Zpět

Listen, to už dlouho znamená poslouchat

téma, , 25.10.2023
Vydavatelství Listen v edici Česká povídka už od roku 2002 pravidelně připravuje a vydává tematické soubory povídek českých autorů. Počínaje rokem 2019 pak tyto sbírky vycházejí také k poslechu (již pravidelně pod značkou Témbr). Jaká je tato úctyhodná série a jak si vede v audioknižním světě? 
Mezi knižními vydavateli se říká, že vydat povídkovou knihu jednoho autora je většinou risk, a málokteré nakladatelství do takového projektu skutečně jde, jelikož hrozí, že se ocitne ve ztrátě. Něco jiného jsou ale nejspíš knihy obsahující povídky množství rozličných a pokud možno populárních autorů, takzvané antologie. Zatímco povídkové knihy jednoho autora se proto zřídkakdy dočkají audioknižního vydání, s antologiemi je tomu jinak, přičemž situace se poslední dobou vyvíjí v jejich prospěch.

Jde o fenomén relativně nový. V uplynulých letech můžeme zaznamenat celkem prudký nárůst povídkových souborů k poslechu – ať už z okruhu žánrové literatury (tematické antologie nakladatelství Epocha, zvukem vydávané Audiotékou) nebo z okruhu společenské prózy (antologie Listenu, v současnosti nahrávané Témbrem.) Když k tomu přičteme povídkové výbory z děl slavných zahraničních spisovatelů jako například Agathy Christie (vydává VOXI nebo OneHotBook), a sbírky povídek či fejetonů známých českých tvůrců, jako je Zdeněk Svěrák, Marek Eben, Michal Viewegh nebo Halina Pawlowská, budeme mít před sebou překvapivé množství titulů a nabudeme oprávněného dojmu, že povídka má v českém audioknižním prostoru své nezpochybnitelné místo.

Samozřejmě povídky k poslechu tu byly už desítky let a to díky pravidelným pořadům vysílaným Českým rozhlasem. Také si tu a tam některé z vydavatelství trouflo vydat jednu či dvě povídky na nosiči. Nicméně o nějakém vzestupu nabídky a poptávky po celých povídkových audioknihách můžeme mluvit vlastně až v posledních čtyřech letech. Zato jde o jev tak výrazný, že lze nejspíš už v tuto chvíli hovořit o založení tradice.

Zkrátka ne vždy je vhodná doba nebo příležitost rozposlouchat celý román a posluchači i vydavatelé si toho začali být vědomi. Navíc taková audioknižní povídková sbírka má nesporný potenciál v opakovaném poslechu. K románu se posluchač samozřejmě může vrátit, ale neděje se tomu zdaleka tak často, jako se někteří vracejí k některé konkrétní povídce z toho či onoho souboru. Tohle samozřejmě není výsadou pouze posluchačů - podobně tomu bude i se čtenáři. Což je nejspíš i důvodem, proč se tato část produkce nakladatelské značky Listen (nyní člena vydavatelského domu Euromedia Group) těší takové oblibě už více jak dvacet let, byť s různými výkyvy danými stavem trhu.

Antologie Listenu 

V edici Česká povídka dosud vyšlo přes šedesát knih, z toho drtivou většinu tvoří právě antologie původních povídek českých spisovatelů. Mnozí s nás si vybaví různobarevné obálky knih menšího formátu, kde byla jména tvůrců oddělena puntíky nebo lomítky. Tato barevná řada, která se začala roku 2002 svazkem Miluj mě víc čítala čtyřicet knih a byla zakončena o šestnáct let později titulem Až se zamiluju (2018). V této řadě publikovali mimo jiné takoví autoři jako Jiří Kratochvil, Petr Šabach nebo Jiří Hájíček. Nová řada počínaje Rodinnými povídkami, vydanými hned roku 2019, přišla s modernějším designem obálek na bílém podkladu. Pro nás ale mnohem významnějším posunem je, že právě od tohoto prvního svazku nové řady začínají antologie Listenu vycházet pravidelně i audioknižně, a to (až na výjimku) v režii Jana Drbohlava.
 

Audiokniha Rodinné povídky (2019) vychází ještě pod značkou Listen a najdeme v ní přesně ty autory, které bychom tou dobou očekávali: Alenu Mornštajnovou, Miloše Urbana, Marka Epsteina… Za zmínku stojí skvělý interpretační výkon Jitky Ježkové ve zdařilých povídkách Petry Soukupové (Tučňáci) a Petry Dvořákové (Return Magic).

