Warren XIII. jednou i třináctkrát

recenze, , 13.03.2024
Warren XIII. a šeptající les
Dětský čtenář je holt nesmlouvavý. Když se nebaví, tak se nebaví, s tím se nedá nic dělat. A s dětským posluchačem je to úplně stejné. Dítě si neřekne „možná teď jenom potřebuji jiný typ příběhu“ nebo „určitě se to po pár kapitolách rozjede“. O to uspokojivější je sledovat, když se děti ve vzácné shodě s dospělými k některé audioknize opakovaně vracejí. A Warren XIII. k takovým audioknihám rozhodně patří.
Americká spisovatelka a autorka komixů Tania del Rio, která mimo jiné spolupracuje i s nakladatelstvími jako Marvel, vydala první díl vyprávění o dvanáctiletém klučinovi Warrenovi XIII. už v roce 2015. Jeho cesta k českým čtenářům a následně posluchačům ovšem nebyla nejplynulejší. Nicméně to stálo za to. Audioknižní tvůrci z vydavatelství Tympanum se nejprve ujali Warrena XIII. a Vševidoucího oka v překladu Barbory Punge Puchalské, který už v roce 2018 získal ocenění Zlatá stuha za překlad beletrie pro mládež. A vědomi si toho, že tištěné vydání je vizuálně velmi povedené a krásně a bohatě ilustrované, pustili se do práce s tím, že vydání pro poslech by se nemělo zdát o nic chudší.

Bezmála pětihodinové četby se ujali otec se synem, čili Otakar Brousek ml. s Ondřejem Brouskem a nahrávka spatřila světlo světa v roce 2021. Warren XIII. je v tomto příběhu dědicem a správcem starobylého hotelu… který je zároveň ponuře i hravě podivný. Přízračná dívka v zahradním bludišti, chapadlovitý tvor v kotelně a mnoho dalšího ovšem zdaleka nepůsobí tak znepokojivým dojmem jako samotní Warrenovi příbuzní, tedy hlavně jeho tety.

Je zřejmé, že audioknižní vydání musí stát na pestrých hereckých výkonech, nápadité režii i hudbě, neméně ale také na košatém sound designu, který dá nahrávce patřičný dojem rozmanitosti a prostoru. A přesně toho se v režii Petra Gojdy povedlo docílit. Četbu oba herci pojímají se svou pro ně tolik typickou hravostí i jaksi otcovskou laskavostí. Tvorby zcela nezanedbatelné hudební složky se zde ujal sám Ondřej Brousek, který má na kontě hudbu k titulům jako Kniha hřbitova (2021) Neila Gaimana, Vlastní životopis (2023) Agathy Christie a k mnoha dalším. O krákání, vrčení, vrzání, chrčení, zvuky tříštícího se skla i dunivé kročeje se postaral Nikolaj Ivaskiv.

Za zmínku stojí že ve stejném roce se dočkal audioknižního vydání i slovenský překlad, a to ve Wisteria Books a v interpretaci Richarda Stankeho. Bylo to ale české vydání z produkce Tympanum, které si následujícího jara odneslo cenu za nejlepší audioknihu pro děti a mládež v rámci každoročního udílení cen Audiokniha roku.

Že se tedy realizace záměru povedla, na tom se shodlo nemálo dospělých, to ovšem ještě nemusí být zárukou úspěchu u dětí. Jenže se ukázalo, že se audiokniha dětem opravdu líbí. O další dva roky později tedy přišlo Tympanum s audioknižním vydáním pokračování Warrenových dobrodružství, tentokrát s názvem Warren XIII. a šeptající les.

Prostor v tomto příběhu opět dostává stará známá skvadra jako chapadelník z kotelny, knihovník pan Friggs, kuchař Bujon i parádně natvrdlý strýc Rupert. Když se ovšem jmenovaní ztratí v útrobách Zlohvozdu, musí Warren tekutým pískům, vzteklým stromům i svému tajemnému dvojčeti čelit na vlastní pěst.

I do audioknižního vydání se pustil tým v tomtéž složení jako před dvěma lety. Nahrávka je tentokrát o čtyřicet minut delší a je slyšet, že žádného ze zúčastněných někdejší nadšení pro věc neopustilo a ze svých snah tedy neslevili. Opět se setkáme s hravě strašidelnou hudbou bohatou na nástroje (harmoniky, cimbál, basu, žestě, a další) i samplované zvuky nádobí, řachání, žuchání a cinkání. Další vynalézavě použité ruchy přispívají ke komplexnějšímu poslechovému zážitku (oddělují textové úseky, nahrazují pomyslné odrážky a tak dál), byť někdy působí poněkud popisně – na druhou stranu, proč dnešním dětem neukázat, jak znějí takové pendlovky. Pokud jsou ale v knize naznačeny nějaké zvuky citoslovcem, je striktně na hercích, aby se ztvárnění zvuku ujali.

Nezbývá tedy než doufat, že se obě audioknihy dostanou k uším co největšímu počtu dětí, které ocení trochu toho strašidelna, záhad, rébusů i dobrého humoru a brzy se dočká zvukového vydání i třetí díl ze série, který nese název Warren XIII. a prokleté třináctiny.