, autor poručíka Borůvky, populárních Hříchů pro pátera Knoxe a řady společenských detektivek z poslední etapy svého života, byl významným teoretikem žánru (především eseje Nápady čtenáře detektivek, knižně 1965). Zábrana zase přispěl soustavnou činností překladatelskou, editorskou (krom jiného přelomovou překladovou antologií dlouhých povídek Patnáct pátračů, která vyšla posmrtně až v roce 1987) i odbornou (zde se spousta cenných postřehů skrývá v řadě doslovů a edičních poznámek).
Spolu pak „spáchali vtípek“ v podobě tří historizujících detektivních románů Vražda pro štěstí (1962), Vražda se zárukou (1964) a Vražda v zastoupení (1967). Vtípek spočíval v tom, že trojlístek vtipných a důvtipných detektivek vyšel pouze pod Zábranovým jménem a pravda o spoluautorství vyšla najevo až po Zábranově smrti, mimo jiné na základě akrostichu skrytého v počátečních písmenech jednotlivých kapitol Vraždy v zastoupení, které dohromady tvoří text, který je použit jako titulek tohoto článku.

Vražda v zastoupení se odehrává v roce 1941 a zápletka se točí kolem ztracené kyanidové kapsle pražského nacistického pohlavára, kterou je otráven šéfredaktor kolaborantských novin. Potřetí se do pátrání pustí „profesionální“ detektiv doktor Pivoňka. I tentokrát je veden ušlechtilou pohnutkou pomoci bližnímu, konkrétně řeznickému šmelináři, jemuž hrozí smrt. I tentokrát je mu k ruce jeho sice prostá, leč pronikavě inteligentní dívka Boženka Skovajsová. I tentokrát se rozehraje bohatý, mnohovrstevnatý příběh plný intrik, záhad a hlavolamů a i nyní se zpod hlavních stylistických forem tvořených příznačným sarkastickým humorem, parodií a nadsázkou vynoří motivy temnější, závažnější, ba dokonce tragické. A to s poněkud vyšší naléhavostí než v prvních dvou dílech.

Zábrana se Škvoreckým napsali gradující sérii a jednou pro vždy dokázali, že i ta nejzávažnější literatura může být velice zábavná a naopak. V tom lze spatřit dědictví kvazidetektivních „kapesních“ povídek Karla Čapka, lze v tom však jistě vidět i jistý závan postmodernismu. Zaznamenáníhodné jsou i odkazy na dobové reálie, vždyť samotná zápletka je zjevně inspirována tzv. „chlebíčkovou aférou“, během které protektorátní premiér Alois Eliáš otrávil několik s nacisty kolaborujících žurnalistů.

Audiokniha sice nebyla odvysílána, přesto kopíruje půdorys dvanáctidílné četby na pokračování. Kvůli tomu text doznal občas i podstatnějších, ale citlivých úprav – například v sedmadvacáté kapitole, v níž Pivoňka s Boženkou luští šifru, nás zkušená rozhlasová dramaturgyně Marina Feltlová provede několika stránkami, které jsou v papírovém vydání plné tabulek a nákresů, v podobě zjednodušené, ale nikoli zjednodušující. Její práce na přístupnosti textu pro uši je zkrátka neocenitelná.

Výkon Lukáše Hlavici se ničím neliší od jeho interpretačních standardů, které stabilně patří k těm nejlepším. Již poněkolikáté se představuje ve dvojroli interpreta i režiséra a obojí opět zvládl na výtečnou. Navázal na předchozí dvě četby na pokračování s poněkud zmatenou rozhlasovou historií: Nejprve (2020) v Praze vznikla Vražda pro štěstí s Martinem Preissem, ta však byla odvysílána až jako druhá v pořadí. První se do éteru dostal druhý díl trilogie Vražda se zárukou, který vznikl v roce 2021 v olomouckém studiu v snad až přespříliš moravském podání Michala Bumbálka.

Všichni tři interpreti mají srovnatelný způsob čtení a ani jejich barva hlasu se rámcově neliší, proto tento nelogický přístup ČRo k Zábranově a Škvoreckého triptychu není až tak na závadu. Zvukový mistr Ladislav Reich se postaral o rozhlasácky dokonalou nahrávku a umně zakomponoval i hudbu mezi jednotlivé kapitoly. S výběrem vhodných šlágrů tentokrát pomohl skladatel a zvukový designer Ondřej Gášek, který servíruje dobový swing v takové podobě, která pomáhá uvědomit si i prožít lehkou nostalgii, jež posluchače při poslechu této mimořádné prózy nejspíš musí přepadnout. Jediná vada celé audioknihy je, že skončí už po pěti a půl hodinách. Za to ale osazenstvo rozhlasového studia opravdu nemůže…

Post scriptum zvídavějšímu čtenáři: Participace Josefa Škvoreckého na tomto trojlístku je sice mimo vší pochybnost, otázkou je její míra a forma. K tomu (a dalším sporným opusům) doporučujeme podrobnou esej Patrika Ouředníka Prezydent, nebo Krokadýl? Ke sporu o autorství jednoho překladu, která původně vyšla v Kritické příloze Revolver Revue v roce 1997.