Následuje soubor Žít jako single (2020), který vychází už pod tou dobou čerstvou značkou Témbr (zaštiťující audioknižní produkci Euromedia Group) v koedici s Radioservisem. Zde Jana Drbohlava v režii jedinkrát vystřídal Vlado Rusko. Od titulu V bílém plášti (2020) už audioknihy vycházejí čistě pod značkou Témbr a drží si reprezentativní úroveň.

Odpovědným redaktorem těchto antologií je Vojtěch Staněk, knihy pro vydavatelství ale připravuje de facto na klíč Boris Dočekal (který ve svazcích také tu a tam publikuje). Dočekal však sám tvrdí: „Nepoužívám název antologie, ale tematický soubor povídek,“ jakkoli jsou na Datábázi knih uváděny tyto knihy striktně jako antologie. S přibývajícími audioknihami se i posluchači (kteří nečetli dřívější knižní řadu) postupně seznamují s koncepcí této série, včetně výběru publikovaných spisovatelů. K tomuto výběru Dočekal říká: „Okruh autorů není uzavřený, ale z důvodů většího zájmu čtenářů preferuji známé a populární autory jako je Michal Viewegh, Alena Mornštajnová, Petra Soukupová, Miloš Urban a další. Ale pokud je povídka méně známého autora opravdu dobrá, tak své místo v souboru najde.“

Toto tvrzení nelze než potvrdit. Ona audioknižní série od roku 2019 obsahuje jména celkem 36 spisovatelů. Samozřejmě, že jsou mezi nimi některé stálice, těmi nejčastěji publikovanými jsou Petra Dvořáková (ta se objevila na stránkách dokonce dvanácti ze čtrnácti svazků), Marek Epstein (se vyskytuje v jedenácti), Alena Mornštajnová (v deseti), Petra Soukupová (v devíti), dále Irena Hejdová (také v devíti), Anna Bolavá (v sedmi), Aňa Geislerová (v šesti) nebo Bianca Bellová (v pěti). Ze zvučných jmen, která ještě nezazněla, bychom pak mohli jmenovat třeba Emila Hakla, Irenu Douskovou, Jakubu Katalpu, Jaroslava Rudiše, Kateřinu Tučkovou, Michaelu Klevisovou, Ondřeje Neffa, Petra Stančíka či Viktorii Hanišovou. Antologie však daly prostor mnoha a mnoha dalším autorům, kterých si tak mohli čtenáři, kteří je třeba dosud neznali, všimnout a seznámit se tak s jejich aktuální tvorbou.
 

Ještě v témže roce vycházejí také Zamilované povídky (2020). Zde můžeme najít vynikající povídku Josefa Moníka Sem smějí jenom tihle v nezaměnitelné interpretaci Tomáše Hanáka, ale také první audioknižní vydání povídky Michala Viewegha Horkých šestnáct (čte Martina Hudečková). Tatáž próza se později objeví v jeho povídkové knize Průměrně zamilovaný muž a jiné povídky (2020), a v audioknižním vydání tohoto titulu tak uslyšíme Martinu Hudečkovou číst tutéž povídku podruhé. Nicméně Hudečková je z interpretů, kteří v četbě povídek vyloženě excelují. Například hned v následujícím svazku Soukromá tajemství (2020) rozhodně stojí za poslech její interpretace příběhu Petry Dvořákové Umauuu, byť by pozornosti neměl uniknout ani Telefon Marka Epsteina čtený Janem Maxiánem.
 
Takto by bylo možné pokračovat dál, ale jako vzorek toho, že některé povídky zkrátka uvíznou v paměti, ať už v tištěné podobě nebo v audiální, a že se k nim tudíž mohou jejich příznivci opakovaně vracet, toto nejspíš postačí.

V následujících letech totiž vyšlo ve vydavatelství Listen a obratem i Témbr hned devěttematických sborníků a to (v tomto pořadí): Má mě ráda, nemá mě ráda (2021), Všechny za jednu (2021), Tenkrát o Vánocích (2021), Dnes ještě ne (2022), Jedeme na dovolenou (2022), Jestli vůbec někdy (2022), Co se stane dál (2022) a Rodiny a rodinky (2023). Celkem jde doposud o sérii čtrnácti audioknižních antologií, protože čerstvě je již venku i ta nejnovější s názvem Ve škole i za školou (2023).
 


Aby bylo zřejmé, o jak soustavnou práci tvůrčího týmu pod vedením Jana Drbohlava se jedná, je třeba pár čísel. Totiž těchto 14 antologií obsahuje celkem 125 povídek a posluchači tak mají k dispozici více než 55 hodin mluveného slova.

„Sbírky povídek českých autorů vycházejí s železnou pravidelností několikrát do roka a jako režisér jejich audioknižní podoby jsem tomu rád. Větší počet povídek v každé knize umožňuje kombinovat různé typy hlasů, mužské i ženské, mladší i starší - a hledat jejich ideální kombinaci, což v běžném typu audioknih samozřejmě nejde,“ říká o své práci Jan Drbohlav.

Mezi nejčastěji obsazované interprety v rámci série rozhodně patří Jitka Ježková, Martina Hudečková, Jan Maxián, Jiří Ployhar, Libor Hruška nebo Martin Preiss, nicméně interpretů už se za mikrofonem vystřídalo celkem jedenatřicet. Režisér k tomu dodává: „Je možné oslovit herce, jejichž časové dispozice neumožňují pracovat na delší ploše, ale jedna nebo dvě povídky jsou v jejich možnostech.“ Úvodní hudební stopy k jednotlivým povídkám dodávají příběhům příjemně meditativní, leckdy nostalgický rámec.
 
Ostatně, mohlo by se zdát, že povídky se tematicky drží na zhruba stejné melancholické lince spojené s exkurzy do minulých režimů nebo nahlížení pohnutých osudů, případně aktuálních osobních (vztahových, rodinných) dramat. „Autorů schopných napsat čistě humoristickou povídku je velmi málo.“ (Boris Dočekal). Nicméně pestrost přístupů založená na autorském zastoupení nabízí širokou škálu uchopení tematického rámce a nezřídka v kontrastu ke zmíněnému vyvstává na odiv vypravěčský nadhled nebo sebeironie. Taková antologie pak nabývá funkce jakési tiché konference, během níž jako by spolu spisovatelé nebo jejich vypravěči vedli dialog – byť ten se odehrává především v mysli posluchače, tím spíš, že jsou ona vyprávění opatřena zkušenými hlasy.
 
„Povídkové sbírky mohou být prostě mimořádné a mě těší, že stejně mimořádně je vnímají i posluchači audioknih.“ (Jan Drbohlav)
 
Nezbývá než si počkat na audioknižní vydání svazků dalších, které by podle Dočekala měly nést názvy Útěky z/do města a Slunce a pláž.
 

Úplný seznam publikovaných autorů (abecedně): 

Tomáš Baldýnský, Bianca Bellová, Stanislav Beran, Anna Bolavá, Dora Čechova, Boris Dočekal, Irena Dousková, Petra Dvořáková, Marek Epstein, Daniela Fischerová, Aňa Geislerová, Emil Hakl, Viktorie Hanišová, Irena Hejdová, Markéta Hejkalová, Alžběta Janečková, Lidmila Kábrtová, Jakuba Katalpa, Pavla Koucká, Michaela Klevisová, Hana Lasicová, Josef Moník, Alena Mornštajnová, Anna Musilová, Ondřej Neff, Alice Nellis, Jan Němec, Markéta Pilátová, Kateřina Rudčenková, Jaroslav Rudiš, Petra Soukupová, Petr Stančík, Petr Šabach, Kateřina Tučková, Miloš Urban, Michal Viewegh.


Úplný seznam interpretů (abecedně): 

Hanuš Bor, Vilma Cibulková, Dana Černá, Zdeněk Dolanský, Marie Doležalová, Vasil Fridrich, Pavla Gajdošíková, Aňa Geislerová, Tomáš Hanák, Marcela Holubcová, Martin Hronský Krupa, Libor Hruška, Martina Hudečková, Pavla Charvátová, Jitka Ježková, Michaela Klenková Frkalová, Sabina Laurinová, Jan Maxián, Taťjána Medvecká, Václav Neužil, Lucie Pernetová, Jiří Ployhar, Martin Preiss, Aleš Procházka, Saša Rašilov, Klára Sedláčková Oltová, Svatopluk Schuller, Alžbeta Stanková, Jana Stryková, Radek Valenta, Apolena Veldová.